Wat luister je nu?

Deel hier uw muzikale ervaringen
MarkS
Heeft Geen Leven
Contacteer:

Re: Wat luister je nu?

Bericht door MarkS » 04 nov 2019, 14:25

Siegfried Stahl schreef:
03 nov 2019, 18:25
MarkS schreef:
31 okt 2019, 11:55
United Hope schreef:
31 okt 2019, 11:50
@scalle

dus jij wil graag matige platen horen?

heb je ooit gehoord van het bandje Fervid - die koningen der matigheid ?
En vooral: middelmatigheid

:protest:

https://soundcloud.com/jvgm/i-dont-unde ... -final-mix

https://soundcloud.com/jvgm/fantastic-r ... le/s-J5JOq

https://soundcloud.com/jvgm/stan-alt-mix-master-3
Ik zal er -serieus- naar luisteren.
It's a question of mind over matter. I don't mind, and you don't matter.

Number9
Knuffelnerd

Bericht door Number9 » 04 nov 2019, 21:36

Link

Wel aardig. Poppy blackish metal.
Number9, lid nummer 25.
The sacred pint alone can unbind the tongue of Dedalus.

MarkS
Heeft Geen Leven
Contacteer:

Bericht door MarkS » 05 nov 2019, 09:09

Number9 schreef:
04 nov 2019, 21:36
Wel aardig. Poppy blackish metal.
:lol: Lijkt me redelijk gruwelijk.
It's a question of mind over matter. I don't mind, and you don't matter.

Scalle
Forumspammer

Bericht door Scalle » 05 nov 2019, 16:51

Afbeelding

Across a crowded room van Richard Thompson, uit 1985.

En Thompson heeft betere platen me dunkt.
Please enter the telephone number, then press https://soundcloud.com/boomboomboom/crazy-date

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 06 nov 2019, 10:58

Link
Lekker trippen op z'n Turks.
Dat ze door KEXP zijn opgepikt is best opvallend wmb. Dit zal het bereik enorm vergroten, en dat gun ik ze wel. Gaat dat live zien, want dit is een strakke retroband die vet de pan uitswingt.
'Er is voldoende mis in Nederland dat niets te maken heeft met cultuur of identiteit om het ongenoegen te verklaren' -Ewald Engelen, 2017

United Hope
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door United Hope » 06 nov 2019, 11:31

iKer schreef:
06 nov 2019, 10:58

Link
Lekker trippen op z'n Turks.
Dat ze door KEXP zijn opgepikt is best opvallend wmb. Dit zal het bereik enorm vergroten, en dat gun ik ze wel. Gaat dat live zien, want dit is een strakke retroband die vet de pan uitswingt.
Het is bijna leuk
:belly: Hambu Ho do :belly:

United Hope
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door United Hope » 06 nov 2019, 11:33

Probleem met retro is dat je niet geheel een imitatie moet zijn maar ook een soort eigen geluid (niet hedendaags maar eigen) aan de zaak moet geven .
Daar slagen ze echter matig in.
Dan kun je liever gewoon muziek uit die tijd zelf luisteren waar de makers zichzelf zagen als modern .

United Hope
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door United Hope » 06 nov 2019, 11:35

retro is tenslotte het enige dat de huidige generatie jongeren nog hebben omdat ze het vertikten zelf een muzikale taal te ontwikkelen.
Was je vroeger als jongere maar een rare kwast als je je vaders platen draaide nu is het de norm.

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 06 nov 2019, 11:50

United Hope schreef:
06 nov 2019, 11:35
retro is tenslotte het enige dat de huidige generatie jongeren nog hebben omdat ze het vertikten zelf een muzikale taal te ontwikkelen.
Was je vroeger als jongere maar een rare kwast als je je vaders platen draaide nu is het de norm.
Het is een interessant fenomeen*.
Maar het komt denk ik, omdat (pop)muziek op een bepaalde manier lang niet meer zo belangrijk is als het vroeger was. Vroegâ kon je zo'n beetje je hele identiteit ophangen aan je muziekcollectie. Muziek (met name goede) was stukken moeilijker te vinden, en het betekende dus meer als je er naar luisterde. Tel daar bij op dat in een bepaalde periode in de twintigste eeuw (grofweg eind jaren '60) underground groter was dan mainstream, dat in de '70's experimenten in de mode waren, dat de techniek met sprongen vooruit ging terwijl je niet ook weer niet te ver hoefde om tegen de grenzen te duwen, en dan kom je al gauw uit op allerlei interessante muziek.

