Welke film heb je het laatst gezien?

Voor Film, TV, Boeken, Musea, Theater etc...
Siegfried Stahl
Forum Diva
Contacteer:

Re: Welke film heb je het laatst gezien?

Bericht door Siegfried Stahl » 30 aug 2019, 23:35

Afbeelding

Slechts 24 keer de draad van het verhaal kwijtgeraakt. Die David Lynch toch.
" what the fuck are you talking about! Have you no ears (laughs)".
Johnny Lydon 1983

Siegfried Stahl. Lidnr.66.

Scalle
Heeft ECHT geen Leven

Bericht door Scalle » 06 sep 2019, 21:48

Afbeelding

Stalker van Andrei Tarkovsky.

En eerlijk is eerlijk: ik heb moeten vechten tegen de slaap. Tweemaal. Want ik heb m in 2 keer uitgekeken...

Ik vrees dat het net iets te vaag voor mij is, heb moeten lezen op wikipedia waar de film over gaat.
Doe mij maar Solaris of Het offer.

Toch wel mooie beelden, straf hoe Tarkovsky een verlaten industrieterrein een totaal nieuwe dimensie weet te geven.
Please enter the telephone number, then press https://soundcloud.com/boomboomboom/crazy-date

(klaz*)
Forumgod

Bericht door (klaz*) » 07 sep 2019, 09:10

Scalle schreef:
06 sep 2019, 21:48
Afbeelding

En eerlijk is eerlijk: ik heb moeten vechten tegen de slaap. Tweemaal. Want ik heb m in 2 keer uitgekeken...

Ik vrees dat het net iets te vaag voor mij is, heb moeten lezen op wikipedia waar de film over gaat.

Toch wel mooie beelden, straf hoe Tarkovsky een verlaten industrieterrein een totaal nieuwe dimensie weet te geven.
Jaren geleden stond er in dagblad Trouw een prachtig artikel over Stalker. Ik zal eens kijken of ik dat nog kan vinden (en of het wel zo goed was als ik mij herinner).

Scalle
Heeft ECHT geen Leven

Bericht door Scalle » 07 sep 2019, 11:26

(klaz*) schreef:
07 sep 2019, 09:10
Scalle schreef:
Afbeelding

Jaren geleden stond er in dagblad Trouw een prachtig artikel over Stalker. Ik zal eens kijken of ik dat nog kan vinden (en of het wel zo goed was als ik mij herinner).
:up:
Please enter the telephone number, then press https://soundcloud.com/boomboomboom/crazy-date

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 07 sep 2019, 15:30

Afbeelding

gaat dat zien!

Jinpa viel daarentegen tegen :(
Facilitator, katalysator, transformator

Whatever makes you happy, dude.

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 07 sep 2019, 23:04

Scalle schreef:
Afbeelding

van de drie die je noemt vind ik Stalker de beste.
Het Offer een regelrechte marteling. Zelfs een droomloze slaap gebeurt meer in.
Zo geniaal als een vandaal.

Stargazer
Wannabe Forumnerd

Bericht door Stargazer » 08 sep 2019, 06:43

Al meerdere malen gezien, maar had er zin in gister.

Afbeelding

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 09 sep 2019, 20:14

Afbeelding

MAD MAX

Het is slechts zelden dat een film zo kut is als dit. Eéndimensionaal machismo, overwegend zeer slecht acteerwerk en een dom verhaal. In feite zo ongeveer één lange achtervolgingscene die weinig afwisselend is. Het is mij een raadsel waarom dit een klassieker zou moeten zijn. Niet dat ik enorm veel verwachtte, maar is 'onderhoudend' nou zoveel gevraagd?

Na een uur twijfelen of ik dit af zou zetten ('het beste deel komt vast nog') besloten dat dit een enorme klotefilm is. Dat uur krijg ik nooit terug, en daarom een vette onvoldoende.

Een 4.

(klaz*)
Forumgod

Bericht door (klaz*) » 09 sep 2019, 20:21

Je zou het anders beoordelen als je het uur ooit weer terug zou krijgen?

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 09 sep 2019, 22:07

Dat is slechts een hypotetische vraag. Maar toen ik dat uur nog had verwachtte ik wel een zesje.

Scalle
Heeft ECHT geen Leven

Bericht door Scalle » 09 sep 2019, 23:11

Afbeelding

Ik kan natuurlijk niet achterblijven hee, dus ben ik ook maar gaan zien.

En zo na ongeveer een half uurtje dacht ik: waar is het verhaal gebleven?
Het lijkt wel alsof het scenario past op één servetje.

Dat kon toch niet gezegd worden van zijn vorige The hateful eight. Een whodunnit waarvan ik nu haast overal lees dat het één van zijn minst goede is. Kijk - dat vond en vind ik dus niet.

Maar ik ga verder: de ganse film lijkt wel één langgerekte commercial over de hippie age.
En bijna haak ik af.
Maar dan krijg je die geweldige scène (en beste van de film) waar Pitt die ranch bezoekt: Yes!

