Muziek en Moraal

Heeft Mark, Maxime, Geert, Diederik, Emiel, Jolande / Tofik, Alexander, Arie, Kees, Marianne of een andere waardeloze politicus weer iets nutteloos besloten? Spuw dan hier uw gal.
gung ho
Knuffelnerd

Muziek en Moraal

Bericht door gung ho » 11 feb 2019, 13:31

Skullflower is geweigerd op een noisefestival omdat Matthew Bower ervan wordt verdacht nazi-achtige sympathieën te hebben. Lees hier een intrigerend stuk over hoe die weigering tot stand is gekomen.

Toevallig heb ik werk van deze band en nu is de vraag of ik wil dat mijn zuurverdiende geld in de handen van zo'n man terechtkomt. Dit geldt natuurlijk voor toekomstig werk. Ik ben niet van plan cd's te gaan verbranden.

Ongeveer hetzelfde had ik met James Brown toen hij nog leefde. Ik wilde dat er nog geen cent naar een vrouwenmepper zou gaan en ben om die reden zijn werk gaan kopen toen hij de pijp uit was. Dit maakt mij natuurlijk een linkse softie, maar wat is de mening van andere nerds. Leidt politieke overtuiging of wangedrag van artiesten tot het niet-kopen (of in het geval van Krypto: tot het kopen) van platen en cd's?
Whatever happened to...

Oved
Meganerd

Re: Muziek en Moraal

Bericht door Oved » 11 feb 2019, 13:56

Jij hebt geen moraal mislukte leraar. :finger:

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 11 feb 2019, 14:52

Oved schreef:
11 feb 2019, 13:56
Bedankt voor je constructieve bijdrage en veel plezier vandaag! :wave:
Whatever happened to...

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 11 feb 2019, 14:53

In het kort, want ik zit op de plee:
Nee. Ik koop er geen cd minder om, omdat de persoonlijkheid of de politieke overtuiging van de artiest mij niet zoveel interesseert. Het gaat me om wat die persoon maakt, niet wat-ie vindt of doet.
Andersom ga ik ook niet op een politieke partij stemmen omdat de lijsttrekker zo goed kan pianospelen.
Daarbij.
Waarom zou je, als je die morele kant belangrijk vindt, die alleen bij artiesten hanteren? Ga je dan ook geen onderbroeken bij de hema meer halen als blijkt dat de directeur een hekel heeft aan lesbiennes? Waar trek je de grens?
Laatst gewijzigd door Krautsurfer op 11 feb 2019, 15:08, 2 keer totaal gewijzigd.
Too Freud to live
Too Jung to die

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 11 feb 2019, 15:06

Krautsurfer schreef:
11 feb 2019, 14:53
Nee. Ik koop er geen cd minder om, omdat de persoonlijkheid of de politieke overtuiging van de artiest mij niet zoveel interesseert. Het gaat me om wat die persoon maakt, niet wat-ie vindt of doet.
Andersom ga ik ook niet op een politieke partij stemmen omdat de lijsttrekker zo goed kan pianospelen.
Daarbij.
Waarom zou je, als je die morele kant belangrijk vindt, die alleen bij artiesten hanteren? Ga je dan ook geen onderbroeken bij de hema meer halen als blijkt dat de directeur een hekel heeft aan lesbiennes? Waar trek je de grens?
Mijn grens is volkomen arbitrair. Bij sommige artiesten vind ik het belangrijker dan bij andere. John Lennon sloeg ook vrouwen, maar hem reken ik dat minder aan. Wellicht omdat hij er later spijt van had. Overigens heb ik geen soloalbums van hem. :burka:

Het is overigens een discussie die wereldwijd gevoerd wordt na de docu over R. Kelly. Artiesten halen hun samenwerkingen van Spotify en er verschijnen stukken over of je nog wel kunt genieten van zijn muziek.
Whatever happened to...

Oved
Meganerd

Bericht door Oved » 11 feb 2019, 15:19

gung ho schreef:
11 feb 2019, 14:52
Oved schreef:
Whatever keeps your boat floating. :yawn:

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 11 feb 2019, 15:19

gung ho schreef:
11 feb 2019, 15:06
Krautsurfer schreef:
Daarbij.
Mijn grens is volkomen arbitrair. Bij sommige artiesten vind ik het belangrijker dan bij andere. John Lennon sloeg ook vrouwen, maar hem reken ik dat minder aan. Wellicht omdat hij er later spijt van had. Overigens heb ik geen soloalbums van hem. :burka:

Het is overigens een discussie die wereldwijd gevoerd wordt na de docu over R. Kelly. Artiesten halen hun samenwerkingen van Spotify en er verschijnen stukken over of je nog wel kunt genieten van zijn muziek.
Ik heb ook geen soloalbums van John Lennon, maar da's meer omdat ik ze niet zo geweldig vind. :D

En ja, de discussie wordt gevoerd. En da's misschien goed. Maar het komt misschien ook voort uit het idee dat een artiest (een beroemde dan) een voorbeeldfunctie zou moeten hebben. Daar ben ik het pertinent mee oneens. Gewoon omdat iemand iets goed kan, zou-ie ook relevant zijn op andere terreinen? Driewerf neen.

Een artiest moet gewoon zijn ding doen. Blijkt het een asociale moordenaar te zijn met een grondige hekel aan Chinezen, en die nooit eens een rondje geeft, dan zul je hem niet in mijn vriendenkring aantreffen. Maar als-ie daarnaast bloedmooie muziek maakt, geweldige romans schrijft, of prachtige schilderijen schildert, dan zal ik daar van genieten, en me wellicht verwonderen over de complexiteit van de mensheid, en het onbegrijpelijke zinloze van alles.

Kortom: Ik ga een artiest niet beoordelen op z'n persoonlijke negatieve eigenschappen, zolang die niks te maken hebben met de kwaliteit van z'n werk.
Too Freud to live
Too Jung to die

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 11 feb 2019, 15:24

Oved schreef:
11 feb 2019, 15:19
gung ho schreef:
11 feb 2019, 14:52
Oved schreef:
Whatever keeps your boat floating. :yawn:
Moet toch fijn voor je zijn om jezelf over de rug van anderen een goed gevoel te geven. :up:
Whatever happened to...

