Bespreking ike®ainy Swap

Wissel hier uw muzikale bijdrages uit doormiddel van een privéswap
iKer
Meganerd

Bespreking ike®ainy Swap

Bericht door iKer » 31 dec 2018, 13:50

Goed, de boel is gedwonload, ik doe simpel werk en heb er gemengde verwachtingen van.
Verwachting 1:
- Veel traditioneel gecomponeerde popliedjes.
- Wellicht wat veel lievigheid.
- Hog gehalte aan retro
- Veel muziek die ik niet ken. Ik zou niet opkijken als ik niks ken.
Extreemlinksche drammert

iKer
Meganerd

Re: Bespreking ike®ainy Swap

Bericht door iKer » 31 dec 2018, 13:53

Off we go.
1/
Iets met we gotta know en iets met liefde. Begint leuk met een gevoelige jongen op zang. Klinkt nogal Amerikaans.
emotie: blijmoedig zwaarmoedig, doch verre van hopeloos. Ik volg de tekst niet maar het klinkt als verlangende jongeman die als hij het meisje niet krijgt even zo vrolijk de volgende dag achter een andere aangaat. Muzikaal sterk geworteld in de seventies, maar het is vast behoorlijk hedendaags.
Het is een leuk liedje. Maar werkelijk geen flauw idee wat de artiest is. Is dit nu Sufjan Stevens? IK vermoed dat Rainy Sufjan een warm hart toedraagt.
Extreemlinksche drammert

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 31 dec 2018, 13:54

2/ aka 1b
Het intro is zowaar wat experimentelerig. Maar ho, stop! Dit is het outro van nummer 1!
Extreemlinksche drammert

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 31 dec 2018, 13:59

2/
Een intro dat me doet denken aan Cocteau Twins. Tot er een fijne ritmesectie aan wordt toegevoegd. Een fluistermeisje begint te zingen. Is dit The XX? Zou me niets verbazen. Erg lekker nummer door de combi van zweefgitaar en ritme. De zang haalt de vaart wt uit het nummer, maar nummers met vaart verwacht ik ook niet van deze swap. De sfeer is wat kerstig, ik zie engelen zweven en kaarsjes flonkeren. Er zit weinig verrassing in gedurende de 4,5 minuten, het thema worst steeds herhaald. Tot op het laatst de mix verandert in iets wat me doet denken aan de branding. Fuck nee! Mevr. iKer heeft het koffieapparaat ingezet en is melk aan het opschuimen. Maar de mix veranderde wel. Lang outro.
Extreemlinksche drammert

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 31 dec 2018, 14:05

3/
Heerlijk diepe lome bas in het begin. Weer een gitaar met flanger, wat ik wel kan waarderen. De stem is traag en diep, doch wellicht toch van vrouwelijke afkomst. Een verzorgd liedje, met de sfeer van de laatste decemberdagen. Zou RDW dit ook gekozen hebben als het eind maart zou zijn?
Ook hier weer een traag tempo, een traditioneel verzorgd liedje. Ruimtelijke productie.

Aan het einde moet ik ook nog iets neerzetten hoe ik de swap na een paar luisterbeurten vind. Help me herinneren.
Extreemlinksche drammert

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 31 dec 2018, 14:12

4/
En weer een diepe bas doorheen het hele liedje. Weer een soortement fluisterstem. Weer een ruimtelijke productie. Ik gok dat RDW Mazzy Star ook wel leuk vind.
Zou RDW overdag geen muziek luisteren, maar bij thuiskomst direct naar haar stereotoren lopen (ik schat de kans in dat ze nog een ouderwetse stereotoren heeft op 60%) en de boel aanklikken? Dan nog een liedje van de CD van vorige avond voordat ze iets nieuws opzet. En met een kopje thee op de bank, heerlijk ontspannen? Dit soort muziek zal daar goed bij helpen.
Qua genre weet ik niet hoe dit soort muziek heet. Nummer 1-4 zou je zo samen op tour sturen voor een nichepubliek. Is dit nu alweer Amerikaans? De invloeden alleszins.

Ik denk dat ik nog ff een koffie inschenk (dat mag best van de dokter denk ik).
Extreemlinksche drammert

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 31 dec 2018, 14:17

5/
Het vijfde nummer alweer. Nu weet ik toch niet meer zo heel goed wat ik moet zeggen. Weer heerlijk ronde bas, weer een ruimtelijke productie, weer gitaren. Lieve meisjesstem die vast zielepijn uitdrukt in plaats van een boodschappenlijstje voordragen. 'When lightning strikes I will be on my guard'
Volgens RDW zit er geen thema verscholen in deze swap, maar genretechnisch is dit toch sterk verweet muziek tot nu toe.
Gelukkig dat ik dit alles wel prettige muziek vind. Het is verzorgde, dromerige softpop volgens recept van shoegaze: men neme shoegaze, en men hale er de rock en noise uit. Wat overblijft is iets wat hierop lijkt.
Ik ken Beachhouse niet zo goed, maar ik weet wel dat veel vangen werk hier zo tussen zou passen tot nu toe.
Extreemlinksche drammert

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 31 dec 2018, 14:23

6/
Oei! Een moordend tempo. Een mannenstem met Brits accent. Weer veel flanger op de gitaar.
Ik gok met veel geld op Arctic Monkeys of dat zijproject van de zanger. Iets met Puppets.
Wel fijn wat tempo bij de koffie.
De Arctics zijn toch wel wat veranderd sinds ik ze zag (en veel draaide). Als het de Arctic Monkeys zijn dan he. Fijn nummer, waar de hele zaal bij kan meebrullen als het live wordt uitgevoerd. Wat vast ook live gebeurt.

Wat te zeggen? Op zich is dit nummer niet zo heel opvallend bijzonder of opvallend in dit of dat detail of aanpak. Maar een welkom tempo-met-pit in deze swap.
Eigenlijk gek dat ik dit soort muziek nauwelijks meer draai. Ergens rond 2005 zou dit volkomen volgens mijn smaak zijn. Wat is dat toch dat mijn smaak steeds zo verandert?
Extreemlinksche drammert

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 31 dec 2018, 16:35

7/
Dit is vast Noel Gallagher, of iemand met zowat dezelfde genen. Verassend detail is de electronica in het intro. Fijn dat het weer wat uptempo is. Dat verdrijft de decemberduisternis op prettige wijze. Verder niet zo'n enorm Oasisachtig nummer, dus ik ben best benieuwd wie dit zingt. Doet me ergens onwillekeurig aan Stone Roses denken, door de zangmelodie. Dit is een fijn nummertje, stampt lekker voort. Er zit ook een Status-Quo achtige riff in, daar is Noel Gallagher ook goed in... Ik gok toch op dat project van Noel.

O, de titel zal wel The One I Love zijn, dat hoor ik vaak terug.
Extreemlinksche drammert

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 31 dec 2018, 16:45

8/
Ofwel The Kooks, ofwel 1990's. Dit was destijds een aanstekelijk hitje van één van deze beide bands. Geen idee welke van deze beiden, maar het is een enorm lekker blij uptempo nummer. Dit gedeelte van de swap is wel wat ik van popmuziek wil. Depressieverdrijvend, en dat het energie geeft. Als ik een beter geheugen had wist ik vast hoe dit nummer heette. Wellicht 'You made me'.
Ben erg benieuwd naar de rest van deze swap!