Ach: een Tarantino film, het blijft fun.
Wat een bizarre ontknoping ook. Slim gezien om de geschiedenis een stukje verder te leggen, nl bij de buren. In mijn hoofd kende ik het einde al. Niet dus.

Drie sterren en een kwart. Of misschien toch eerder 3 sterren en een half.

(klaz*)
Forumgod

Bericht door (klaz*) » 10 sep 2019, 08:37

iKer schreef:
09 sep 2019, 22:07
Dat is slechts een hypotetische vraag. Maar toen ik dat uur nog had verwachtte ik wel een zesje.
Ik vroeg het omdat je schreef:
Dat uur krijg ik nooit terug, en daarom een vette onvoldoende.

Scalle
Heeft ECHT geen Leven

Bericht door Scalle » 10 sep 2019, 20:14

Scalle schreef:
09 sep 2019, 23:11
Afbeelding

Ik kan natuurlijk niet achterblijven hee, dus ben ik ook maar gaan zien.

En zo na ongeveer een half uurtje dacht ik: waar is het verhaal gebleven?
Het lijkt wel alsof het scenario past op één servetje.

Dat kon toch niet gezegd worden van zijn vorige The hateful eight. Een whodunnit waarvan ik nu haast overal lees dat het één van zijn minst goede is. Kijk - dat vond en vind ik dus niet.

Maar ik ga verder: de ganse film lijkt wel één langgerekte commercial over de hippie age.
En bijna haak ik af.
Maar dan krijg je die geweldige scène (en beste van de film) waar Pitt die ranch bezoekt: Yes!

Ach: een Tarantino film, het blijft fun.
Wat een bizarre ontknoping ook. Slim gezien om de geschiedenis een stukje verder te leggen, nl bij de buren. In mijn hoofd kende ik het einde al. Niet dus.

Drie sterren en een kwart. Of misschien toch eerder 3 sterren en een half.
Interessant artikel gelezen in Knack Focus over de film. Het is in de betalende sectie, dus kopieer ik het maar:

Na de Tweede Wereldoorlog in Inglourious Basterds en de slavernij in Django Unchained herschrijft Quentin Tarantino in zijn nieuwste film nu ook de geschiedenis van Sharon Tate. Alleen is de vraag achteraf: wat wilde hij daar nu eigenlijk mee zeggen?
'And now, what you've been waiting for', zegt een korrelige nieuwslezer vanuit een bol tv-toestel, zo'n half uur voor het einde van Once upon a Time in... Hollywood. Het volgende beeld dat we te zien krijgen, is dat van een auto gevuld met moordenaars die Cielo Drive oprijden. De woorden klinken cynisch, heel cynisch, maar ze zijn niet uit de lucht gegrepen. Tot dan is Once upon a Time in... Hollywood een knap gestileerde nostalgietrip naar het Hollywood van de late sixties geweest, niet toevallig het tijdperk van Quentin Tarantino's prille jeugd - iedereen lijkt het erover eens dat dit zijn meest persoonlijke film is. Je voelde het ook in de ontspannen, zelfverzekerde cool van zijn hoofdpersonages, machoacteur op zijn retour Rick Dalton en zijn stuntdubbel Cliff, gespeeld door Leonardo DiCaprio en Brad Pitt. Tarantino houdt van zijn personages.

Sinds Kill Bill zijn het altijd de slachtoffers die hun wraak krijgen in de wereld van Tarantino. In Once upon a Time in... Hollywood is dat niet zo.

Maar dat is niet hoe de film verkocht is. Waar Once upon a Time in... Hollywood echt over gaat, zo had de promocampagne heel duidelijk gemaakt, is de toevallige buurvrouw van Rick Dalton: actrice Sharon Tate. Een vrouw die wél heel erg echt bestaan heeft en heel erg echt gestorven is. Op 9 augustus 1969 werd ze, acht maanden zwanger, samen met vier anderen in haar huis in 10050 Cielo Drive vermoord door volgelingen van Charles Manson. Dat is waar Tarantino dik twee en een half uur naar opbouwt. Dat is, dixit Kurt Russell, what you've been waiting for.

Alleen: dat is niet wat er vervolgens in Once Upon a Time in... Hollywood gebeurt. Het is de twist die Tarantino achter de hand heeft gehouden. In zijn versie van de feiten veranderen de drie moordenaars - twee vrouwen en een man - op het laatste moment van gedachten en vallen ze bij de buren van Sharon Tate binnen, waar ze geen hoogzwangere vrouw maar wel stuntdubbel Cliff en zijn pitbull aantreffen.

Laat ons zeggen dat de drie het er niet supergoed afbrengen.

De eerste moordenaar wordt in de balzak gebeten door de hond. De tweede, een vrouw, wordt tot moes geslagen middels een vaste telefoon met draaischijf. De derde moordenaar, ook een vrouw, eindigt met glas in haar ogen in een zwembad, waarna Rick Dalton haar, bij wijze van grande finale, met een vlammenwerper verkoolt.