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 11 feb 2019, 15:39

Krautsurfer schreef:
gung ho schreef:
Krautsurfer schreef:
Daarbij.

Ik heb ook geen soloalbums van John Lennon, maar da's meer omdat ik ze niet zo geweldig vind. :D

En ja, de discussie wordt gevoerd. En da's misschien goed. Maar het komt misschien ook voort uit het idee dat een artiest (een beroemde dan) een voorbeeldfunctie zou moeten hebben. Daar ben ik het pertinent mee oneens. Gewoon omdat iemand iets goed kan, zou-ie ook relevant zijn op andere terreinen? Driewerf neen.

Een artiest moet gewoon zijn ding doen. Blijkt het een asociale moordenaar te zijn met een grondige hekel aan Chinezen, en die nooit eens een rondje geeft, dan zul je hem niet in mijn vriendenkring aantreffen. Maar als-ie daarnaast bloedmooie muziek maakt, geweldige romans schrijft, of prachtige schilderijen schildert, dan zal ik daar van genieten, en me wellicht verwonderen over de complexiteit van de mensheid, en het onbegrijpelijke zinloze van alles.

Kortom: Ik ga een artiest niet beoordelen op z'n persoonlijke negatieve eigenschappen, zolang die niks te maken hebben met de kwaliteit van z'n werk.
Het kan natuurlijk zo zijn dat muziek als minder mooi wordt ervaren als het je weet dat het gemaakt is door een pedofiel. Het blijft gevoel natuurlijk. Ik ben niet bekend met het werk van R. Kelly, maar hij schijnt daadwerkelijk te zingen over (seks met) jonge meisjes. Ik kan me voorstellen dat fans ineens andere gevoelens krijgen tijdens het luisteren nu ze weten dat het geen dichterlijke vrijheid was, maar keiharde realiteit.

Voor Skullflower gaat dat niet op. De muziek roept sowieso al geen warmte op, maar afstand en kilte. Het is waar je naar op zoek bent tijdens het luisteren. Grofweg hetzelfde geldt voor Reis naar het einde van de nacht. Dat is makkelijker op z'n literaire waarde te schatten, omdat zowel schrijver als hoofdpersoon onaangename personen zijn. De verantwoording naar jezelf is niet zo groot. Mocht je die verantwoording überhaupt al af willen leggen uiteraard.

Naar de muziek van Skullflower ga ik niet op een andere manier luisteren. Of ik die man geld wil geven is een andere zaak.
Whatever happened to...

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 11 feb 2019, 16:13

gung ho schreef:
11 feb 2019, 15:39
Krautsurfer schreef:
gung ho schreef:
Krautsurfer schreef:
Daarbij.

Het kan natuurlijk zo zijn dat muziek als minder mooi wordt ervaren als het je weet dat het gemaakt is door een pedofiel. Het blijft gevoel natuurlijk. Ik ben niet bekend met het werk van R. Kelly, maar hij schijnt daadwerkelijk te zingen over (seks met) jonge meisjes. Ik kan me voorstellen dat fans ineens andere gevoelens krijgen tijdens het luisteren nu ze weten dat het geen dichterlijke vrijheid was, maar keiharde realiteit.

Voor Skullflower gaat dat niet op. De muziek roept sowieso al geen warmte op, maar afstand en kilte. Het is waar je naar op zoek bent tijdens het luisteren. Grofweg hetzelfde geldt voor Reis naar het einde van de nacht. Dat is makkelijker op z'n literaire waarde te schatten, omdat zowel schrijver als hoofdpersoon onaangename personen zijn. De verantwoording naar jezelf is niet zo groot. Mocht je die verantwoording überhaupt al af willen leggen uiteraard.

Naar de muziek van Skullflower ga ik niet op een andere manier luisteren. Of ik die man geld wil geven is een andere zaak.
Ja, ik denk inderdaad dat het type persoon die de muziek maakt het werk een bepaalde kleur mee zal geven. En misschien kan kennis achteraf je mening doen bijstellen. Blijkbaar een persoonlijk iets. Voor mij is het niet zo belangrijk. Ik zet net zo makkelijk Burzum op als Robert Wyatt, om maar twee uitersten te noemen.

Als ik dan advocaat van de duivel voor R. Kelly mag spelen, dan is de man in ieder geval integer. :D

Qua skullflower...
Mocht ik de muziek goedvinden, dan koop ik het gewoon. Steun ik zo'n man dan in z'n rechtsextremisme, of in z'n vermogen om goede muziek te maken? Ik denk het laatste.

En nogmaals. Waarom zouden alleen artiesten langs die lat gelegd moeten worden?
Misschien zou ik dat gedaan hebben toen ik nog een puber was, en muziek (en wellicht de muzikant als rolmodel, iets dat de directeur van de hema in ieder geval nooit gelukt is) een middel was om m'n identiteit te helpen vormgeven, maar dat is al zo lang niet relevant meer voor me..
Too Freud to live
Too Jung to die