:bounce:
Extreemlinksche drammert

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 01 jan 2019, 16:21

9/
Een nummer met een aanstekelijk ritme. Ik zie een ruimte met leip dansende retrojongeren voor me. Erg fijn nummer. Gelukkig blijven we in uptempo sferen. Alweer een echt fijn nummertje waar je blij van wordt. Vast zo'n nieuw gitaarbandje waarvan ik de naam ken maar nooit een noot van hoorde.
Het leipe ritme doet het 'm, verder verrast het niet zo.
Extreemlinksche drammert

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 01 jan 2019, 16:28

10/

Antony! Met een fijne logge bas die toch springt en wat neigt naar Donna Summer, en een exotisch bedoeld intro. Niet ver verwijderd van 'mama woar is mien pils' van Normaal.
In de tijd van I am a bird now volgde ik Antony nog nauwgezet. Zou dit een samenwerking zijn met een andere band, of iets wat voortkomt uit The Johnsons? Het begint verderop wat te neigen naar Slippery People van Talking Heads, ook al New Yorks. Vrolijk trompetje.

Als je het frêle lijf van Donna Summer neemt en de muziek erbij, en dan dit daarmee vergelijkt kun je aan de hand van de logheid van overweight Antony ongeveer weten hoe log dit nummer voortstompt. Ik vind het wel wat. De melancholie die ik zo met hem associeer is ingeruild voor levensvreugde.
Extreemlinksche drammert

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 01 jan 2019, 16:32

11/
Weer een nummer die wat meer naar een swingend nijlpaard klinkt in plaats van een kekke krekel. De stem doet me denken aan de zanger van 'There's a monster in my closet'. Was een goed duo dat, heb daar nog twee platen van ergens diep in de krochten van vergeten MP3's. Zing 'ie nu 'Will my left hand scream'? Volgende x dat ik dit hoor zal ik beter opletten, wie weet is dit een tekstueel surrealistisch pareltje.

O, alweer afgelopen. Niet zo'n lang nummer.
Extreemlinksche drammert

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 01 jan 2019, 16:39

12/
Als ik me niet vergis is dit Marc Lanegan. Traag en broeierig. Dit hoort tot het deel van zijn oeuvre dat ik wel kan hebben. Heb een beetje haat-liefde verhouding met hem, voor zover ik iets met hem heb. Alweer zo'n artiest die ik 10 jaar geleden wel draaide maar sindsdien niet zo kon boeien. Mooie donkere sound maar het is wel muziek om bij in te dutten. Iets met 'muddy water' en de zinsnede 'I feel ya', 'baby' en 'feel so bad' ofzo. Klinkt niet zo heel spannend allemaal, ik ben bang dat ik Lanegan moet verwijzen naar het kamp van de vergeetwaardige tekstdichters. Opgeteld bij de traagheid van het nummer hoop ik toch wel op wat meer hogere kunst het volgend nummer. Of in elk geval wat meer tempo, dat zou welkom zijn.

Of iets extreem experimenteels, wat me volkomen onverwacht zou overrompelen? Nee, dat heeft deze swap denk ik niet.
Niet dat dat erg is, want veruit het meeste is goed te genieten.
Extreemlinksche drammert

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 01 jan 2019, 16:45

13/
Gelukkig, wat meer pit. Het doet me wat aan Midlake denken, een vergeten bandje dat ik ooit eens ging kijken. Goeie muzikanten, brave nerds waar iedere dictator van droomt.
Mooie zang, dat is wel een rooie draad van deze swap. Ingetogen emotie die nergens van de kook raakt. Het liedje zit trouwens ook behoorlijk goed in elkaar qua arrangement en samenzang. Zou het echt Midlake zijn? Vast een ander nieuwer bandje die datzelfde wiel uitvindt. Of..?

Inmiddels ontdek ik dat ik de equalizer verkeerd staat. Wellicht dat de 'rock' instelling de lompe bassen er wat uitmixt. Er komt uiteraard een tijd dat ik de swap ten tweeden male beluister en wie weet zijn de opvallende bassen dan wat teruggedrongen. En drukken ze een wat minder zwaar stempel.
Extreemlinksche drammert

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 01 jan 2019, 17:33

14/
Er was een tijd dat ik en mijn collega's een bijnaam voor deze artiest hadden. The Donkeylover. Omdat er een oudere man een ezel knuffelt op de cover van een plaat. Ik ben de naam van die band vergeten, het was een artiest die me nogal deed denken aan Nick Cave. Ik draaide het op het werk nogal eens, het was populair in mijn omgeving. Ik herinner me ook een ... oei, de herinneren is weer weg.

O nee! Daar is 'ie weer! Ze kwamen spelen in de rode doos van Tivoli, een tijdelijke locatie tijdens de bouw. Uit het artikel dat ik erover las bleek dat het een behoorlijk populaire band was gebleven. Maar ik vraag me wel af, gezien dit nummer, hoe een artiest een bestaan opbouwt met steeds dezelfde emotie. Avond aan avond de trieste gevoelige mannelijke artiest uitbeelden op het podium lijkt mij best vermoeiend. Kijk, ik beluister dit nu een paar minuutjes en dan is het weer weg. Maar je moet er toch niet aan denken dat je plaat in plaat uit die triestige gevoelige mannelijke artiest moet opvoeren?
Hetzelfde heb ik overigens ook met metalacts. Nu valt er sowieso veel te lachen om metalacts enzo, maar zo'n Ice T (een huizenhoge fave van iKer) moet het toch maar steeds kunnen opbrengen zo boos te doen. Vermoedelijk is het artiestenbestaan nog miserabeler dan ik tot vijf minuten geleden dacht.

Het nummer is verder dan de emotie die ik al van vroege platen van The Donkeylover nergens opmerkelijk. Wel een beetje jammer, die gevoelloosheid van mij. RDW ontwaart vast talloze opmerkelijke details. :(
Extreemlinksche drammert

Rainy Day Woman
Heeft ECHT geen Leven

Bericht door Rainy Day Woman » 01 jan 2019, 22:11

Leuk om je bespreking te lezen, iKer!
Ik heb jouw swap al een keer helemaal beluisterd en net voor de tweede keer een stuk. Ik begin al zin te krijgen om die ook te bespreken!
Maar eerst zal ik jouw bespreking eens wat nader onder de loep nemen.
Laatst gewijzigd door Rainy Day Woman op 01 jan 2019, 23:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Maybe that would have filled this tiny little hole in my heart, but probably not...