Rick Dalton blijkt een vlammenwerper in zijn pool house te hebben staan.

In Tarantino's universum houdt dat steek.

Het is de grote verrassing van Once upon a Time in... Hollywood: liever dan de dood van Sharon Tate te romantiseren herschrijft Tarantino haar verhaal. In zijn wereld wordt Tate nooit vermoord en nodigt ze haar fictieve buurman uit voor een drankje - waarmee Tarantino suggereert dat de tanende carrière van Rick Dalton gered is. In zijn wereld krijgt Sharon Tate een happy end.

Rest maar één vraag.

Waarom wil Quentin Tarantino de geschiedenis van Sharon Tate veranderen?

Tarantino is al even bezig met het drastisch herschrijven van de geschiedenis, maar deze keer waagt hij zich aan een echt, concreet feit.
De geschiedenis herschrijven met cinema: het is een spelletje dat Tarantino al even aan het spelen is. Het is wat arbitrair, maar de kiem ervan zit al in Death Proof (2007) , zijn vijfde langspeler. Die exploitationfilm lijkt het relaas van Stuntman Mike, een moordenaar die vrouwen doodrijdt met zijn onverwoestbare auto. Tot Tarantino net voor het einde het verhaal op zijn kop zet, Stuntman Mike niet het hoofdpersonage blijkt en een groep vrouwen hem tot een bloederige moes slaat. De slachtoffers krijgen hun wraak: het is de eerste keer dat hij dat als onverwachte twist gebruikt.

Vervolgens gaat Tarantino een stap verder in Inglourious Basterds (2009), waarin hij zijn slachtoffertwist voor het eerst loslaat op historische feiten - het is de enige WO II-film die spoilerwaarschuwingen nodig had. In zijn versie van de feiten sterft Hitler niet in 1945 in een bunker in Berlijn, maar kent hij een jaar eerder zijn einde in een cinema in Parijs. Tarantino gaat voor groteske geschiedvervalsing en laat de fictieve Joodse Shoshanna, wier familie vermoord werd door de SS, haar wraak krijgen. Hitler die sterft in een vlammenzee van pellicule: duidelijker kan hij niet zijn qua metafoor.

Achteraf bekeken is het een wending in zijn carrière. Het begin van zijn revisionistische sprookjesperiode, zo u wilt. Doorheen de jaren negentig had Tarantino zich een postmodernistisch remixer van de filmgeschiedenis betoond. Door nu ook de echte geschiedenis te remixen laat hij zien dat hij meer in zijn mars heeft dan een combo van geweld, humor en cool. Wat er in zijn films gebeurt, heeft niet alleen betekenis binnen zijn universum, maar ook daarbuiten. Hij wil iets zeggen.

Django Unchained (2012), waarin hij zich aan de geschiedenis van de slavernij waagt, speelt met hetzelfde idee. In Tarantino's versie van de western is de held niet alleen zwart, maar mag hij een Afro-Amerikaanse wraakfantasie beleven: in een orgie van opspattend bloed laat Tarantino Django de lokale Ku Klux Klan dynamiteren, de slaveneigenaars neerkogelen, de slaven bevrijden, Samuel Jackson door de knieschijf schieten en een prototypisch southern landhuis opblazen. Een concrete historische basis mag daar dan niet rechtstreeks voor zijn, de boodschap is duidelijk: in Tarantino's versie van de Amerikaanse geschiedenis krijgen de slaven hun wraak.

Merk op: of het nu brand, dynamiet of een vlammenwerper is, als Tarantino de geschiedenis probeert uit te wissen, is het doorgaans met verschroeiend vuur. Quentin Tarantino is veel dingen. 'Subtiel' is er daar geen van.

Once upon a Time in... Hollywood lijkt de volgende stap in zijn revisionistische cinema. Anders dan in Inglourious Basterds of Django Unchained is Once upon a Time in... Hollywood namelijk wél op concrete, reëel bestaande individuen gebaseerd. Niet dat Adolf Hitler geen concrete, bestaande persoon was, uiteraard. Maar toch. Verwijzen die eerste twee films naar algemene momenten in de geschiedenis, dan draait Once upon a Time in... Hollywood om één misdaad die echt heeft plaatsgevonden. Sharon Tate is echt in gruwelijke omstandigheden om het leven gebracht. Ze heeft nabestaanden die echt leven. De drie daders zijn echt veroordeeld. En zowat alle pers en geschiedschrijvers hebben zich echt over die misdaad gebogen.