Tegenwoordig is alles uitgekristalliseerd in allerlei genres, heeft alles een plek, is alles meteen toegankelijk, is het bombardement van allerlei andere media (films, games, sociale media, etc) vele malen intenser, en is er eigenlijk geen plek meer voor mensen die het leuk vinden om elk nummer iets compleet anders te proberen. Dus tsjah.

*Krautsurfer's theorie waarom het vroeger qua muziek misschien toch beter was.
Too Freud to live
Too Jung to die

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 06 nov 2019, 11:53

Ow ja, en ik ben officeel een ouwe zak nu.
Dat scheelt ook wel in de perceptie, denk ik.
Too Freud to live
Too Jung to die

United Hope
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door United Hope » 06 nov 2019, 12:03

Krautsurfer schreef:
06 nov 2019, 11:50
United Hope schreef:
Maar het komt denk ik, omdat (pop)muziek op een bepaalde manier lang niet meer zo belangrijk is als het vroeger was. Vroegâ kon je zo'n beetje je hele identiteit ophangen aan je muziekcollectie. Muziek (met name goede) was stukken moeilijker te vinden, en het betekende dus meer als je er naar luisterde. Tel daar bij op dat in een bepaalde periode in de twintigste eeuw (grofweg eind jaren '60) underground groter was dan mainstream, dat in de '70's experimenten in de mode waren, dat de techniek met sprongen vooruit ging terwijl je niet ook weer niet te ver hoefde om tegen de grenzen te duwen, en dan kom je al gauw uit op allerlei interessante muziek.

Tegenwoordig is alles uitgekristalliseerd in allerlei genres, heeft alles een plek, is alles meteen toegankelijk, is het bombardement van allerlei andere media (films, games, sociale media, etc) vele malen intenser, en is er eigenlijk geen plek meer voor mensen die het leuk vinden om elk nummer iets compleet anders te proberen. Dus tsjah.

Vroeger had men zoiets als verveling - dat werd dan opgelost door het zoeken naar plezierige prikkels - de saaiste steden (denk aan den haag in Nederland) hadden vaak een bruisende muziekcultuur .
Ook was er horecabezoek dat overal ter wereld vakkundig om zeep geholpen is. Je stelt terecht dat er andere manieren zijn om prikkels te ontvangen - geen verveling met een smartphone tenslotte.
Daarbij wil ik ook nog even de schuld geven aan het cultuurbeleid dat volledig is overgenomen door ambtenaren (en erger nog: ex-artiesten) . Vroeger was het idee , geen idee waar die jongeren mee bezig zijn maar geef ze maar de ruimte dan vallen ze ons op straat niet lastig. Nu is het idee dat ze precies weten wat die jongeren willen want wij waren zelf ook jong. Gevolg dat elk kleine podium moet sluiten en elk groot podium tonnen subsidies op mag strijken.
Maar verder - wat een allejezus lamlendigheid af en toe ook van die jongeren. Weet je wel hoeveel jaar ik al dezelfde hardcorepunkbandjes heb gezien - de namen veranderen maar de muziek is nog steeds hetzelfde - aangemoedigd door de punkgeneratie van 50-ers . Ik snap gewoon niet dat je een gitaar oppakt met het idee om net zo te doen als iedereen - dat is toch wel het laatste dat het leuk maakt?

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 06 nov 2019, 12:13

United Hope schreef:
06 nov 2019, 12:03
Maar verder - wat een allejezus lamlendigheid af en toe ook van die jongeren. Weet je wel hoeveel jaar ik al dezelfde hardcorepunkbandjes heb gezien - de namen veranderen maar de muziek is nog steeds hetzelfde - aangemoedigd door de punkgeneratie van 50-ers . Ik snap gewoon niet dat je een gitaar oppakt met het idee om net zo te doen als iedereen - dat is toch wel het laatste dat het leuk maakt?
Bne het ook wel eens met je conclusie over zaaltjes. D'r is inderdaad stukken minder aan voedingsbodem.

Qua dat laatste:

Zal de leeftijd zijn, maar ik vroeg Krautsurfette naar iets dergelijks, en het kwam er op neer dat ze het juist fijn vond om ergens bij te horen. Buitenbeetje zijn, dat leek haar maar niks. Ze is acht nu.. (en wel degelijk een soort van buitenbeentje, omdat ze een imigrantenkind is, dat welisweer prima Duits praat, maar zeker niet perfect, en dat laten ze d'r weten af en toe)
Het is iets dat misschien nog tot ver in de pubertijd doorwerkt.
Dus al die punkertjes willen gewoon graag ergens bijhoren. Oh ironie dat dat juist bij zo'n genre als hardcore punk is, dat juist individualiteit probeerde te prediken, maar inmiddels al zooo lang een rotsvast instituut is geworden..
Enfin. Zo gaat dat met alles.