Rainy Day Woman
Heeft ECHT geen Leven

Bericht door Rainy Day Woman » 01 jan 2019, 22:40

iKer schreef:
31 dec 2018, 13:53
Off we go.
1/
Iets met we gotta know en iets met liefde. Begint leuk met een gevoelige jongen op zang. Klinkt nogal Amerikaans.
emotie: blijmoedig zwaarmoedig, doch verre van hopeloos. Ik volg de tekst niet maar het klinkt als verlangende jongeman die als hij het meisje niet krijgt even zo vrolijk de volgende dag achter een andere aangaat. Muzikaal sterk geworteld in de seventies, maar het is vast behoorlijk hedendaags.
Het is een leuk liedje. Maar werkelijk geen flauw idee wat de artiest is. Is dit nu Sufjan Stevens? IK vermoed dat Rainy Sufjan een warm hart toedraagt.
1. Chet Faker - Gold
Built on Glass (2014)
Afbeelding

Het begin en de opbouw van dit nummer vind ik ook erg leuk. De subtiele beat en vingerknipjes/handklapjes en de ietwat ijle (licht zeurderige?) zang maken dit voor mij tot een hypnotiserend en ook wel beetje zwoel nummer. Een nummer voor laat op de avond wellicht. (Overigens toch wel net iets ander soort muziek dan Sufjan Stevens maakt, die ik inderdaad ook wel kan waarderen.) De tekst kan ik ook niet helemaal duiden. Het zou kunnen gaan over casual seks om de leegte te verdrijven maar net zo goed over blijvende ware liefde. Hoe dan ook, de sfeer van dit nummer is dik in orde wat mij betreft. Er hoort trouwens ook een heel gave rolschaatsclip bij (daarin ontbreekt trouwens dat vage outro dat de albumtrack wel heeft):

Link
Maybe that would have filled this tiny little hole in my heart, but probably not...

Rainy Day Woman
Heeft ECHT geen Leven

Bericht door Rainy Day Woman » 01 jan 2019, 22:58

iKer schreef:
31 dec 2018, 13:59
2/
Een intro dat me doet denken aan Cocteau Twins. Tot er een fijne ritmesectie aan wordt toegevoegd. Een fluistermeisje begint te zingen. Is dit The XX? Zou me niets verbazen. Erg lekker nummer door de combi van zweefgitaar en ritme. De zang haalt de vaart wt uit het nummer, maar nummers met vaart verwacht ik ook niet van deze swap. De sfeer is wat kerstig, ik zie engelen zweven en kaarsjes flonkeren. Er zit weinig verrassing in gedurende de 4,5 minuten, het thema worst steeds herhaald. Tot op het laatst de mix verandert in iets wat me doet denken aan de branding. Fuck nee! Mevr. iKer heeft het koffieapparaat ingezet en is melk aan het opschuimen. Maar de mix veranderde wel. Lang outro.
2. Chromatics - Cherry
Afbeelding
Cherry (2015)

Inmiddels jouw voorkeuren in albumhoezen kennende zal deze je vast kunnen bekoren. ;) De synths-beatcombinatie in dit nummer vind ik ook fijn. Die stuwt het nummer voort. Hoewel er op het album ook een instrumentatle versie van dit nummer staat, en de zang inderdaad misschien iets te veel van hetzelfde is, vind ik die toch wel iets toevoegen. Een soort van extra zweverigheid, waardoor het net iets meer een wegdroomnummer wordt. Al had het misschien wel een minuutje korter gekund (een reden waarom ik twijfelde of ik dit nummer op de swap zou zetten. Omdat het wél een mooi nummer is, toch gedaan.)

Link

Rainy Day Woman
Heeft ECHT geen Leven

Bericht door Rainy Day Woman » 01 jan 2019, 23:15

iKer schreef:
31 dec 2018, 14:05
3/
Heerlijk diepe lome bas in het begin. Weer een gitaar met flanger, wat ik wel kan waarderen. De stem is traag en diep, doch wellicht toch van vrouwelijke afkomst. Een verzorgd liedje, met de sfeer van de laatste decemberdagen. Zou RDW dit ook gekozen hebben als het eind maart zou zijn?
Ook hier weer een traag tempo, een traditioneel verzorgd liedje. Ruimtelijke productie.

Aan het einde moet ik ook nog iets neerzetten hoe ik de swap na een paar luisterbeurten vind. Help me herinneren.
3. Cigarettes after Sex - Apocalypse
Afbeelding
Cigarettes after Sex (2017)

Toen ik dit nummer voor het eerst hoorde luisterde ik het één of twee keer om het daarna weer voor een tijdje te vergeten. Tot ik ongeveer een jaar geleden op een regenachtige, donkere zondagmiddag de platenwinkel binnen stapte, waar ze op dat moment dit album op hadden staan. Ik werd erdoor gegrepen en bleef langs de schappen met cd's drentelen omdat ik wilde blijven luisteren. Was het het grauwe decemberweer? Was het het schemergebied tussen vers liefdesverdriet en tegen beter weten nog steeds een beetje verliefd zijn waar ik op dat moment in verkeerde? Wie zal het zeggen. Toen ik thuiskwam zette ik dit nummer gelijk weer een paar keer op en inmiddels heeft het zich opgewerkt tot mijn meest beluisterde nummer van het jaar. Is dus ook in andere maanden dan december mooi vind ik. Dit nummer bevindt zich op het snijvlak van warmte en melancholie, zowel qua muziek als qua tekst, en ik denk dat dat het hem doet voor mij. En de fijne bas en gitaar inderdaad.
Ik dacht ook een hele tijd dat de zang van een vrouw was, tot ik deze clip zag en het een bebaarde jongeman bleek te zijn:

Link

Rainy Day Woman
Heeft ECHT geen Leven

Bericht door Rainy Day Woman » 01 jan 2019, 23:31

Morgen weer verder met de swapbesprekingbespreking!

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 01 jan 2019, 23:40

Rainy Day Woman schreef:
01 jan 2019, 23:31
Morgen weer verder met de swapbesprekingbespreking!
Too Freud to live
Too Jung to die

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 01 jan 2019, 23:45

Rainy Day Woman schreef:
01 jan 2019, 22:58

2. Chromatics - Cherry
Afbeelding
Cherry (2015)
Axh ja, Chromatics! Die heb ik verward met The XX natuurlijk.
Goeie hoes.
Extreemlinksche drammert

Rainy Day Woman
Heeft ECHT geen Leven

Bericht door Rainy Day Woman » 02 jan 2019, 16:30

iKer schreef:
31 dec 2018, 14:12
4/
En weer een diepe bas doorheen het hele liedje. Weer een soortement fluisterstem. Weer een ruimtelijke productie. Ik gok dat RDW Mazzy Star ook wel leuk vind.
Zou RDW overdag geen muziek luisteren, maar bij thuiskomst direct naar haar stereotoren lopen (ik schat de kans in dat ze nog een ouderwetse stereotoren heeft op 60%) en de boel aanklikken? Dan nog een liedje van de CD van vorige avond voordat ze iets nieuws opzet. En met een kopje thee op de bank, heerlijk ontspannen? Dit soort muziek zal daar goed bij helpen.
Qua genre weet ik niet hoe dit soort muziek heet. Nummer 1-4 zou je zo samen op tour sturen voor een nichepubliek. Is dit nu alweer Amerikaans? De invloeden alleszins.