En dan is er nog de symboolwaarde. De dood van Sharon Tate gaat verder dan de dood van een bekende actrice. Hij wordt beschouwd als het einde van een tijdperk - het moment waarop de sixties stierven en de hippies hun onschuld verloren. Kortom: je weet op voorhand dat elke interpretatie van wat er zich op 9 augustus 1969 heeft afgespeeld in Cielo Drive onder de loep genomen zal worden. En al helemaal als je de hele zaak filmisch gaat herschrijven. Je zou dan ook denken dat Tarantino dat niet zomaar doet. Dat die wijziging iets betekent in wat hij in Once upon a Time in... Hollywood probeert te vertellen. Dat het meer is dan cooldoenerij.

De toevoeging van een vlammenwerper is op dat vlak zelden een gunstig voorteken.

De simpele vraag is dan ook: waarom?
Zoals gezegd: Tarantino's revisionistische periode - trouwens ook zijn commercieel succesvolste periode - is niet oninteressant. Wanneer Hitler achtereenvolgens neergestoken, gedynamiteerd en verbrand wordt in Inglourious Basterds, is dat grotesk, jongensachtig, grappig en een verrassende plottwist, maar het is ook meer. Tarantino lijkt zijn postmoderne combinatie van humor en geweld te gebruiken om iets te vertellen. In zijn universum krijgen de Joodse slachtoffers niet alleen hun wraak, ze hebben ook de controle over hun eigen verhaal. In zijn universum moeten slachtoffers niet steeds hetzelfde verhaal ondergaan. Plus: door net brandende pellicule te gebruiken als finaal moordwapen wil hij duidelijk een statement maken over de kracht van cinema. De dodelijke kracht van cinema, meer bepaald.

Mocht Sharon Tate niet echt hebben bestaan, dan had Tarantino haar uitgevonden. Dat lijkt dan ook wat hij wil zeggen: in mijn wereld is ze blijven leven.

Ook in Django Unchained heeft zijn loopje met de geschiedenis betekenis. Het zegt iets over het blanke perspectief van de western. Het zegt iets over hoe de slachtoffers van de slavernij niet steeds opnieuw slachtoffers van de slavernij moeten spelen. Het zegt iets over hoe de structurele white power in de samenleving opgeblazen dient te worden. Je kunt je vragen stellen bij de manier waarop, heel veel vragen zelfs, maar zijn spel met de geschiedenis is niet gratuit.

Het ding is: bij Once upon a Time in... Hollywood ligt net die betekenis van zijn revisionisme veel moeilijker. Waarom Tarantino finaal het leven van Sharon Tate herschrijft, is bepaald niet eenduidig. Wat Tarantino met zijn einde wil zeggen, is hoogst onzeker. En precies dat is waar je na Once upon a Time in... Hollywood mee zit: waarom verandert hij haar geschiedenis?

Een deel van de uitleg is ongetwijfeld dat hij simpelweg niet anders kon. De gruwelijke moord op een actrice die acht en een halve maand zwanger is op tarantineske wijze laten zien - lees: met humor en extreem geweld - ware obsceen geweest. Je zou kunnen zeggen dat daar een statement in zit: door de moordenaars aan het verkeerde huis te laten aanbellen vertelt Tarantino iets over geweld op vrouwen in de cinema. Alleen: dat houdt totaal geen steek in het geheel van de film. Door de manier waarop hij de twee vrouwelijke moordenaars van Tate laat sterven - de vlammenwerper in het zwembad in het bijzonder - mikt hij net heel erg op gejuich van de kijkers. Eerder in de film zit ook een prima uitgevoerde, maar rare grap dat Cliff zijn vrouw vermoord zou hebben. Een flashback waarin zijn vrouw ergerlijk aan het klagen is terwijl Cliff een harpoen vasthoudt, lijkt te suggereren dat dat echt gebeurd is - of dat ze het op zijn minst verdiend heeft. Misschien houdt het in Tarantino's over-the-topmacho-universum steek dat zagende vrouwen verdienen te sterven. Maar misschien moet je dan ook geen grote statements maken over de fascinatie van cinema met geweld op vrouwen.

Het zou ook kunnen dat hij iets wil zeggen over de jaren zestig. Zonder de dood van Sharon Tate had het Hollywood waar hij zo nostalgisch naar terugkijkt niet tot een abrupt einde moeten komen. Zonder Charles Manson hadden de jaren zestig hun onschuld kunnen bewaren. Maar opnieuw: binnen de context van de film blijft dat niet overeind. Het is heel raar als je precies dat punt probeert te maken door twee old-school macho's een bende hippies te laten afslachten.

Dat is trouwens het andere ding: sinds Kill Bill zijn het altijd de slachtoffers die hun wraak krijgen in de wereld van Tarantino, of ze nu The Bride, Shoshanna of Django heten. In Once Upon a Time in... Hollywood is dat niet zo. Sharon Tate krijgt nooit de kans om zich te wreken. Het is niet het slachtoffer dat zich tegen haar moordenaars keert, maar het zijn twee oude macho's uit een tijdperk dat op zijn einde loopt. Zeker in een film die teert op melancholie naar de goede oude tijd, toen mannen nog mannen waren, vrouwen niet moesten zagen en politieke correctheid de dingen nog niet bezoedeld had, is dat een rare conclusie.