Oved
Meganerd

Bericht door Oved » 11 feb 2019, 16:43

godwin

Kryptozoid
Forumgod

Bericht door Kryptozoid » 11 feb 2019, 17:20

gung ho schreef:
11 feb 2019, 13:31
Leidt politieke overtuiging of wangedrag van artiesten tot het niet-kopen (of in het geval van Krypto: tot het kopen)
Niet zonder meer, maar het zou een interessante context kunnen creëren als een artiest er (meta-)politieke ideeën op na zou blijken te houden die buiten de mainstream vallen of daar zelfs tegenin gaan, en dat hoeven dan nog niet eens ideeën te zijn waarin ik mee kan gaan. Zo heb ik een stuk of 5 platen (CD en vinyl) van Charlie Manson (wat studio-opnames voor een plaat die hij ergens in '67 of '68, dus nog voor de Tate - La Bianca moorden, zou gaan uitbrengen, wat er nooit van gekomen is; een live jamsessie in de San Quentin bajes, en associatieve 'lectures' over de gevangenistelefoon over allerlei onderwerpen.) Maar over het algemeen vind ik dat bijzaak: de meeste van die nazi-bandjes bijvoorbeeld maken echt dermate klote muziek dat ik dat nooit zou draaien, ook niet voor 'cult- of shockwaarde'. Aan de andere kant zie je dat soort CDs ook weer bijna nooit, dus wie weet zou ik het gewoon toch kopen als ik er op de rommelmarkt eentje zou tegenkomen. Die Manson-platen heb ik ook vooral om die reden gekocht; de meeste bij Boudisque in Amsterdam, die weg bleek te zijn de laatste keer dat ik daar was (Boudisque, en meer in het algemeen Amsterdam, was in de pre-internetdagen waar ik mijn rare dingen vandaan haalde.) En, een cd met opnamen van Aleister Crowley, opgenomen op een wasrol.

Schiet me te binnen dat ik ooit eens een cd van Ad Hominem (een frans black metal project dat op een niet bijster intellectuele manier in de rabiaatrechtse reactionaire hoek opereert, qua lyrische thema' in simpel engels met hier een daar een duits woord "Nuclear Black Metal Kampf", "Total Volkermord" enz.) heb laten liggen omdat ik die plaat al gedownload had en er maar 1 nummer enigszins draaibaar van vond. Daar heb ik later wel even spijt van gehad, omdat ik me bedacht dat die cd waarschijnlijk wel zeldzaam was. Inmiddels weet ik, dat het waarschijnlijk niet moeilijk zal zijn om dat soort dingen online te kopen, en heb zover nog geen moeite gedaan om me er verder in te verdiepen. Ook niet echt spijt meer, hoewel het grappig was, zo'n cd in een verder doorsnee tweedehands CD winkeltje.

Wat ik overigens veel leuker/interessanter vind (dan skinhead en nsbm-bandjes) zijn bands die op een ambivalente en/of met één of meerdere dubbele bodems en/of knipogen een dergelijke thematiek behandelen, zoals Laibach, Boyd Rice/NON, Blood Axis en de eerste paar platen van Der Blutharsh. Die platen kan je overigens gewoon bij Bol.com of anders wel via Discogs kopen.

Een oude vriend van me had een cd van David Koresh. Die heb ik wel gekopieerd, maar die kopie is allang vergaan (CD-R). Wel jammer: twee door Coresh geschreven nummers op de akoestische gitaar, en een bijbelexegese van een half uur :up: Eigenlijk is dat wel leuk om eens naar te zoeken op Discogs :up: Hoewel die sinds enige tijd wel een soort filter hanteren voor rechtsradikale cds; als ze dat uit gaan breiden naar kwalijke religieuze secten, wordt dat weer moeilijker.

Overigens zou ik omgekeerd vermoedelijk ook geen goede plaat laten liggen omdat de betreffende muzikant een fervente mainstreamer was, qua politiek, of Nederlands Hervormd ofzo.
"'Samenleving' is een biologische constructie."
                                                — Kryptozoid, lid 69

Siegfried Stahl
Forum Diva
Contacteer:

Bericht door Siegfried Stahl » 11 feb 2019, 18:55

Het doet me niet zo veel wat een artiest in zijn vrije tijd doet...heb even gecheckt en in de platencollectie minimaal 2 moordenaars en een ongelofelijke hoeveelheid Klootzakken.

Maar ze maken wel leuke muziek...
" what the fuck are you talking about! Have you no ears (laughs)".
Johnny Lydon 1983

Siegfried Stahl. Lidnr.66.

David
Wannabe Forumnerd

Bericht door David » 11 feb 2019, 19:13

Weer zo'n typische forumnerds discussie voor de nerds die niet hoeven te werken onder werktijd.

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 11 feb 2019, 20:20

Laat ik maar zeggen dat de leerlingen een toets aan maken waren. :belly:
Whatever happened to...

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 11 feb 2019, 20:35

Tussen 1984 en 2017 was ik een zeer trouw Nick Cave fan.
Ik zag hem 6x optreden (waaronder zeer goede en tamelijk teleurstellende gigs). Ken alle platen van voor tot achter en weer terug. Ik bezit minimaal 14 CD's van de man. Heb z'n teksten gespeld. Greep naar zijn werk als ik in de put zat. Ken ook al zijn filmmuziek. Was jaloers op mijn vroegere buurvrouw toen ze hem te spreken kreeg. Zag meerdere docu's en films over en met hem.

Edoch, aan alles komt een eind.
Zijn weigering mee te gaan in de BDS boycot heeft me radicaal veranderd.
Er is hevig geflyerd (met een flyer met mijn ontwerp) bij Ziggo Dome en in London. De tekst (van PACBI) bevatte een appèl op zijn gevoel voor mensenrechten (die hij zeer zeker heeft: hij heeft diverse social justice doelen gesteund).

Het baatte niet.

Sinds die tijd is het over. Ik besteed alleen nog aandacht in de comments van Youtube waar hij zijn standpunt uitlegt. Wie weet leest hij dat eens.
Hij verdedigt zich onder het mom van 'they try to shut down me as an artist'. Hetgeen uiteraard flauwekul is, want het gaat niet om meneer Cave maar om mensenrechten. Een deel van zijn fans is zionist by default, zoals velen van mijn generatie. Het komt er in mijn ogen op neer dat meneer Cave het geld te lekker vind en daarom in Israël wil spelen, en te laf is zich uit te spreken.
Laatst gewijzigd door iKer op 11 feb 2019, 20:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Zo geniaal als een vandaal.

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 11 feb 2019, 20:43

gung ho schreef:
11 feb 2019, 20:20
Laat ik maar zeggen dat de leerlingen een toets aan maken waren. :belly:
:lol:

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 11 feb 2019, 20:47

Ontopic: om dezelfde reden draai ik geen Radiohead meer.