Ik denk dat ik nog ff een koffie inschenk (dat mag best van de dokter denk ik).
4. Waxahatchee - 8 Ball
Afbeelding
Out in the Storm (2017)

Wat koddig dat mijn swap allerlei fantasieën bij je oproept over mijn muziekluistergedrag. Een ouderwets torentje heb ik niet, maar wel een soort van alles-in-1-stereoding, met bescheiden boxen. Daar luister ik inderdaad wel eens cd's op, maar ook vaak muziek in de combinatie spotify op telefoon + bluetooth. Als ik overdag thuis ben, dan ook wel overdag. Soms met een kopje thee op de bank, soms ook niet. Wat kan ik hier verder over zeggen... Laten we maar gauw verder gaan over de swap.
Waxahatchee dus, alias Katie Crutchfield met band. Er wordt geschreven dat zij op dit album een relatiebreuk van zich af zingt. Mocht dit zo zijn, zij doet dit met verve en, excusez le mot, ballen. Ik vind dit een zeer geslaagde plaat vanwege haar stem (toch niet zo fluisterend als sommige andere op deze swap) en vooral ook de mooie melodielijnen, waardoor ik in elk geval wel geraakt wordt. Dit specifieke nummer ademt een sfeer van vrijheid, schijt hebben aan pijn en verdriet en met slaande deuren de toekomst tegemoetgaan.
Geen idee wat dit voor genre dit is anders dan het wat algemene 'indie rock'. Nummers 2 en 3 (en ook het volgende nummer) zijn geloof ik 'dream pop', maar daar zou ik Waxahatchee toch niet onder scharen.

Link

Rainy Day Woman
Heeft ECHT geen Leven

Bericht door Rainy Day Woman » 02 jan 2019, 16:49

iKer schreef:
31 dec 2018, 14:17
5/
Het vijfde nummer alweer. Nu weet ik toch niet meer zo heel goed wat ik moet zeggen. Weer heerlijk ronde bas, weer een ruimtelijke productie, weer gitaren. Lieve meisjesstem die vast zielepijn uitdrukt in plaats van een boodschappenlijstje voordragen. 'When lightning strikes I will be on my guard'
Volgens RDW zit er geen thema verscholen in deze swap, maar genretechnisch is dit toch sterk verweet muziek tot nu toe.
Gelukkig dat ik dit alles wel prettige muziek vind. Het is verzorgde, dromerige softpop volgens recept van shoegaze: men neme shoegaze, en men hale er de rock en noise uit. Wat overblijft is iets wat hierop lijkt.
Ik ken Beachhouse niet zo goed, maar ik weet wel dat veel vangen werk hier zo tussen zou passen tot nu toe.
5. Alvvays - Ones Who Love You
Afbeelding
Alvvays (2014)

Mja, de wens om de nummers op de swap goed op elkaar te laten aansluiten wreekt zich misschien ook een beetje doordat nu te veel op elkaar lijkende nummers achter elkaar te zijn komen te staan. (Ik ben natuurlijk ook nog een beetje een swapgroentje.)
Daarbij komt dat ik dit soort muziek de afgelopen +/- anderhalf jaar meer ben gaan luisteren. Dream pop of jangle pop wordt dit geloof ik genoemd. Inderdaad, een soort van shoegaze zonder noise, of twee pop met meer ruis. Of zoiets.
Alvvays vind ik een erg fijne band, ook weer vooral vanwege de melodieën en de sfeer van de muziek. Ook weer een soort warme melancholie. Hun tweede album stond op 1 in mijn jaarlijstje van 2017, maar dit is van hun eerste album. Het mooiste van dit liedje vind ik de uithalen vanaf 02:20. Die raken mij in mijn hart van schoonheid.
(Overigens zingt ze "When lightning strikes, I will be on my bike").

Link

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 02 jan 2019, 17:57

15/
Ach, weer een artiest die ik ken. Iemand hier had geloof ik ook een avatar hiervan. En de zanger heeft een baard. Brits ook. Bandnaam is iets van 5-7 letters. Een albumhoes was overwegend geel.
Het trompetje is leuk hierin, en de dynamiek tussen zacht en hard is ook wel leuk. Maar het dreutelt naar mijn smaak nogal langdradig voort. En het blijft irriterend dat ik niet op de bandnaam kan komen.
Het sfeertje is trouwens alweer op een bepaalde manier kerstig. Zou RDW stiekem gewoon een crush op Jezus hebben? Of nog maagd zijn en verlangen naar een kind, of kerstgezelligheid? Het nummer duurt lang genoeg voor al dit soort overdenkingen.
Overigens denk ik echt niet dat RDW maagd is. Ze is in werkelijkheid een cougarbitch die meer dan haar deel neemt op wekelijkse basis. Ja mensen, het zal u verbazen dat ik dit allemaal weet, maar onder invloed van dit soort nummers krijg ik altijd last van helderziendheid. En om haar bikkelharde predator-gedrag wat te compenseren houdt ze van softpop.

Deze psychologische karakterschets krijgt er gwn gratis bij. Maar terug naar de muziek.
Extreemlinksche drammert

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 02 jan 2019, 18:04

16/
Vrouwenstem. Ruimtelijke productie. Ik las zojuist de typering janglepop, dat is wel op het gitaargeluid van toepassing hier. Waar zou zo'n nummer nu over gaan? IK zet het stiekem nog eens op om te checken of ik er chocola van kan maken. Want het was wel erg snel voorbij omdat ik nog de tekst van het vorige nummer aan het finetunen was.
Ze zingt 'when I dream of you my love' op een manier dat je weet: die is nog even niet toe aan anale sex en trio's met haar lief. 'Looking for...' en iets met 'empty'. Ze zou toch niet (bijttongaf).
Het nummer is bijzonder lastig te verstaan. De woorden 'try' en 'night' ontwaar ik in de galm, maar verder kom ik niet meer... we jammer. Hoor ik nu 'bullets'? Geen idee...

De swap zal straks ook wel openbaar worden neem ik aan, wellicht dat anderen nog betere bespiegelingen hebben hierover. O, en ik denk dat dit weer een nieuweg bandje is.
Extreemlinksche drammert

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 02 jan 2019, 18:09

17/
Galm op een zachte vrouwenstem. Iets met 'trying so hard for you'. Dit lijkt wat beter verstaanbaar. Er zit nu zoveel spanning in dat ik hoop dat het ontploft.
Hmm, nee, dat gebeurt niet. We gaan weer in ongevaarlijke kabbelmodus. 'Owoowowoowforyou...' komt vaak langs. Een beproefd recept in rockpopland: veel oeehs en herhaalde nietzeggende klanken. Ooit zag ik een interview met Black Francis waarin hij me attendeerde op de niksigheid in de betere bubbelgumpop, wat werd gevormd door dit soort klanken.

O het nummer is alweer afgelopen. Ik vraag me wel af of ik bij een tweede luisterbeurt wat meer onderscheid heb tussen de verschillende nummers. Compositorisch is het veelal nogal traditioneel, en er is geen zanger die z'n zielspijn uitschreeuwt. Galm in de producties galore.
Extreemlinksche drammert

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 02 jan 2019, 18:13

18/
'O I miss my my night/life of knife'. Maar bloederig lijkt het nergens te worden dus het zal wel night of life zijn. Is dit Camera Obscura? Er zit prettig ander instrumentarium in dit nummer. Saxofoon, een sixtiesorgetje. 'Give in to your mind, this is love it feels allright'. Hele stukken zijn zelfs verstaanbaar.

