Bespreking ike®ainy Swap

Wissel hier uw muzikale bijdrages uit doormiddel van een privéswap
iKer
Meganerd

Re: Bespreking ike®ainy Swap

Bericht door iKer » 04 feb 2019, 19:57

Rainy Day Woman schreef:
04 feb 2019, 17:16
10.
Glijdende synths en vogelgefluit. Gezang in het midden tussen Björk en Massive Attack. Dan komt de beat erbij, en lijkt dit gewoon weer zo'n dancenummer, beetje loungeachtig af en toe. Veel aahaa en oehoee en ieeheee en yeaheaheaa. Die paniekerige drums zijn wel oké. Voor de rest is dit muziek die me helemaal niets doet.

Link

De link met Björk en Goldie, want over hem gaat het hier, is niet slechts muzikaal. Goldie is een ex van Björk.
Dit nummer komt van Goldie's ultragladde maar toen als instant klassieker beschouwde Timeless. Eén van de genre defining* albums van het drum'n'bass genre, uit 1995. We horen ratelende drumsamples (o.a. van The Commodores), subsone bassen en in het tweede deel een paar als streetwise beschouwde noise- en hiphopachtige samples.
De opvolger van dit wat eenduidige album was trouwens een experimenteel album met bijdragen van o.a. Bowie en Liam Gallagher. En flopte. Ik moet dat ergens nog op CD hebben als ik het niet weggeflikkerd heb.
Timeless is eigenlijk wat te glad naar mijn smaak, en Angel niet het beste nummer. Maar drum'n'bass ging iKer in 1995-1997 keihard op. En dit nummer past tekstueel zo fijn in het swap-thema 'liefde en relaties'. :D

* Sorry, ik had hier een Nederlands equivalent neer willen zetten, maar ik kon de woorden niet vinden.
'Er is voldoende mis in Nederland dat niets te maken heeft met cultuur of identiteit om het ongenoegen te verklaren' -Ewald Engelen, 2017

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 04 feb 2019, 23:35

Rainy Day Woman schreef:
04 feb 2019, 17:20
11.
Geploink en een hoge opera-vrouwenstem, en iets xylofoonachtigs. Een andere vrouw begint te fluisterzingen. Wanneer het volume omhoog gaat, doet dit me aan Hooverphonic denken. Beetje zwoel en mysterieus sfeertje. Beetje orkestraal ook. Muzikaal gebeurt er veel (strijkers, synths, ploinkjes, drums), waardoor de hijgerige, langzame zang goed uit de verf komt. Ze zingen heel vaak 'Utopian', dus dat is wellicht de titel van het nummer? Ik ken het niet. Maar ik vind het wel wat hebben.

Link
Utopia van Goldfrapp dus. Ik kan de officiële videoclip niet vinden in redelijke kwaliteit, dus daarom een live uitvoering van dit nummer. iKer zag (Alison) Goldfrapp dit op Pukkelpop 2003 zingen, en was zeer onder de indruk. Als ik het nu zie vraag ik me af hoeveel procent van de hoge operanoten ook echt live uit haar keel komen, maar dat terzijde. (Ook terzijde: ze zingt hier met een soortement fantasie Oost-Europees accent in het begin van het nummer.)

De tekst lijkt over de liefde van een kloon te gaan, die constateert dat ze niet verondersteld wordt iets te voelen. De zinsnede 'Fascist baby, utopia' in de tekst kan ik niet 100% duiden.
Ik vermoed dat Goldfrapp vindt dat klonen fascisme is. Het gebruik hier van het woord 'fascisme' is tot op heden niet openbaar goedgekeurd door Gung Ho.

De brille van de band komt tevens van Will Gregory, in de clip de violist links van Alison. Na het debuutalbum met daarop dit nummer ging het wat iKer betreft langzaam bergafwaarts met de muziek van Goldfrapp. De hoeveelheid views van recenter werk op Youtube wijst erop dat ik tamelijk alleen sta in deze opinie.

Voor mij is dit een extreem romantisch nummer. Het is een Engelse variant op het Franse zuchtmeisje, vertolkt door een zangeres met een middelmatig uiterlijk die op het podium plots een enorm krachtige uitstraling heeft. Met daarbij operazang, orkestrale klanken en dynamiek waar ik kippenvel van krijg.