Allicht het dichtst bij de waarheid is dat het einde simpelweg een persoonlijke, cinefiele wraak van Tarantino zelf is. De rol van Sharon Tate, gespeeld door Margot Robbie, is niet uitgebreid en komt op veel vlakken niet verder dan mooi en naïef zijn, maar je voelt dat Tarantino liefde heeft voor haar. Ze past ook zo binnen zijn wereld: mocht Tate niet echt hebben bestaan, dan had Tarantino haar uitgevonden. Dat lijkt dan ook wat hij wil zeggen: in mijn wereld is ze blijven leven. Allicht is dat het echte antwoord. Once upon a Time in... Hollywood is Tarantino's meest persoonlijke film. De wraak op Tates moordenaars is simpelweg zijn meest persoonlijke wraakfantasie. En van al de rest trekt hij zich niets aan. 'Waarom herschrijf ik de geschiedenis van Sharon Tate en wat zijn daar de implicaties van?' zou wel eens een vraag kunnen zijn die Tarantino zichzelf gewoon nooit gesteld heeft.

Alleen is dat ook een manier om er makkelijk mee weg te komen. In Once upon a Time in... Hollywood toont hij zich nog eens van zijn meest obsessieve kant als het over de details gaat. In de film speelt Rick Dalton mee in Nebraska Jim, geregisseerd door Sergio Corbucci, een man die in het echte leven in 1966 Django regisseerde. Dat is geen toeval. In de film gaat Sharon Tate naar een boekenwinkel om een eerste editie van Tess of the d'Urbervilles te kopen voor haar man, Roman Polanski. In het echte leven regisseerde Polanski in 1979 Tess, een verfilming van dat boek, opgedragen aan haar. Dat is geen toeval. In die boekenwinkel staat trouwens een beeldje van een valk, een replica van hetzelfde beeldje als in The Maltese Falcon met Humphrey Bogart. Dat is geen toeval. Het is op zijn minst vreemd te noemen: dat iemand die zo maniakaal bezig is met de betekenis van de details in zijn universum, zo licht gaat over de betekenis van wat hij doet met de echte geschiedenis in zijn film.

Misschien is dat oké. Misschien is dat ook een beetje passé.
Eigenlijk zat het al in de titel. Once Upon a Time in... Hollywood is een knipoog naar Once upon a Time in the West en Once upon a Time in America, twee films van Sergio Leone die Tarantino een warm hart toedraagt - voor zover Tarantino niet élke film een warm hart toedraagt, uiteraard. Maar Tarantino stak niet zomaar drie puntjes in de titel. Hij ziet de film nadrukkelijk als een wraaksprookje. ( Inglourious Basterds begon overigens met de zin 'Once upon a time in nazi-occupied France'.) Een wraaksprookje dat ermee eindigt dat Sharon Tate nog lang en gelukkig leefde. Maar de moraal van het verhaal is wel 'Wie mist er de goede oude tijd toen mannen alles waren en auto's er veel cooler uitzagen?'

Het is het rare gevoel dat je hebt bij Once upon a Time in... Hollywood. Als je na de film uit de zaal komt, heb je het gevoel dat je twee uur en veertig minuten graag gekeken hebt naar een hoogst entertainend universum van een uitstekende regisseur die nog eens laat zien wat hij met zijn liefde voor cinema kan doen. Maar als je een week later over de film nadenkt, bekruipt je steeds meer het gevoel dat er iets raars aan de hand is met dat universum. Dat het toch vooral cooldoenerij lijkt. Cooldoenerij van vroeger.

Misschien is dat gewoon de waarde van Quentin Tarantino anno 2019. Maker van topentertainment, maar er schuilt nog weinig achter. In 1994 toonde hij zich aan de wereld als een verbluffend estheet, soundtracker en plotter die zijn eigen wereld weet te bouwen uit zijn obsessieve kennis van de filmgeschiedenis, geweld, humor en ironische cool die perfect op maat van de tijdsgeest van toen was. Acht films later betoont hij zich nog altijd een verbluffend estheet, soundtracker en plotter die een wereld weet te bouwen uit zijn obsessieve kennis van de filmgeschiedenis, geweld, humor en ironische cool. Alleen is die wereld vandaag lichtjes gedateerd, lijkt het meer en meer op een franchise en gaapt erachter steeds nadrukkelijker de leegte.

Tarantino heeft altijd gezegd dat zijn tiende film zijn laatste zou worden. Dat zou nog altijd heel erg spijtig zijn. Maar ergens krijg je ook een beetje het gevoel dat hij ook gewoon uitverteld is.

En tenslotte vroeg ik me ook af: wat zou Polanski hier van vinden eigenlijk?