En Thom Yorke solo?
Who's Thom Yorke?

roadrunner
Forumspammer
Forumspammer

Bericht door roadrunner » 11 feb 2019, 21:36

Heb wel wat moeite gehad met Morrissey (The Smiths). € 65 betaald voor een concert en dan geconfronteerd worden met een smerige clip over kippenmishandeling (niet gezien, ben bier gaan halen), terwijl ik zo van kip hou. Ik heb net weer 300 gram kip weggewerkt. Enfin, heb het hem vergeven :up:

Link
Forumspammer

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 11 feb 2019, 22:13

Dat is de kat op het spek binden, naar Morrissey gaan en denken dat je onder vrienden bent.
The Mozzer is erg tegen dierenleed.

BTW, kipstuckjes van Vivera zijn de bom als je van kip houdt. Serieus.

roadrunner
Forumspammer
Forumspammer

Bericht door roadrunner » 11 feb 2019, 22:22

iKer schreef:
11 feb 2019, 22:13
Dat is de kat op het spek binden, naar Morrissey gaan en denken dat je onder vrienden bent.
The Mozzer is erg tegen dierenleed.

BTW, kipstuckjes van Vivera zijn de bom als je van kip houdt. Serieus.
Ik was niet in de veronderstelling dat ik onder vrienden was en nepvlees eet ik niet.
Forumspammer

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 11 feb 2019, 22:23

David schreef:
11 feb 2019, 19:13
Weer zo'n typische forumnerds discussie voor de nerds die niet hoeven te werken onder werktijd.
En dat weet je omdat je de hele discussie op de plee in je baas z’n tijd hebt gelezen?
Too Freud to live
Too Jung to die

Scalle
Heeft ECHT geen Leven

Bericht door Scalle » 11 feb 2019, 22:56

gung ho schreef:
Leidt politieke overtuiging of wangedrag van artiesten tot het niet-kopen (of in het geval van Krypto: tot het kopen) van platen en cd's?
Neeje.

Ik ben al lang geleden gestopt te denken dat alle artiesten intelligente mensen zijn en/of een voorbeeldfunctie hebben.
Omdat ik er veel ken/gekend heb hier in Brussel.
Artiesten zijn in regel verstandige mensen. Linkse rakkers. Maar even vaak met stugge overtuigen en kinderachtige manieren.
Weigeren heel vaak op te groeien ook.

Bertrand Cantat, zanger van Frankrijk's in 2003 grootste en ook beste rockgroep Noir Desir, heeft zijn vriendin na een uit de hand gelopen ruzie, onvrijwillig om het leven gebracht.
En toch heb ik nog werk gekocht van de man daarna. Ben ik hem ook gaan zien in een (afgeladen vol) AB een paar jaar terug.
Maar aan het fataal drama denk ik dus nooit als ik Tostaky of Des visages des figures draai. En gelukkig maar.
Please enter the telephone number, then press https://soundcloud.com/boomboomboom/crazy-date

Siegfried Stahl
Forum Diva
Contacteer:

Bericht door Siegfried Stahl » 12 feb 2019, 07:39

roadrunner schreef:
11 feb 2019, 21:36
Heb wel wat moeite gehad met Morrissey (The Smiths). € 65 betaald voor een concert en dan geconfronteerd worden met een smerige clip over kippenmishandeling (niet gezien, ben bier gaan halen), terwijl ik zo van kip hou. Ik heb net weer 300 gram kip weggewerkt. Enfin, heb het hem vergeven :up:

Link

Kip! :up:
Johnny Lydon 1983

Siegfried Stahl
Forum Diva
Contacteer:

Bericht door Siegfried Stahl » 12 feb 2019, 07:41

Scalle schreef:
11 feb 2019, 22:56
gung ho schreef:
Leidt politieke overtuiging of wangedrag van artiesten tot het niet-kopen (of in het geval van Krypto: tot het kopen) van platen en cd's?
Neeje.

Ik ben al lang geleden gestopt te denken dat alle artiesten intelligente mensen zijn en/of een voorbeeldfunctie hebben.
Omdat ik er veel ken/gekend heb hier in Brussel.
Artiesten zijn in regel verstandige mensen. Linkse rakkers. Maar even vaak met stugge overtuigen en kinderachtige manieren.
Weigeren heel vaak op te groeien ook.

Bertrand Cantat, zanger van Frankrijk's in 2003 grootste en ook beste rockgroep Noir Desir, heeft zijn vriendin na een uit de hand gelopen ruzie, onvrijwillig om het leven gebracht.

Correctie; ik heb 3 moordenaars in mijn muziekvoorraad!
Johnny Lydon 1983

Kryptozoid
Forumgod

Bericht door Kryptozoid » 12 feb 2019, 08:11

Siegfried Stahl schreef:
12 feb 2019, 07:41
Correctie; ik heb 3 moordenaars in mijn muziekvoorraad!
Goeie naam voor een Nederlandstalig trio: De Drie Moordenaars.
                                                — Kryptozoid, lid 69

Kryptozoid
Forumgod

Bericht door Kryptozoid » 12 feb 2019, 08:15

gung ho schreef:
Skullflower is geweigerd op een noisefestival omdat Matthew Bower ervan wordt verdacht nazi-achtige sympathieën te hebben. Lees hier een intrigerend stuk over hoe die weigering tot stand is gekomen.

Toevallig heb ik werk van deze band en nu is de vraag of ik wil dat mijn zuurverdiende geld in de handen van zo'n man terechtkomt.
Los van de sympathieën van de zanger, zijn de omslag en titel van een plaat van ze die ik via Google vind, al enigszins laakbaar, in de ogen van, bijvoorbeeld, onze moeders.