Anyway, ik dwaal af.

En misschien zijn we te cynisch, Rams, en zit er op dit moment ergens een puber van een jaar of vijftien iets compleet revolutionairs te doen met d'een of d'andere muziekapp op z'n vijfdehands smartphone ergens in zuid-Bolivia, maar zullen wij dat nooit te weten komen, omdat wij vastgeroest zitten in ons idee van wat muziek zou moeten zijn en zou moeten betekenen.
Too Freud to live
Too Jung to die

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 06 nov 2019, 12:14

Krautsurfer schreef:
06 nov 2019, 11:50
United Hope schreef:

Al je argumenten kloppen niet, behalve twee: dat het vroeger lastiger was aan muziek te komen, waardoor áls je die muziek luisterde het iets betekende. En dat vroeger je identiteit (als jongere) meer werd bepaald door muziek.
Wat maakt dat je denkt dat underground nu niet meer groot is? Je ziet het nu niet meer maar dat komt vooral omdat je te oud bent. En waar haal je vandaan dat er geen plek is voor mensen die het leuk vinden elk nummer iets anders te proberen? Creativiteit komt altijd boven drijven, via de afvalrace die jij zelf ook goed kent. Kijk naar de game-industrie: een en al diversiteit en creativiteit. Er is enorm veel qua stijlen en genres. Dat alleen al maakt dat je opmerking niet klopt. De besten hierbinnen zullen zich niet gebonden voelen aan hokjes.

En 'de techniek met sprongen vooruit ging' is iets wat tot op de dag van vandaag in muziekland doorgaat. Ik kon me Ableton Live 10 jaar geleden niet permitteren (te duur), nu hebben mijn kinderen dergelijke spul op hun telefoon en maken er muziek mee. De explosie aan electronische muziek in de jaren negentig is voor mij parallel aan wat er in de fifties en sixties gebeurde. Jij en ik zijn opgegroeid in de naweeën daarvan, mijn kinderen groeien nu muzikaal op in de naweeën van de nineties.
'Er is voldoende mis in Nederland dat niets te maken heeft met cultuur of identiteit om het ongenoegen te verklaren' -Ewald Engelen, 2017

United Hope
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door United Hope » 06 nov 2019, 12:19

Krautsurfer schreef:
06 nov 2019, 11:53
Ow ja, en ik ben officeel een ouwe zak nu.
Dat scheelt ook wel in de perceptie, denk ik.
Alleen als oude zakkerigheid leeftijdsgebonden is - zoals koot en bie ooit zongen "en de ouwe lullen worden als maar jonger"

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 06 nov 2019, 12:23

United Hope schreef:
06 nov 2019, 12:03
Weet je wel hoeveel jaar ik al dezelfde hardcorepunkbandjes heb gezien - de namen veranderen maar de muziek is nog steeds hetzelfde - aangemoedigd door de punkgeneratie van 50-ers . Ik snap gewoon niet dat je een gitaar oppakt met het idee om net zo te doen als iedereen - dat is toch wel het laatste dat het leuk maakt?
Dat was vroeger denk ik ook wel zo. Brave kinderen die exact deden wat oudere mensen tof vonden. Ik ken het fenomeen ook: ik was deze zomer op een garageband-festival. Jongeren op het podium die tachtigerjaren gitaarmuziek maken (die toen al vaak zo retro als de pest was, want met veel sixtiesinvloeden). Het publiek voor 60% vijftigplussers die geld neertellen voor iets wat ooit opwindend was.

In dat soort treurige zones gebeurt het sowieso dus niet.

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 06 nov 2019, 12:26

Krautsurfer schreef:
06 nov 2019, 12:13
Dus al die punkertjes willen gewoon graag ergens bijhoren. Oh ironie dat dat juist bij zo'n genre als hardcore punk is, dat juist individualiteit probeerde te prediken, maar inmiddels al zooo lang een rotsvast instituut is geworden.
Dat was tweede helft jaren tachtig al. Punk was een herhalingsoefening geworden, met een uniform (leren jas, netkousen, dr. Martens, etc) veel bier en een duidelijke kuddementaliteit.