Ik kwam er zojuist achter dat er -via Björk- een link is tussen de vorige artiest en Goldfrapp. Alison zong mee met Maxinquaye van Tricky. En Tricky is ook een ex van Björk.

Anyway...
'Er is voldoende mis in Nederland dat niets te maken heeft met cultuur of identiteit om het ongenoegen te verklaren' -Ewald Engelen, 2017

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 05 feb 2019, 13:13

Rainy Day Woman schreef:
04 feb 2019, 17:25
12.
Dreigende, lage pianoklanken. Een Duits sprekende mannenstem, die me geloof ik duidelijk probeert te maken dat er iets aan het handje is. Af en toe komt er wat getokkel en noise tussendoor. Getik op een buis. En er komt achtergrondzang van een andere Duitse man bij. De gitaren zwellen aan, en de manenstem begint nu echt indringend te worden. Dreigende, wat zwevende gitaarsolo. Dan gaat de man weer verder met zijn boodschap verkondigen. Waarna de muziek plotseling wegsterft. Dat dreigende sfeertje heeft wel wat, maar ik weet niet nog niet zo goed wat ik met dit nummer moet aanvangen.

Link
Lange tijd iKer's favoriete Duitse weirdo's. Een band die startte met muziek tussen kunst en ravage. Stonden niet echt in de poptraditie, maar was een mix tussen krautrock, een vliegtuigmotor en dada. Meer Edgar Varésè dan Beach Boys. Meer Joseph Beuys dan Disney. Uit Berlijn. Vroeger aangevoerd door een graatmagere zanger, die tegenwoordig -hoe voorspelbaar- goed in de kilo's zit.

Gaandeweg een band die steeds meer aanschurkt tegen conventionele muziek, en haar eigen ding doet met (pop)conventies. Der Kuss, dit nummer, is daarvan een vroeg voorbeeld.
Voor mij zijn ze het perfecte voorbeeld van Europese continentale cultuur. Kan er uren over ouwehoeren. Dat ik vroeger een leren jas droeg met daarop hun symbool geschilderd. Dat een voormalig forumnerd een dochter naar de zanger heeft vernoemd. Dat...

Oké. Genoeg.

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 05 feb 2019, 15:26

Rainy Day Woman schreef:
04 feb 2019, 17:29
13.
Hee, wat een vrolijk gitaarintrootje opeens. Dit begint als iets wat ik leuk zou kunnen gaan vinden. Drumsolo, en het gitaarriffje gaat verder. Een Britse man begint te spreekzingen. Klinkt als jarennegentigbritpop. Het blijft zorgeloos en vrolijk klinken. Af en toe een stevige gitaarsolo. En dat Engelse accent is fijn. Iets met 'people in love'. Ik vind dit leuk! :bounce: Heel benieuwd wat dit is.

Link
"People in love, lie around and get fat
I didn't want us to end up like that"
Een liedje over het verbreken van liefdes en de tijd daarna.

Britpopbandje met veel Britse humor. Wat te zeggen?

Zanger Eddie Argos is verhuisd naar Berlijn. Er zat vroeger een vrouw op bas in de band. Bezingen alledaagse fenomenen. Liam Gallagher bleek fan. iKer is ze gaan checken na een recensie van het debuutalbum in de NRC. Muzikaal overbekend powerpop-terrein. Van een band waar de alcohol de creativiteit weleens in de weg kan zitten. Nooit zwaar op de hand, grossierend in teksten als '18.000 lira. Sounded like a lot of money', 'I can't stand the sound of the Velvet Underground', 'We're gonna be the band that writes the song. That makes Israel and Palestine get along', 'I hope you're very happy together. And if you're not, that's even better'

Simpele humor? Natuurlijk. Want er zijn dagen dat je dat nodig hebt.

En een recensie van iKer zou geen recensie van iKer zijn als hij niet vermeldde dat hij ooit een ultrakort gesprek voerde met Eddie Argos tussen de hoofdset en de encore ('That was pretty good!' 'Mwoah'), en dat de drummer na een ander optreden vroeg waar je drugs kon krijgen. En dat iKer en vriend de arme jongen keihard uitlachten daarom. Wat misschien niet zo aardig was.

Plaats reactie