Even tussendoor een maaltijd maken met witlof.
Extreemlinksche drammert

Rainy Day Woman
Heeft ECHT geen Leven

Bericht door Rainy Day Woman » 02 jan 2019, 22:15

:eek:
Shit zeg, ik had niet verwacht dat ik me zo zou blootgeven met deze swap. Die iKer heeft me wel genadeloos door, zeg. En dan die messcherpe analyses ook nog hier op het forum plaatsen. Word ik me even meedogenloos ontmaskerd.

Rainy Day Woman
Heeft ECHT geen Leven

Bericht door Rainy Day Woman » 02 jan 2019, 22:23

iKer schreef:
31 dec 2018, 14:23
6/
Oei! Een moordend tempo. Een mannenstem met Brits accent. Weer veel flanger op de gitaar.
Ik gok met veel geld op Arctic Monkeys of dat zijproject van de zanger. Iets met Puppets.
Wel fijn wat tempo bij de koffie.
De Arctics zijn toch wel wat veranderd sinds ik ze zag (en veel draaide). Als het de Arctic Monkeys zijn dan he. Fijn nummer, waar de hele zaal bij kan meebrullen als het live wordt uitgevoerd. Wat vast ook live gebeurt.

Wat te zeggen? Op zich is dit nummer niet zo heel opvallend bijzonder of opvallend in dit of dat detail of aanpak. Maar een welkom tempo-met-pit in deze swap.
Eigenlijk gek dat ik dit soort muziek nauwelijks meer draai. Ergens rond 2005 zou dit volkomen volgens mijn smaak zijn. Wat is dat toch dat mijn smaak steeds zo verandert?
6. DMA's - Lay Down
Afbeelding
Hill's End (2016)

De Arctic Monkeys zijn inderdaad veranderd sinds hun laatste album. Het is echter maar goed dat je je hebt voorgenomen flink meer geld te gaan verdienen dit jaar, want je gokt verkeerd. Dit zijn niet de Arctic Monkeys noch de Last Shadow Puppets, maar de Australische DMA's.
Australisch, maar wel britpop qua stijl. En net zulke puisterige bleke jochies als de Arctic Monkeys ten tijde van hun debuut.
Een niets-aan-de-hand-nummertje, maar wel een goed niets-aan-de-hand-nummertje. Voor mij een echte lentesoundtrack. Op je fietsje in de zon en de wind de heuvel af racen, gevoelsmatig dan. (Een effect dat The Stone Roses ook wel op mij hebben met sommige nummers.)
Overigens werden de DMA's ten tijde van hun debuut nogal eens, wat gemakzuchtig naar mijn mening, met Oasis vergeleken. Een mooi bruggetje naar het volgende nummer.

Link

Rainy Day Woman
Heeft ECHT geen Leven

Bericht door Rainy Day Woman » 02 jan 2019, 22:36

iKer schreef:
31 dec 2018, 16:35
7/
Dit is vast Noel Gallagher, of iemand met zowat dezelfde genen. Verassend detail is de electronica in het intro. Fijn dat het weer wat uptempo is. Dat verdrijft de decemberduisternis op prettige wijze. Verder niet zo'n enorm Oasisachtig nummer, dus ik ben best benieuwd wie dit zingt. Doet me ergens onwillekeurig aan Stone Roses denken, door de zangmelodie. Dit is een fijn nummertje, stampt lekker voort. Er zit ook een Status-Quo achtige riff in, daar is Noel Gallagher ook goed in... Ik gok toch op dat project van Noel.

O, de titel zal wel The One I Love zijn, dat hoor ik vaak terug.
7. Noel Gallagher's High Flying Birds - She Taught Me How to Fly
Afbeelding
Who Built the Moon? (2017)

Goed herkend, iKer! Dit is inderdaad Noel Gallagher. Toch de muzikaalste van de twee broertjes (al was LIam's stem natuurlijk onontbeerlijk voor de sound van Oasis). Zijn derde album, waar dit nummer van afkomstig is, kon me in eerste instantie minder bekoren dan het vorige, maar inmiddels vind ik deze eigenlijk beter. Meer gebruik van elektronica en daardoor gelaagder. Het concert van hem dat ik afgelopen jaar bezocht heeft er ook wel aan bijgedragen. Inderdaad een fijn tempo en voortstuwende riff in dit nummer en goeie opbouw naar het meezing- en -springbare refrein. En ja, hij zingt heel vaak 'The one I looooove' maar daar moffelt hij dan nog 'She taught me how to fly' achteraan, en dat is de titel van dit nummer.
Als dit nummer je bevalt, check dan ook even 'Holy Mountain', heeft een beetje dezelfde vibe (zei iemand T-Rex?).

Link

Rainy Day Woman
Heeft ECHT geen Leven

Bericht door Rainy Day Woman » 02 jan 2019, 22:47

iKer schreef:
31 dec 2018, 16:45
8/
Ofwel The Kooks, ofwel 1990's. Dit was destijds een aanstekelijk hitje van één van deze beide bands. Geen idee welke van deze beiden, maar het is een enorm lekker blij uptempo nummer. Dit gedeelte van de swap is wel wat ik van popmuziek wil. Depressieverdrijvend, en dat het energie geeft. Als ik een beter geheugen had wist ik vast hoe dit nummer heette. Wellicht 'You made me'.
Ben erg benieuwd naar de rest van deze swap!

8. 1990s - You Made Me Like It
Afbeelding
Cookies (2007)

Soort van bijna goed. Verder heb ik er weinig aan toe te voegen, want zo te lezen heb je dit nummer helemaal begrepen. Aanstekelijke, energieke, dansbare vrolijkheid. Dit klopt van het begin tot het eind en als iemand dit op een feestje zou opzetten (waarschijnlijk ben ik dat zelf) gaan bij Rainy de voetjes van de vloer.
Als ik me goed herinner heb ik dit nummer leren kennen via dj St. Paul (Nederveen - niet te verwarren met die andere dj Paul), die een neus heeft voor dit soort dansbare indie.

Link

Rainy Day Woman
Heeft ECHT geen Leven

Bericht door Rainy Day Woman » 02 jan 2019, 22:57

iKer schreef:
01 jan 2019, 16:21
9/
Een nummer met een aanstekelijk ritme. Ik zie een ruimte met leip dansende retrojongeren voor me. Erg fijn nummer. Gelukkig blijven we in uptempo sferen. Alweer een echt fijn nummertje waar je blij van wordt. Vast zo'n nieuw gitaarbandje waarvan ik de naam ken maar nooit een noot van hoorde.
Het leipe ritme doet het 'm, verder verrast het niet zo.
9. Django Django - Default
Afbeelding
Django Django (2012)

We blijven nog even in Rainy's woonkamerdansjessferen. Van dat ritme en die gekke geluidjes word ik helemaal wild; dit kan ik rustig een paar keer op repeat zetten. Het doet me deugd dat je dit ook een leuk liedje vindt. :up:
Voor deze swap heb ik voor het eerst de bijbehorende clip bekeken, en op de een op andere manier maakt die de boel nog verslavend-aanstekelijker. En het zijn ook nog een stel fris-fruitige knapen. In een ideale wereld zag je dit dagelijks op een of andere puike muziekzender voorbijkomen.