Stargazer
Wannabe Forumnerd

Bericht door Stargazer » 11 sep 2019, 04:20

Afbeelding

Scalle
Heeft ECHT geen Leven

Bericht door Scalle » 14 sep 2019, 11:40

Afbeelding

Welt am Draht van Rainer Werner Fassbinder.

En dat is een TV serie in 2 delen van elk 100 minuten die Fassbinder draaide in 1973.
En het is altijd een beetje afwachten of het iets is met een Fassbinder, want sommige van zijn films zijn geweldig, sommigen zijn niet om aan te zien.
Deze complexe fabel over een computerwetenschapper die denkt/ontdekt in een virtuele wereld te leven, is er gelukkig recht op.

Onvergetelijke rol voor voor Masha Rabben, wat een dame! Heeft tot mijn verbazing slechts eenmaal met Fassbinder samengewerkt, wat doet vermoeden dat ze in ongenade bij Fassie moet gevallen zijn.

Niet zo briljant natuurlijk als Fassbinder's legendarische Berlin Alexanderplatz - maar dat is dan ook de beste TV serie die ik ooit zag, samen met Dekaloog en Twin Peaks - edoch: dit is verplichte kost.

Stargazer
Wannabe Forumnerd

Bericht door Stargazer » 14 sep 2019, 13:44

Into The Wilds staat op mijn planning.

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 14 sep 2019, 15:23

Zit klaar voor Manta Ray. Hele jaar nerveus voor een herziening omdat die me op IFFRiG echt omver blies, zo fabelachtig mooi en enigmatisch. Ik vergat tijdens de eindscene(s) adem te halen. Kijken of die weer zo overdondert en z'n toppositie in m'n jaarlijstje handhaaft. Dikke aanrader voor de liefhebber van abstract-symbolische slow cinema :yes:

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 14 sep 2019, 17:37

Jaaa, fabelachtig :love: met afstand de mooiste film van dit jaar

Scalle
Heeft ECHT geen Leven

Bericht door Scalle » 28 sep 2019, 23:28

Afbeelding

De mooie, laatste langspeelfilm van misschien wel de belangrijkste Belgische regisseur van de vorige eeuw, André Delvaux.

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 29 sep 2019, 10:10

Scalle schreef:
10 sep 2019, 20:14
Het is het rare gevoel dat je hebt bij Once upon a Time in... Hollywood. Als je na de film uit de zaal komt, heb je het gevoel dat je twee uur en veertig minuten graag gekeken hebt naar een hoogst entertainend universum van een uitstekende regisseur die nog eens laat zien wat hij met zijn liefde voor cinema kan doen. Maar als je een week later over de film nadenkt, bekruipt je steeds meer het gevoel dat er iets raars aan de hand is met dat universum. Dat het toch vooral cooldoenerij lijkt. Cooldoenerij van vroeger.

Een heel lang verhaal vol pogingen tot duiding... die neiging heb ik eigenlijk totáál niet bij Tarantino's. Voor mij komt het nooit voorbij entertainment. Wel heel erg goed entertainment, maar niet iets wat echt een boodschap of diepere laag heeft.

De recensent lijkt hier misschien een soort rechtvaardiging voor zijn genot te willen zoeken?

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 29 sep 2019, 11:56

Dat artikel slaat zelfs de plank nog behoorlijk mis ook, terwijl je bij die laatste Terrentino toch zeker van een diepere laag, boodschap en bedoeling kunt spreken. Een behoorlijk zelfreflecterende ook, afrekenende, en openbarende. Qua entertainment is er, buiten de slotscène, natuurlijk niet veel te beleven. Waar de vele oppervlakkige Tarantinoliefhebbers de film op afreken(d)en.

Number9
Knuffelnerd

Bericht door Number9 » 29 sep 2019, 13:47

Afbeelding

Blijft een fantastische film.

Michael...?
Number9, lid nummer 25.
The sacred pint alone can unbind the tongue of Dedalus.

Scalle
Heeft ECHT geen Leven

Bericht door Scalle » 30 sep 2019, 10:36

iKer schreef:
29 sep 2019, 10:10
Scalle schreef:
10 sep 2019, 20:14

Een heel lang verhaal vol pogingen tot duiding... die neiging heb ik eigenlijk totáál niet bij Tarantino's. Voor mij komt het nooit voorbij entertainment. Wel heel erg goed entertainment, maar niet iets wat echt een boodschap of diepere laag heeft.

De recensent lijkt hier misschien een soort rechtvaardiging voor zijn genot te willen zoeken?
Ik denk dat je het artikel moet lezen in de context van het verhaal, ttz dit verhaal laat nu net duiding toe.

Ik verklaar me nader.

Aangezien in deze film niet echt sprake is van een lineair verhaal dat eindigt met een verklarende ontknoping (zoals bvb in de whodunnit The Hateful Eight die eindigt met de ontmaskering van de schuldige of de wraakfilm Kill Bill die eindigt met de wraak) , zou je de vraag kunnen stellen waarom Trantino nu net deze scène er in gezet heeft en niet een andere.
De film had evengoed kunnen eindigen met - ik zeg maar wat - Altamont of de landing op de maan, beiden ook iconische events aan het eind van de jaren 60.