Afbeelding
                                                — Kryptozoid, lid 69

Kryptozoid
Forumgod

Bericht door Kryptozoid » 12 feb 2019, 09:10

Afbeelding

The post before that, dated 12 January, is a tarot reading, entitled “now the die is shaken, now the die must fall”, and shows the Death card, 13, from the Smith-Rider-Waite deck superimposed with ehwaz, the “horse” rune. The Death card, seen here riding upon a white horse and sporting a white rose flag (perhaps a Yorkshire rose?), is usually interpreted to mean that a transformation is coming, perhaps a difficult one. Ehwaz is, also appropriately, associated with communication and collaboration.
Dat klopt niet: die rune is perþro (perthro), niet ehwaz (ehwaz ziet er uit als een hoofdletter M). De betekenis van de naam perþro is onbekend; runenvorsers hebben gesuggereerd dat deze slaat op ofwel de baarmoeder, ofwel de 'lotbeker' die gebruikt werd bij het runen-werpen* Beide (baarmoeder en lotbeker) zijn een soort omhulsel waarin zich het nog niet tot uitdrukking gekomene zich bevindt, en zo'n soort betekenis wordt er meestal aan perþro gegeven.

*(Overigens is het historisch helemaal niet zeker dat de 'runen' die geworpen werden, iets met het runenschrift te maken hebben; 'rune' heeft een soort algemene betekenis van mysterie. Uiteraard gaan die runenvorsers daar wel van uit, dat er stukjes hout met daarop ingekerfde runen geworpen werden, maar voor zover mij bekend is, is er, behalve het gebruik van de term 'rune' in beide gevallen, geen concrete aanwijzing voor, laat staan bewijs. Hetzelfde geldt voor de runen die Óðinn leerde, zoals beschreven in de Hávamál: dat zijn mysteriën, en -waarschijnlijk- niet het schrift. Maar het één sluit het ander niet uit natuurlijk.)
                                                — Kryptozoid, lid 69

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 12 feb 2019, 09:22

Kryptozoid schreef:
12 feb 2019, 08:15
gung ho schreef:

Toevallig heb ik werk van deze band en nu is de vraag of ik wil dat mijn zuurverdiende geld in de handen van zo'n man terechtkomt.
Los van de sympathieën van de zanger, zijn de omslag en titel van een plaat van ze die ik via Google vind, al enigszins laakbaar, in de ogen van, bijvoorbeeld, onze moeders.
Mijn moeder zou het inderdaad met lede ogen aanzien, het uit beleefdheid één keer opzetten, en me daarna mededelen dat dit toch niet zo haar ding is, mocht ik besluiten haar dit album te schenken.
Too Freud to live
Too Jung to die

Kryptozoid
Forumgod

Bericht door Kryptozoid » 12 feb 2019, 09:44

De situatie doet me verder een beetje denken aan Charles Krafft en z'n Hitler teepot

Afbeelding

Veel mensen, inclusief joods-Amerikaanse kunstkenners en -handelaren vonden het geweldig, totdat bleek dat Krafft er best rechtse en reactionaire ideeën op na hield. Toen vonden ze het ineens een stuk minder leuk.
                                                — Kryptozoid, lid 69

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 12 feb 2019, 09:53

Die pot is foeilelijk, maar dat handgranaatje heeft wel wat.
:up:
Too Freud to live
Too Jung to die

MarkS
Heeft Geen Leven
Contacteer:

Bericht door MarkS » 12 feb 2019, 11:23

Kryptozoid schreef:
12 feb 2019, 09:10

Dat klopt niet: die rune is perþro (perthro), niet ehwaz (ehwaz ziet er uit als een hoofdletter M). De betekenis van de naam perþro is onbekend; runenvorsers hebben gesuggereerd dat deze slaat op ofwel de baarmoeder, ofwel de 'lotbeker' die gebruikt werd bij het runen-werpen* Beide (baarmoeder en lotbeker) zijn een soort omhulsel waarin zich het nog niet tot uitdrukking gekomene zich bevindt, en zo'n soort betekenis wordt er meestal aan perþro gegeven.

*(Overigens is het historisch helemaal niet zeker dat de 'runen' die geworpen werden, iets met het runenschrift te maken hebben; 'rune' heeft een soort algemene betekenis van mysterie. Uiteraard gaan die runenvorsers daar wel van uit, dat er stukjes hout met daarop ingekerfde runen geworpen werden, maar voor zover mij bekend is, is er, behalve het gebruik van de term 'rune' in beide gevallen, geen concrete aanwijzing voor, laat staan bewijs. Hetzelfde geldt voor de runen die Óðinn leerde, zoals beschreven in de Hávamál: dat zijn mysteriën, en -waarschijnlijk- niet het schrift. Maar het één sluit het ander niet uit natuurlijk.)
Behalve dat men nog niet op de hoogte was van het bestaan van de baarmoeder. Tenminste: ik kan me niet voorstellen dat er al anatomische lessen werden gegeven. Er werden natuurlijk wel lichamen ontleed, maar alleen in het heetst van de strijd. Ik hou het op de lotbeker :up:
It's a question of mind over matter. I don't mind, and you don't matter.

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 12 feb 2019, 12:12

Kryptozoid schreef:
12 feb 2019, 09:10
Afbeelding

The post before that, dated 12 January, is a tarot reading, entitled “now the die is shaken, now the die must fall”, and shows the Death card, 13, from the Smith-Rider-Waite deck superimposed with ehwaz, the “horse” rune. The Death card, seen here riding upon a white horse and sporting a white rose flag (perhaps a Yorkshire rose?), is usually interpreted to mean that a transformation is coming, perhaps a difficult one. Ehwaz is, also appropriately, associated with communication and collaboration.

De schrijver zegt dat de dodenkaart meestal aangeeft dat er een transformatie op komst is. We zien toch duidelijk een dodenkaart. Jouw uitleg van de perþro lijkt me zo gek nog niet en niet in tegenspraak met de kaart. Lotbeker/baarmoeder geven aan dat er iets staat te gebeuren. Punten voor Krypto! :clap:
Whatever happened to...