Link

Rainy Day Woman
Heeft ECHT geen Leven

Bericht door Rainy Day Woman » 02 jan 2019, 23:09

iKer schreef:
01 jan 2019, 16:28
10/

Antony! Met een fijne logge bas die toch springt en wat neigt naar Donna Summer, en een exotisch bedoeld intro. Niet ver verwijderd van 'mama woar is mien pils' van Normaal.
In de tijd van I am a bird now volgde ik Antony nog nauwgezet. Zou dit een samenwerking zijn met een andere band, of iets wat voortkomt uit The Johnsons? Het begint verderop wat te neigen naar Slippery People van Talking Heads, ook al New Yorks. Vrolijk trompetje.

Als je het frêle lijf van Donna Summer neemt en de muziek erbij, en dan dit daarmee vergelijkt kun je aan de hand van de logheid van overweight Antony ongeveer weten hoe log dit nummer voortstompt. Ik vind het wel wat. De melancholie die ik zo met hem associeer is ingeruild voor levensvreugde.
10. Hercules & Love Affair - Blind
Afbeelding
Hercules and Love Affair (2008)

Het is inderdaad onmiskenbaar Antony die hier de vocalen verzorgt. Melancholie wordt hier verenigd met dansbaarheid, toch wel een van mijn favoriete muzikale combinaties begin ik inmiddels achter te komen. Armpjes in de lucht met de zwaarte in je hartje. En dan ook nog die trompetjes. Ik hou van trompetjes.

Link

Rainy Day Woman
Heeft ECHT geen Leven

Bericht door Rainy Day Woman » 02 jan 2019, 23:21

iKer schreef:
01 jan 2019, 16:32
11/
Weer een nummer die wat meer naar een swingend nijlpaard klinkt in plaats van een kekke krekel. De stem doet me denken aan de zanger van 'There's a monster in my closet'. Was een goed duo dat, heb daar nog twee platen van ergens diep in de krochten van vergeten MP3's. Zing 'ie nu 'Will my left hand scream'? Volgende x dat ik dit hoor zal ik beter opletten, wie weet is dit een tekstueel surrealistisch pareltje.

O, alweer afgelopen. Niet zo'n lang nummer.
11. alt-J - Left Hand Free
Afbeelding
This Is All Yours (2014)

Engels bandje. Niet per se dansbaar, wel lekker ritmisch dit nummer en met een kek orgeltje. De snerpende stem van de zanger bevalt mij wel. "Well your left hand's free, and your right's in grip". Gaat over wapengebruik of iets dergelijks. Overigens heeft alt-J vaak wel aparte teksten met veel verwijzingen, dit nummer is wat dat betreft nog wat meer recht-door-zee.

Link
Laatst gewijzigd door Rainy Day Woman op 03 jan 2019, 00:18, 3 keer totaal gewijzigd.

Rainy Day Woman
Heeft ECHT geen Leven

Bericht door Rainy Day Woman » 02 jan 2019, 23:28

iKer schreef:
01 jan 2019, 16:39
12/
Als ik me niet vergis is dit Marc Lanegan. Traag en broeierig. Dit hoort tot het deel van zijn oeuvre dat ik wel kan hebben. Heb een beetje haat-liefde verhouding met hem, voor zover ik iets met hem heb. Alweer zo'n artiest die ik 10 jaar geleden wel draaide maar sindsdien niet zo kon boeien. Mooie donkere sound maar het is wel muziek om bij in te dutten. Iets met 'muddy water' en de zinsnede 'I feel ya', 'baby' en 'feel so bad' ofzo. Klinkt niet zo heel spannend allemaal, ik ben bang dat ik Lanegan moet verwijzen naar het kamp van de vergeetwaardige tekstdichters. Opgeteld bij de traagheid van het nummer hoop ik toch wel op wat meer hogere kunst het volgend nummer. Of in elk geval wat meer tempo, dat zou welkom zijn.

Of iets extreem experimenteels, wat me volkomen onverwacht zou overrompelen? Nee, dat heeft deze swap denk ik niet.
Niet dat dat erg is, want veruit het meeste is goed te genieten.
12. Mark Lanegan Band - Bleeding Muddy Water
Afbeelding
Blues Funeral (2012)

Het schijnt dat Mark Lanegan dit nummer schreef toen zijn vriendin ongesteld was. Grapje. Traag en broeierig is hier wel de omschrijving inderdaad. Ik vind dit wel lekker duister en stormachtig en misschien zelfs wel een beetje sexy. Maargoed, je hebt misschien wel een punt wat de repeterende tekst betreft.

PS: Vind je ook niet dat die albumhoes doet denken aan Power, Corruption and Lies van New Order?

Link

Rainy Day Woman
Heeft ECHT geen Leven

Bericht door Rainy Day Woman » 02 jan 2019, 23:47

iKer schreef:
01 jan 2019, 16:45
13/
Gelukkig, wat meer pit. Het doet me wat aan Midlake denken, een vergeten bandje dat ik ooit eens ging kijken. Goeie muzikanten, brave nerds waar iedere dictator van droomt.
Mooie zang, dat is wel een rooie draad van deze swap. Ingetogen emotie die nergens van de kook raakt. Het liedje zit trouwens ook behoorlijk goed in elkaar qua arrangement en samenzang. Zou het echt Midlake zijn? Vast een ander nieuwer bandje die datzelfde wiel uitvindt. Of..?

Inmiddels ontdek ik dat ik de equalizer verkeerd staat. Wellicht dat de 'rock' instelling de lompe bassen er wat uitmixt. Er komt uiteraard een tijd dat ik de swap ten tweeden male beluister en wie weet zijn de opvallende bassen dan wat teruggedrongen. En drukken ze een wat minder zwaar stempel.
13. Grizzly Bear - Mourning Sound
Afbeelding
Painted Ruins (2017)

Je associatie met Midlake kan ik me wat betreft samenzang en folky stijltje wel voorstellen. Toch vind ik de muziek van Grizzly Bear net iets spannender (voor zover je dit spannend kunt noemen) - het is wat psychedelischer of op zijn minst gelaagder. Wat ik precies zo goed vind aan dit nummer kan ik niet zo goed uitleggen, maar het heeft iets te maken met dat goed in elkaar zittende arrangement vermoed ik.

Link

Rainy Day Woman
Heeft ECHT geen Leven

Bericht door Rainy Day Woman » 02 jan 2019, 23:59

iKer schreef:
01 jan 2019, 17:33
14/
Er was een tijd dat ik en mijn collega's een bijnaam voor deze artiest hadden. The Donkeylover. Omdat er een oudere man een ezel knuffelt op de cover van een plaat. Ik ben de naam van die band vergeten, het was een artiest die me nogal deed denken aan Nick Cave. Ik draaide het op het werk nogal eens, het was populair in mijn omgeving. Ik herinner me ook een ... oei, de herinneren is weer weg.