En die denkoefening maakt dus de journalist.

Siegfried Stahl
Forum Diva
Contacteer:

Bericht door Siegfried Stahl » 30 sep 2019, 17:13

Afbeelding

Hitler speelde in deze film een best vriendelijk ogende schurk. Opmerkelijk!
" what the fuck are you talking about! Have you no ears (laughs)".
Johnny Lydon 1983

Siegfried Stahl. Lidnr.66.

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 30 sep 2019, 19:56

Richardus schreef:
29 sep 2019, 11:56
Dat artikel slaat zelfs de plank nog behoorlijk mis ook, terwijl je bij die laatste Terrentino toch zeker van een diepere laag, boodschap en bedoeling kunt spreken. Een behoorlijk zelfreflecterende ook, afrekenende, en openbarende. Qua entertainment is er, buiten de slotscène, natuurlijk niet veel te beleven. Waar de vele oppervlakkige Tarantinoliefhebbers de film op afreken(d)en.
Vertel, welke diepere laag? (Zelf heb ik de film nog niet gezien).

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 06 okt 2019, 14:52

Joker zonet :eek: die Phoenix toch :worship:

Rainy Day Woman
Forumspammer
Forumspammer

Bericht door Rainy Day Woman » 06 okt 2019, 16:32

Hoe 'eng'/gewelddadig is ie?
Put the Rainy to the Day to the Woman.

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 06 okt 2019, 17:59

Paar graphic momentjes maar en vielen mee, niet eng. Phoenix is imposant als altijd. Wat een typetje zet ie hier neer...

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 06 okt 2019, 17:59

Ad Astra

Niet geweldig maar wel lekker mellow en mooie space beeldjes

MarkS
Heeft Geen Leven
Contacteer:

Bericht door MarkS » 07 okt 2019, 08:36

Into The Tall Grass (oid) op Netflix. Matig spannende horror over mensen die een jongetje om hulp horen roepen in een veld met heel hoog gras en er niet meer uit komen.
Aan de andere kant: ik vind films bijna nooit meer spannend :cry:
It's a question of mind over matter. I don't mind, and you don't matter.

Rainy Day Woman
Forumspammer
Forumspammer

Bericht door Rainy Day Woman » 07 okt 2019, 19:37

Richardus schreef:
06 okt 2019, 17:59
Paar graphic momentjes maar en vielen mee, niet eng. Phoenix is imposant als altijd. Wat een typetje zet ie hier neer...
https://www.nu.nl/achterklap/6002329/go ... eweld.html :lol:

Ik ga er waarschijnlijk wel heen binnenkort. :yes:

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 07 okt 2019, 19:53

Eindelijk Midsommar gezien.
Viel flink tegen na hereditary.
Zat geen spannend moment in, de film volgt een duidelijk, voorspelbaar pad. Zat veeel meer in dan er uit kwam. Duurt nog lang ook. Wel erg mooi gefilmd, en een paar tamelijk gruwelijke scenes, maar het raakte me niet. Misschien ben ik blasé.
Too Freud to live
Too Jung to die

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 07 okt 2019, 20:33

Rainy Day Woman schreef:
07 okt 2019, 19:37
Richardus schreef:
06 okt 2019, 17:59
https://www.nu.nl/achterklap/6002329/go ... eweld.html :lol:

Ik ga er waarschijnlijk wel heen binnenkort. :yes:
Twee keer wordt er iemand neergeschoten en 1 iemand krijgt een schaar in z'n oog :yawn:

Michael Moore ziet het.

Rainy Day Woman
Forumspammer
Forumspammer

Bericht door Rainy Day Woman » 10 okt 2019, 21:45

Mannenharten

Rainy Day Woman
Forumspammer
Forumspammer

Bericht door Rainy Day Woman » 11 okt 2019, 22:05

En vanavond weer iets heel anders: Lo and behold, een soort van filosofische documentaire van Werner Herzog over het internet in al zijn facetten. Tamelijk fascinerend.

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 12 okt 2019, 07:20

Nog geen Joker?

Rainy Day Woman
Forumspammer
Forumspammer

Bericht door Rainy Day Woman » 12 okt 2019, 11:17

Richardus schreef:
12 okt 2019, 07:20
Nog geen Joker?
Daar ga ik vanavond heen. Met gezelschap, om de kans op enge droompjes te verkleinen.

roadrunner
Forumspammer
Forumspammer

Bericht door roadrunner » 12 okt 2019, 22:53

Link

Spoiler: show

Link
Forumspammer

gung ho
Knuffelnerd

Bericht door gung ho » 13 okt 2019, 09:34

45 years

Wat een prachtig scenario en hoe geweldig de acteurs.

Meesterwerk.
Whatever happened to...