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 12 feb 2019, 12:20

Kryptozoid schreef:
gung ho schreef:

Afbeelding
Mijn moeder vond het geen goed idee dat ik, toen ik vijftien was, een trui van Slayer naar school aantrok met daarop een afbeelding van een dode met zo'n Duitse helm en wat machinegeweren. Ze kreeg gelijk. Er is mij (door mijn mentor denk ik) vriendelijk gevraagd of ik dat kledingstuk niet meer naar school aan wilde trekken. Van haar mocht het wel.

Ik vraag me af hoe mijn school hier nu op zou reageren.
Whatever happened to...

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 12 feb 2019, 12:29

roadrunner schreef:
Ik heb om een heel andere reden moeite met Morrissey. Ten eerste is zijn muziek, en dat van zijn bandje, kut en ten tweede zijn zijn politieke denkbeelden voor mij abject en infaam. Een grotere eikel lijkt mij niet denkbaar.

Toch heb ik één van zijn laatste platen geluisterd, omdat die goede recensies kreeg. Bleek toch weer een ouwelullenplaat te zijn...

Vooral in G.B. wordt er flink gediscussieerd over Morrissey. Oude Smithsfans zijn vaak wat links van het midden georiënteerd en zij hebben grote moeite met zijn uitspraken over immigratie (om maar een onderwerp te noemen). Ook zij worstelen met muziek en moraal. Helemaal alleen sta ik dus niet.
Whatever happened to...

Siegfried Stahl
Forum Diva
Contacteer:

Bericht door Siegfried Stahl » 12 feb 2019, 12:38

Krautsurfer schreef:
12 feb 2019, 09:22
Kryptozoid schreef:
gung ho schreef:

Mijn moeder zou het inderdaad met lede ogen aanzien, het uit beleefdheid één keer opzetten, en me daarna mededelen dat dit toch niet zo haar ding is, mocht ik besluiten haar dit album te schenken.

De drummer van Fervid deed zijn moeder op moederdag de film Mothersday cadeau. Was ze niet blij mee.

https://www.imdb.com/title/tt0081186/
Johnny Lydon 1983

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 12 feb 2019, 13:12

gung ho schreef:
12 feb 2019, 12:29
roadrunner schreef:
Ik heb om een heel andere reden moeite met Morrissey. Ten eerste is zijn muziek, en dat van zijn bandje, kut en ten tweede zijn zijn politieke denkbeelden voor mij abject en infaam. Een grotere eikel lijkt mij niet denkbaar.

Toch heb ik één van zijn laatste platen geluisterd, omdat die goede recensies kreeg. Bleek toch weer een ouwelullenplaat te zijn...

Vooral in G.B. wordt er flink gediscussieerd over Morrissey. Oude Smithsfans zijn vaak wat links van het midden georiënteerd en zij hebben grote moeite met zijn uitspraken over immigratie (om maar een onderwerp te noemen). Ook zij worstelen met muziek en moraal. Helemaal alleen sta ik dus niet.
Je staat zeker niet alleen.
Maar ik kan me dat ook best wel voorstellen. Toen The Smiths doorbraken zal dat best voor veel mensen een vormend bandje geweest zijn. Ik ken er in ieder geval wel een paar. Dan is het raar opkijken als zo'n zanger ineens heel andere ideëen er op na blijkt te houden dan je altijd dacht.

Kwestie van heroriënteren, de shit links laten liggen (of rechts, in Morrissey's geval) en de muziek proberen te horen voor wat het is.
Dat je het niet met 'm eens bent op politieke gronden, of om z'n militant vegetarisme of wat dan ook, zou niet automatisch moeten betekenen dat-ie helemaal niks relevants meer te zeggen heeft.
Maar goed. Persoonlijke kwestie.

Persoonlijk heb ik The Smiths ook nooit wat aangevonden. Ik heb ze in ieder geval niet in m'n collectie.
Too Freud to live
Too Jung to die

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 12 feb 2019, 13:37

Krautsurfer schreef:
12 feb 2019, 13:12
gung ho schreef:
12 feb 2019, 12:29
roadrunner schreef:

Je staat zeker niet alleen.
Maar ik kan me dat ook best wel voorstellen. Toen The Smiths doorbraken zal dat best voor veel mensen een vormend bandje geweest zijn. Ik ken er in ieder geval wel een paar. Dan is het raar opkijken als zo'n zanger ineens heel andere ideëen er op na blijkt te houden dan je altijd dacht.

Kwestie van heroriënteren, de shit links laten liggen (of rechts, in Morrissey's geval) en de muziek proberen te horen voor wat het is.
Dat je het niet met 'm eens bent op politieke gronden, of om z'n militant vegetarisme of wat dan ook, zou niet automatisch moeten betekenen dat-ie helemaal niks relevants meer te zeggen heeft.
Maar goed. Persoonlijke kwestie.

Persoonlijk heb ik The Smiths ook nooit wat aangevonden. Ik heb ze in ieder geval niet in m'n collectie.
Het mooie aan dit geval vind ik dat Morrissey als een soort held werd gezien. Mensen adoreerden hem. De verwarring en twijfel onder zijn fans moet vele malen groter zijn dan mijn getob omtrent Skullflower. Net goed. Zowel Smiths als fans zijn jengelende zeurpietjes.
Whatever happened to...

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 12 feb 2019, 14:17

gung ho schreef:
12 feb 2019, 13:37
Het mooie aan dit geval vind ik dat Morrissey als een soort held werd gezien. Mensen adoreerden hem. De verwarring en twijfel onder zijn fans moet vele malen groter zijn dan mijn getob omtrent Skullflower. Net goed. Zowel Smiths als fans zijn jengelende zeurpietjes.
:lol:
Dat ben ik met je eens, hoewel ik een Smiths-fan ken die zeker geen jengelende zeurpiet is.
maar ik ken het type.

En hier raak je aardig de kern, denk ik:
Adoratie, daar gaat 't mis.