O nee! Daar is 'ie weer! Ze kwamen spelen in de rode doos van Tivoli, een tijdelijke locatie tijdens de bouw. Uit het artikel dat ik erover las bleek dat het een behoorlijk populaire band was gebleven. Maar ik vraag me wel af, gezien dit nummer, hoe een artiest een bestaan opbouwt met steeds dezelfde emotie. Avond aan avond de trieste gevoelige mannelijke artiest uitbeelden op het podium lijkt mij best vermoeiend. Kijk, ik beluister dit nu een paar minuutjes en dan is het weer weg. Maar je moet er toch niet aan denken dat je plaat in plaat uit die triestige gevoelige mannelijke artiest moet opvoeren?
Hetzelfde heb ik overigens ook met metalacts. Nu valt er sowieso veel te lachen om metalacts enzo, maar zo'n Ice T (een huizenhoge fave van iKer) moet het toch maar steeds kunnen opbrengen zo boos te doen. Vermoedelijk is het artiestenbestaan nog miserabeler dan ik tot vijf minuten geleden dacht.

Het nummer is verder dan de emotie die ik al van vroege platen van The Donkeylover nergens opmerkelijk. Wel een beetje jammer, die gevoelloosheid van mij. RDW ontwaart vast talloze opmerkelijke details. :(
14. Tindersticks feat. Anne Magnusson - Buried Bones
Afbeelding
Curtains (1997)

(Uit de verzameling albumhoezen met bloemen erop presenteren wij u ...)
Ik heb het even voor je opgezocht en Tindersticks heeft inderdaad iets met ezels op albumcovers. Dit nummer is van het derde album en misschien niet heel verrassend, maar wel heel mooi vind ik. Ik hou geloof ik wel van dit soort donker-romantische mannenstemmen, al vind ik een heel album van Tindersticks misschien ook wel iets te zwaar om te verstouwen. Dit nummer springt er voor mij op deze plaat uit vanwege de aardige toevoeging van een vrouwenstem.

Link

Rainy Day Woman
Heeft ECHT geen Leven

Bericht door Rainy Day Woman » 03 jan 2019, 00:10

iKer schreef:
02 jan 2019, 17:57
15/
Ach, weer een artiest die ik ken. Iemand hier had geloof ik ook een avatar hiervan. En de zanger heeft een baard. Brits ook. Bandnaam is iets van 5-7 letters. Een albumhoes was overwegend geel.
Het trompetje is leuk hierin, en de dynamiek tussen zacht en hard is ook wel leuk. Maar het dreutelt naar mijn smaak nogal langdradig voort. En het blijft irriterend dat ik niet op de bandnaam kan komen.
Het sfeertje is trouwens alweer op een bepaalde manier kerstig. Zou RDW stiekem gewoon een crush op Jezus hebben? Of nog maagd zijn en verlangen naar een kind, of kerstgezelligheid? Het nummer duurt lang genoeg voor al dit soort overdenkingen.
Overigens denk ik echt niet dat RDW maagd is. Ze is in werkelijkheid een cougarbitch die meer dan haar deel neemt op wekelijkse basis. Ja mensen, het zal u verbazen dat ik dit allemaal weet, maar onder invloed van dit soort nummers krijg ik altijd last van helderziendheid. En om haar bikkelharde predator-gedrag wat te compenseren houdt ze van softpop.

Deze psychologische karakterschets krijgt er gwn gratis bij. Maar terug naar de muziek.
15. Elbow - My Sad Captains
Afbeelding
The Take Off and Landing of Everything (2014)

Gaat het een beetje iKer? :drink: Ik vind de sfeerschetsen die mijn swap bij je losmaken uiterst interessant om te lezen maar ik vrees dat ze net iets meer over jouzelf zeggen dan over de persoon Rainy Day Woman. ;) Je neemt het me vast niet kwalijk dat ik hier verder geen commentaar op geef.
Elbow. Lang niet alles van deze Britten vind ik even boeiend, een heleboel is het zelfs net niet eigenlijk. Al zijn ze wel verantwoordelijk voor een van de mooiste nummers ooit gemaakt, 'One Day Like This'. Waarom heb ik die niet op de swap gezet? Ik denk dat ik deze meer binnen het raamwerk van de swap vond passen, of zouden het toch die kerstige trompetjes zijn. Hoe dan ook, misschien ben ik gewoon een gevoelig persoontje want ik vind dit nummer van een pure schoonheid. En dat komt vooral door het refrein dat niet alleen een mooie tekst heeft, maar vooral ook het soort buiging in de melodielijn dat mij raakt tot in het diepst van mijn ziel.

Link

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 03 jan 2019, 00:13

Ach ja, Tindersticks heten ze. Onverwacht toch dat ik een paar artiesten/bands goed heb geraden. Al kan ik dus vaak niet op namen komen. Maar Tindersticks, Antony en Noel Gallagher zijn dus goed. En Elbow dus ook, in a way. Want die bedoelde ik. EDIT: en 1990's had ik ook half goed.

Superleuk ook weer jouw reactie op mijn reacties te lezen! De moeite die erin zit betaalt zich nu goed terug.

Ik ben overigens wel bang dat je mijn swap zwaar te verteren vind. Voor mijn gevoel gaat dat veel meer alle kanten uit, qua stijl en aanpak. Ik kijk ernaar uit dat te lezen.
Laatst gewijzigd door iKer op 03 jan 2019, 00:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Extreemlinksche drammert

Rainy Day Woman
Heeft ECHT geen Leven

Bericht door Rainy Day Woman » 03 jan 2019, 00:22

Ja, heel leuk is dit, van de swap samenstellen tot die van de ander luisteren, bespreken, lezen en erop reageren. :bounce:
Jouw swap is inderdaad wat gevarieerder/eclectischer denk ik maar hij bevalt me door de bank genomen wel hoor! Ik kijk ernaar uit om die ook te gaan bespreken.

Nu eerst even jouw bijdragen voor de tracklist binnenhalen en dan naar bed.

Siegfried Stahl
Forumgod
Contacteer:

Bericht door Siegfried Stahl » 03 jan 2019, 07:13

Rainy Day Woman schreef:
03 jan 2019, 00:10
iKer schreef:
02 jan 2019, 17:57
15/

15. Elbow - My Sad Captains
Afbeelding
The Take Off and Landing of Everything (2014)

Gaat het een beetje iKer? :drink: Ik vind de sfeerschetsen die mijn swap bij je losmaken uiterst interessant om te lezen maar ik vrees dat ze net iets meer over jouzelf zeggen dan over de persoon Rainy Day Woman. ;) Je neemt het me vast niet kwalijk dat ik hier verder geen commentaar op geef.
Elbow. Lang niet alles van deze Britten vind ik even boeiend, een heleboel is het zelfs net niet eigenlijk. Al zijn ze wel verantwoordelijk voor een van de mooiste nummers ooit gemaakt, 'One Day Like This'. Waarom heb ik die niet op de swap gezet? Ik denk dat ik deze meer binnen het raamwerk van de swap vond passen, of zouden het toch die kerstige trompetjes zijn. Hoe dan ook, misschien ben ik gewoon een gevoelig persoontje want ik vind dit nummer van een pure schoonheid. En dat komt vooral door het refrein dat niet alleen een mooie tekst heeft, maar vooral ook het soort buiging in de melodielijn dat mij raakt tot in het diepst van mijn ziel.

Link
Wat een stem heeft die kerel he? Al zou hij het telefoonboek voorlezen zou het nog goed klinken.
" what the fuck are you talking about! Have you no ears (laughs)".
Johnny Lydon 1983

Siegfried Stahl. Lidnr.66.