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 13 okt 2019, 10:18

roadrunner schreef:
12 okt 2019, 22:53

Link

Spoiler: show

Link
En, was ‘t wat?
Too Freud to live
Too Jung to die

Rainy Day Woman
Forumspammer
Forumspammer

Bericht door Rainy Day Woman » 13 okt 2019, 13:49

Joker, dus. Ik vond het een goede film! Puik acteerwerk van Joaquin Phoenix, en spanning/aandacht blijft van begin tot het eind vastgehouden. Mooie beelden en gebruik van licht/kleur ook.

De film bleek niet eng, noch excessief gewelddadig. Van tevoren vreesde ik vooral een nare, onderhuidse spanning, maar dat viel mee. Er is een wat naargeestige, onheilspellende sfeer maar die is goed te ondergaan.

Meer dan een 'enge', gewelddadige film vind ik dit een diep invoelende film. Hoewel de acties van Joker niet goed te praten zijn (en dat doet de film ook niet) voelde ik vooral ook mededogen voor zijn personage.

Mensen die klagen over het geweld in de film geef ik ongelijk. Het lijkt mij dat mensen die dat doen zouden moeten (maar waarschijnlijk niet durven) kijken waar de film werkelijk over gaat, namelijk: hoe gaat 'men' om met hen die anders, afwijkend zijn, buiten de maatschappij vallen. Typerend in dit licht is ook het wegbezuinigen van de maatschappelijk werker.
Ook het aanzetten tot geweld: dit doet de film niet. Geweld/opstand, bv tegen de elite, van hen die zich ongezien/miskend voelen is iets dat al gaande is en ook zou zijn zonder deze film. De film verheerlijkt dit ook niet maar laat dit slechts zien.

Rainy Day Woman
Forumspammer
Forumspammer

Bericht door Rainy Day Woman » 13 okt 2019, 13:51

Vanmiddag naar Grimm re-edit.

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 13 okt 2019, 14:02

:up: @ Joker :) vond je hqet ook niet sympathie opwekken naar lone gunmen?

Scalle
Heeft ECHT geen Leven

Bericht door Scalle » 13 okt 2019, 15:37

Afbeelding

Voyage of time van Terrence Malick.

Haast woordeloze docu over.... tja, over wat eigenlijk? Over de natuur. Over de mens. Over hoe de natuur steeds opnieuw geboren wordt. Zoiets.

Maar een beetje offscreen commentaar om het geheel te kaderen had de film iets minder eh... hippie gemaakt me dunkt.
Tenzij u het filosofisch gezwam van Cate Blanchett commentaar noemt.

Rainy Day Woman
Forumspammer
Forumspammer

Bericht door Rainy Day Woman » 13 okt 2019, 19:31

Richardus schreef:
13 okt 2019, 14:02
:up: @ Joker :) vond je hqet ook niet sympathie opwekken naar lone gunmen?
Een beetje wel, maar er is nog voldoende ruimte om het ook af te keuren.

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 13 okt 2019, 22:33

Nuestro Tiempo

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 14 okt 2019, 20:16

Zerkalo (The Mirror)

Blijft prachtig

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 15 okt 2019, 15:02

Joker

Ja, weer. En weer magistraal. Ik moest ook weer denken aan Oldboy

Afbeelding

Kryptozoid
Forumgod

Bericht door Kryptozoid » 17 okt 2019, 21:39

Joker. Was mooi en goed.

Afbeelding
"'Samenleving' is een biologische constructie."
                                                — Kryptozoid, lid 69

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 19 okt 2019, 21:16

Afbeelding

HEREDITARY

Het is voor mij lastig iets van deze film te zeggen. Ik keek vroeger weleens een horror en op de Blair Witch Project na vond ik het crap die me niks deed.
Langzamerhand liet ik het genre meer links liggen. Maar ging toch deze bekijken.

En dat was in de eerste helft steeds saaier en saaier. Ik had bijna niet verder gekeken. Maar het spel van de vrouwelijke hoofdpersoon is erg goed, dus ik bleef. En dat werd in de tweede helft min of meer beloond: er was meer actie, en: meer wat op spanning leek! Er waren daadwerkelijk momenten dat de combi beeld en geluid het echt spannend leken te maken. En dat was juist wat ik altijd mis in andere horrorfilms. Niet van 'o god ik durf niet te kijken', maar toch alleszins aardig.

Maar: aangezien ik vrijwel niets weet van het horrorgenre had ik soms het idee dat er gebruik gemaakt werd van platte cliché's. Cliche's die ik niet ken, maar wel zo aanvoelen. De plots ontvlammende man als hij een boek in het vuur gooit, de zelfverminkende vrouw die niet doodgaat... Anderzijds was de tweede helft echt onderhoudend en redt vooral het spel van de hoofdrolspeelster Toni Colette de film.

Dus, als leek in het horrorgenre: een 7-.
(Eerste helft een 5, tweede helft een 8-).

Plaats reactie