En dan is het des te leuker als zo'n bewierookte artiest ook maar een eikel blijkt te zijn.
Kortom: Stoppen met muzikanten (en zeker zangers) op een soort moreel podium te hijsen.
Too Freud to live
Too Jung to die

Scalle
Heeft ECHT geen Leven

Bericht door Scalle » 12 feb 2019, 14:18

Krautsurfer schreef:
12 feb 2019, 13:12
Dan is het raar opkijken als zo'n zanger ineens heel andere ideëen er op na blijkt te houden dan je altijd dacht.
Dat heeft ook wel met leeftijd te maken, me dunkt.
Mensen die met de jaren opschuiven naar rechts: hij zal niet de eerste geweest zijn.
gung ho schreef:
Zowel Smiths als fans zijn jengelende zeurpietjes.
Zucht...
Het is maar een mening uiteraard edoch: het zijn in regel mensen die niet van popmuziek houden of de ballen weten van popmuziek die zoiets schrijven.
Meestal een combinatie van beiden.

Britse popmuziek is in de eighties nooit beter gedaan geweest dan The Smiths.

En ja, ook ik vind Morrissey een onuitstaanbase vent vandaag de dag. Idem dito zijn muziek.
Please enter the telephone number, then press https://soundcloud.com/boomboomboom/crazy-date

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 12 feb 2019, 14:21

Scalle schreef:
12 feb 2019, 14:18
Dan houd ik niet van Britse popmuziek in de eighties.
Too Freud to live
Too Jung to die

Scalle
Heeft ECHT geen Leven

Bericht door Scalle » 12 feb 2019, 14:26

Krautsurfer schreef:
12 feb 2019, 14:21
Scalle schreef:
Dacht ik wel.

Maar Kraut, ik denk niet dat ik de waarheid geweld aan doe als ik zeg dat jij niets van doen hebt met popmuziek tout court.
Niets mis mee trouwens.

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 12 feb 2019, 14:29

Scalle schreef:
gung ho schreef:
Zowel Smiths als fans zijn jengelende zeurpietjes.
Zucht...
Het is maar een mening uiteraard edoch: het zijn in regel mensen die niet van popmuziek houden of de ballen weten van popmuziek die zoiets schrijven.
Meestal een combinatie van beiden.

Ik hield heel erg van popmuziek en heb er behoorlijk wat verstand van (nu ja, kennis over.) Ik ben blijkbaar de uitzondering die jouw regel bevestigt. :D Ik dacht overigens dat Talk Talk werd beschouwd als het summum van Britse popmuziek in de jaren '80, maar dat terzijde.

Volgens mij valt er een schifting te maken tussen mensen die The Smiths bewust hebben meegemaakt en mensen die net iets jonger zijn. Mijn gok is dat jij (minimaal) 45 jaar oud bent. Ik heb The Smiths nét gemist en beschouw ze totaal niet als de beste band van het decennium.
Whatever happened to...

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 12 feb 2019, 14:32

Scalle schreef:
Dat heeft ook wel met leeftijd te maken, me dunkt.
Mensen die met de jaren opschuiven naar rechts: hij zal niet de eerste geweest zijn.
krautsurfer's Kort Door De Bocht theorie hierover:

Ben je jong, dan heb je belang bij veranderingen, omdat je je een plek moet veroveren in een conservatieve maatschappij.

Ben je ouder, en heb je eindelijk die felbegeerde plek, dan kijk je wel link uit om die aan de eerste de beste frisse kutpuber af te staan met een set ideëen die expres haaks lijken te staan op die van jou.
Too Freud to live
Too Jung to die

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 12 feb 2019, 14:35

Scalle schreef:
12 feb 2019, 14:26
Krautsurfer schreef:
12 feb 2019, 14:21
Scalle schreef:
Dacht ik wel.

Maar Kraut, ik denk niet dat ik de waarheid geweld aan doe als ik zeg dat jij niets van doen hebt met popmuziek tout court.
Niets mis mee trouwens.
Da's globaal gezien juist.
Toch heb ik veel van Britse popbandjes gehouden.
Zoals The Cure (up to a point)
en Wire. (Die ik toch echt wel een pop-sensibiliteit vind hebben)

Zelfs Duran Duran was indertijd beter te pruimen dan The Smiths, vind ik.

Maar popmuziek en ik, dat zijn korte affaires geweest, en meestal ook nog 's jaren na dato.
Too Freud to live
Too Jung to die

Scalle
Heeft ECHT geen Leven

Bericht door Scalle » 12 feb 2019, 15:13

gung ho schreef:
12 feb 2019, 14:29
Ik hield heel erg van popmuziek en heb er behoorlijk wat verstand van (nu ja, kennis over.) Ik ben blijkbaar de uitzondering die jouw regel bevestigt. :D Ik dacht overigens dat Talk Talk werd beschouwd als het summum van Britse popmuziek in de jaren '80, maar dat terzijde.

Volgens mij valt er een schifting te maken tussen mensen die The Smiths bewust hebben meegemaakt en mensen die net iets jonger zijn. Mijn gok is dat jij (minimaal) 45 jaar oud bent. Ik heb The Smiths nét gemist en beschouw ze totaal niet als de beste band van het decennium.
Talk Talk was toch iets meer dan dat typisch vers-refrein-vers-refrein-brug-refrein patroon nummertje. Véél meer zelfs. Hun laatste 2 platen hadden daar zelfs niets meer mee te maken. Dus slecht voorbeeld.

Ik ben 47. En ja ik heb The Smiths actief meegemaakt. Toch aan het eind, bij het verschijnen van (hun enige mindere) Strangeways plaat.

De beste band van het decennium heb ik niet geschreven. Wel de beste popband uit de UK jaren 80. Uit de UK, niet onbelangrijk detail. Die Britischness zat echt wel in elke vezel van hun muziek.

Scalle
Heeft ECHT geen Leven

Bericht door Scalle » 12 feb 2019, 15:16

Krautsurfer schreef:
12 feb 2019, 14:35
Da's globaal gezien juist.
Toch heb ik veel van Britse popbandjes gehouden.
Zoals The Cure (up to a point)
en Wire. (Die ik toch echt wel een pop-sensibiliteit vind hebben)

Zelfs Duran Duran was indertijd beter te pruimen dan The Smiths, vind ik.