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 04 jan 2019, 18:13

19/
Huppelend, springerig ritme. Vrouwenzang. Ergens een Prince-gitaartje. Best wel een beetje een buitenbeentje in deze swap, met name door productie en ritme. Hier wordt ik wel vrolijk van. Typisch het liedje dat niet zwaar intellectueel, emotioneel of filosofisch de wereld bezingt, maar een niemandalletje dat een glimlach op je gezicht tovert. Zou ik van de naam van de artiest gehoord hebben?

Nu ben ik best wel benieuwd of RDW van plan is deze swap hier voor iedereen aan te bieden. Hij is het waard, als het een beetje in je smaak past.
Extreemlinksche drammert

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 04 jan 2019, 18:25

20/
Het laatste liedje van de swap. mijn koptelefoon begint het ook te begeven qua batterij.
De mevrouw die dit zingt is nogal blij want ze zingt steeds hooray hooray. En ook dat ze weggaat geloof ik. Zal kom die laatste reden wel als laatste liedje zijn neergezet. Wat mij betreft niet het allerleukste liedje, bij lange na niet. Een tweede integrale luisterbeurt zal vertellen welke liedjes ik het leukste vind. Vermoedelijk zit het een na laatste liedje daar wel bij. En ook Noel Gallagher, en in het begin zaten ook nogal wat liedjes die ik leuk vond.

Daarnaast kijk ik ik ook uit naar RDW's bespreking. Maar die zal nog wel niet toe zijn aan alles opschrijven.
Ondertussen moet er yoghurt, ovenbrood, olijven, mayonaise en friet gekocht worden. Dus ik ga het niet meer te lang maken. Het was een superleuk iets een swap beluisteren en bespreken. Daarbij haar commentaar op mijn bespreking weer, waarbij ze uit de doeken doet wat ik gehoord heb... ik heb genoten!
Straks nog eens integraal alles beluisteren, dit was allemaal gwn eerste indruk, meer niet.

RDW heeft een vrij homogene smaak. Geen metalmeisje, jazzkitten of dancefan. Op basis van deze muzieksmaak vermoed ik geen tatoeages en een keurig, niet te opvallend gekleed meisje dat overloopt van de emoties en frustraties, maar daar niet mee te koop loopt.

Dank je wel, RDW!
Extreemlinksche drammert

Flaaks
Knuffelnerd

Bericht door Flaaks » 04 jan 2019, 18:32

Siegfried Stahl schreef:
03 jan 2019, 07:13

Link

Wat een stem heeft die kerel he? Al zou hij het telefoonboek voorlezen zou het nog goed klinken.
De Britse Bløf.
Voorheen Vlaecks.

Siegfried Stahl
Forumgod
Contacteer:

Bericht door Siegfried Stahl » 04 jan 2019, 18:55

iKer schreef:
04 jan 2019, 18:25
20/

De mevrouw die dit zingt is nogal blij want ze zingt steeds hooray hooray.

Link
" what the fuck are you talking about! Have you no ears (laughs)".
Johnny Lydon 1983

Siegfried Stahl. Lidnr.66.

Rainy Day Woman
Heeft ECHT geen Leven

Bericht door Rainy Day Woman » 05 jan 2019, 14:54

iKer schreef:
02 jan 2019, 18:04
16/
Vrouwenstem. Ruimtelijke productie. Ik las zojuist de typering janglepop, dat is wel op het gitaargeluid van toepassing hier. Waar zou zo'n nummer nu over gaan? IK zet het stiekem nog eens op om te checken of ik er chocola van kan maken. Want het was wel erg snel voorbij omdat ik nog de tekst van het vorige nummer aan het finetunen was.
Ze zingt 'when I dream of you my love' op een manier dat je weet: die is nog even niet toe aan anale sex en trio's met haar lief. 'Looking for...' en iets met 'empty'. Ze zou toch niet (bijttongaf).
Het nummer is bijzonder lastig te verstaan. De woorden 'try' en 'night' ontwaar ik in de galm, maar verder kom ik niet meer... we jammer. Hoor ik nu 'bullets'? Geen idee...

De swap zal straks ook wel openbaar worden neem ik aan, wellicht dat anderen nog betere bespiegelingen hebben hierover. O, en ik denk dat dit weer een nieuweg bandje is.
16. Amber Arcades - Can't Say That We Tried
Afbeelding
Cannonball (2017)

Amber Arcades (oftewel Annelotte de Graaf, uit jouw stadje iKer!), haar eerste album verscheen zo'n twee jaar geleden dus relatief nieuw inderdaad. De opbouw van dit liedje is misschien wat sloom, maar aan het eind zitten weer een paar van die uithalen met zo'n melodielijn waar ik de (positieve) kriebels van krijg. Maar wel echt zo'n liedje wat ik luister als ik zin heb om even treurig te zwelgen en verder niet. Dit nummer komt van een tussendoor-ep; haar eerste album is denk ik net iets minder sloom en met meer fuzz, haar nieuwste van een paar maanden terug is weer wat poppier.

In plaats van de officiële clip hier een live-uitvoering die misschien iets spannender is:

Link

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 05 jan 2019, 15:01

Dit heeft idd een meerwaarde! Wist niet dat het uit Utrecht komt. Je swap heeft trouwens wel veel namen van hedendaagse popartiesten die ik ken maar nooit checkte. Amber Arcades vind ik een prachtige bandnaam trouwens.
Extreemlinksche drammert

Rainy Day Woman
Heeft ECHT geen Leven

Bericht door Rainy Day Woman » 05 jan 2019, 15:02

iKer schreef:
02 jan 2019, 18:09
17/
Galm op een zachte vrouwenstem. Iets met 'trying so hard for you'. Dit lijkt wat beter verstaanbaar. Er zit nu zoveel spanning in dat ik hoop dat het ontploft.
Hmm, nee, dat gebeurt niet. We gaan weer in ongevaarlijke kabbelmodus. 'Owoowowoowforyou...' komt vaak langs. Een beproefd recept in rockpopland: veel oeehs en herhaalde nietzeggende klanken. Ooit zag ik een interview met Black Francis waarin hij me attendeerde op de niksigheid in de betere bubbelgumpop, wat werd gevormd door dit soort klanken.

O het nummer is alweer afgelopen. Ik vraag me wel af of ik bij een tweede luisterbeurt wat meer onderscheid heb tussen de verschillende nummers. Compositorisch is het veelal nogal traditioneel, en er is geen zanger die z'n zielspijn uitschreeuwt. Galm in de producties galore.
17. Fazerdaze - Shoulders
Afbeelding
Morningside (2017)

Dit vind ik een heel lief liedje. Maar het kan er ook mee te maken hebben dat ik deze band +/- anderhalf jaar geleden ontdekte toen ik enorm verliefd was. "And I'm trying not to try so hard for you", zo herkenbaar voor die gekke lieve Rainy.
Enfin. Ik besef nu wel dat ik misschien iets meer variatie in de nummers op de swap aan had moeten brengen, in plaats van a) bepaalde nummers er per se op willen zetten omdat ik ze zelf zo mooi vind en b) te veel willen er één geheel van te maken. Komt denk ik ook doordat dit mijn eerste swap ooit is.

Link

Plaats reactie