Maar popmuziek en ik, dat zijn korte affaires geweest, en meestal ook nog 's jaren na dato.
The Cure... ook weer geen goed voorbeeld van popmuziek. Ten tijde van The head on the door/Kiss me mmmjjaaa. Maar dat duurde maar 2 jaren.

En die plastieken jeanetten van Duran Duran beter dan The Smiths?
Dat bewijst mijn stelling Kraut dat jij niets van doen hebt met popmuziek... :yes:

Kryptozoid
Forumgod

Bericht door Kryptozoid » 12 feb 2019, 15:38

gung ho schreef:
Het mooie aan dit geval vind ik dat Morrissey als een soort held werd gezien. Mensen adoreerden hem. De verwarring en twijfel onder zijn fans moet vele malen groter zijn dan mijn getob omtrent Skullflower.
Ik heb me nooit in de man verdiept; eigenlijk altijd een soort vage walging gevoeld bij 't horen van de naam omdat je hoorde dat die altijd met een subtiele verering werd uitgesproken. Soort Bono voor gevorderde progsnobs ofzo (want minder bekend). Maar, vanwege het hier ter sprake gebrachte heb ik 'm eens nagelezen op wikipedia. En ik zie eigenlijk alleen maar de 13-in-een-dozijn meningen dat je moest / moet hebben van de gemiddelde, zichzelf als intelligent en als maatstaf beschouwende progressieve mensen: Thatcher slecht, Bush slecht, weg met de koningin, Trump slecht, Obama aanvankelijk goed maar niet progressief genoeg. Misschien overigens dat Nick Griffin daarin deels met 'm mee zou komen (alhoewel, Obama...), want heel erg ver rechts is vaak ook weer anti-establishment, maar als deze Morrissey naar rechts zou zijn opgeschoven, dan heeft dat wikipedia nog niet bereikt.

Hetzelde geldt trouwens ook voor Skullflower: niets over de controverse (althans, gisteren nog niet).
                                                — Kryptozoid, lid 69

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 12 feb 2019, 16:05

Scalle schreef:
12 feb 2019, 15:16
The Cure... ook weer geen goed voorbeeld van popmuziek. Ten tijde van The head on the door/Kiss me mmmjjaaa. Maar dat duurde maar 2 jaren.

En die plastieken jeanetten van Duran Duran beter dan The Smiths?
Dat bewijst mijn stelling Kraut dat jij niets van doen hebt met popmuziek... :yes:
Ik dacht meer aan de korte pakkende liedjes met wat coupletten, refreintjes en een middenstukje van de eerste twee albums.
Dat was toch echt tamelijk pop. In die tijd. Ik weet het nog goed.

Als ik naar popmuziek (dat wat populair is bij het volk) kijk, en dan helemaal die van de laatste twee, drie, decennia, dan is het plastic wat de klok slaat, dus in die zin is Duran Duran een prima voorbeeld.
Laatst gewijzigd door Krautsurfer op 12 feb 2019, 16:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Too Freud to live
Too Jung to die

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 12 feb 2019, 16:13

Kryptozoid schreef:
12 feb 2019, 15:38
gung ho schreef:
Het mooie aan dit geval vind ik dat Morrissey als een soort held werd gezien. Mensen adoreerden hem. De verwarring en twijfel onder zijn fans moet vele malen groter zijn dan mijn getob omtrent Skullflower.
Ik heb me nooit in de man verdiept; eigenlijk altijd een soort vage walging gevoeld bij 't horen van de naam omdat je hoorde dat die altijd met een subtiele verering werd uitgesproken. Soort Bono voor gevorderde progsnobs ofzo (want minder bekend). Maar, vanwege het hier ter sprake gebrachte heb ik 'm eens nagelezen op wikipedia. En ik zie eigenlijk alleen maar de 13-in-een-dozijn meningen dat je moest / moet hebben van de gemiddelde, zichzelf als intelligent en als maatstaf beschouwende progressieve mensen: Thatcher slecht, Bush slecht, weg met de koningin, Trump slecht, Obama aanvankelijk goed maar niet progressief genoeg. Misschien overigens dat Nick Griffin daarin deels met 'm mee zou komen (alhoewel, Obama...), want heel erg ver rechts is vaak ook weer anti-establishment, maar als deze Morrissey naar rechts zou zijn opgeschoven, dan heeft dat wikipedia nog niet bereikt.

Hetzelde geldt trouwens ook voor Skullflower: niets over de controverse (althans, gisteren nog niet).
Zomaar wat quotes die de man wat minder salonfähig maakten:

former Smiths frontman says London Mayor Sadiq Khan “cannot talk properly”, and claims that Adolf Hitler was left-wing."

“The modern Loony Left seem to forget that Hitler was Left wing! But of course, we are all called racist now, and the word is actually meaningless.”

“If you have any concern for animal welfare, for example, you cannot possibly vote for either Conservatives or Labour, because both parties support halal slaughter, which, as we all know, is evil. Furthermore, halal slaughter requires certification that can only be given by supporters of ISIS, and yet in England we have halal meat served in hospitals and schools!”

“For Britain seem to say what many British people are currently thinking, which is why the BBC or Channel 4 News will not acknowledge them, because, well, For Britain would change British politics forever.”

“Manchester mayor Andy Burnham says the attack is the work of an ‘extremist’. An extreme what? An extreme rabbit?”

“Although I don’t have anything against people from other countries, the higher the influx into England the more the British identity disappears.”

“You can’t help but feel that the Chinese people are a sub-species.”

“England is a memory now. The gates are flooded and anybody can have access to England and join in.”

“It’s hard to be a man. It’s made to be hard and I don’t know why. I think it’s easier to be a woman. The women’s movement has been so successful; the men’s movement has never been accepted. I think it’s not wanted.”

“I nearly voted for Ukip. I like Nigel Farage a great deal.”
Too Freud to live
Too Jung to die

Plaats reactie