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 06 nov 2019, 12:26

iKer schreef:
06 nov 2019, 12:14
Al je argumenten kloppen niet, behalve twee: dat het vroeger lastiger was aan muziek te komen, waardoor áls je die muziek luisterde het iets betekende. En dat vroeger je identiteit (als jongere) meer werd bepaald door muziek.
Wat maakt dat je denkt dat underground nu niet meer groot is? Je ziet het nu niet meer maar dat komt vooral omdat je te oud bent. En waar haal je vandaan dat er geen plek is voor mensen die het leuk vinden elk nummer iets anders te proberen? Creativiteit komt altijd boven drijven, via de afvalrace die jij zelf ook goed kent. Kijk naar de game-industrie: een en al diversiteit en creativiteit. Er is enorm veel qua stijlen en genres. Dat alleen al maakt dat je opmerking niet klopt. De besten hierbinnen zullen zich niet gebonden voelen aan hokjes.

En 'de techniek met sprongen vooruit ging' is iets wat tot op de dag van vandaag in muziekland doorgaat. Ik kon me Ableton Live 10 jaar geleden niet permitteren (te duur), nu hebben mijn kinderen dergelijke spul op hun telefoon en maken er muziek mee. De explosie aan electronische muziek in de jaren negentig is voor mij parallel aan wat er in de fifties en sixties gebeurde. Jij en ik zijn opgegroeid in de naweeën daarvan, mijn kinderen groeien nu muzikaal op in de naweeën van de nineties.
Toch nog twee gescoord, dan. :drink:
Ik denk dat de underground misschien zelfs wel groter is tegenwoordig, hoewel 'underground' tegenwoordig meer een deel van de mainstream is met z'n vaste plek en vaste rituelen, en gewoon niet meer hetzelfde betekent.

Creativiteit drijft zeker boven. Nooit anders beweerd.

Qua techniek: Ik vermoed dat het tegenwoordig toch moeilijker is om tegen grenzen aan te lopen. Er is nu zoveel mogelijk, dat dat nog wel even gaat duren.
Maar ik weet niet of jij ooit wel 's met een viersporen recorder hebt gespeeld. Ik wel. Dat ding was vrij makkelijk door te krijgen, en het was juist leuk om alles er uit te halen wat er in zat. Daar komt creativiteit bij kijken, omdat creativiteit datgene is dat je over begrenzingen helpt. Maar dan moeten er wel begrenzingen zijn.

Zo verder, nu iets te doen.
Laatst gewijzigd door Krautsurfer op 06 nov 2019, 12:30, 2 keer totaal gewijzigd.
Too Freud to live
Too Jung to die

United Hope
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door United Hope » 06 nov 2019, 12:26

iKer schreef:
Kijk naar de game-industrie: een en al diversiteit en creativiteit.
al jaren hetzelfde
vraag kraut maar

United Hope
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door United Hope » 06 nov 2019, 12:30

underground is geen underground het is retro-underground ze vinden het wiel opnieuw uit

United Hope
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door United Hope » 06 nov 2019, 12:32

en wat betreft die techniek

analoog klink gewoon nog steeds het best

digitaal moet zich kennelijk nog steeds ontwikkelen om het niveau te bereiken van analoog

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 06 nov 2019, 12:33

Krautsurfer schreef:
06 nov 2019, 12:26
iKer schreef:

Ik denk dat de underground misschien zelfs wel groter is tegenwoordig, hoewel 'underground' tegenwoordig meer een deel van de mainstream is met z'n vaste plek en vaste rituelen, en gewoon niet meer hetzelfde betekent.

Creativiteit drijft zeker boven. Nooit anders beweert.

Qua techniek: Ik vermoed dat het tegenwoordig toch moeilijker is om tegen grenzen aan te lopen. Er is nu zoveel mogelijk, dat dat nog wel even gaat duren.
Maar ik weet niet of jij ooit wel 's met een viersporen recorder hebt gespeeld. Ik wel. Dat ding was vrij makkelijk door te krijgen, en het was juist leuk om alles er uit te halen wat er in zat. Daar komt creativiteit bij kijken, omdat creativiteit datgene is dat je over begrenzingen helpt. Maar dan moeten er wel begrenzingen zijn.

Tuurlijk zijn de begrenzingen er. Ten eerste is de technologische ontwikkeling nog steeds een ratrace. Daar moet je je prettig bij voelen. Ten tweede is het niet iedereen gegeven de software te doorgronden. Ten derde is distributie van je muziek nog altijd een enorme uitdaging. Vroeger moest je binnen zien te komen bij platenmaatschappijen en die investeerden in je. Was je eenmaal binnen dan probeerden ze je op de radio te krijgen en later financierden ze je clips. Touren deed je zelf en later kwam daar een tourorganisatie bij. Dat laatste is nog steeds hetzelfde en iets simpeler omdat spullen kleiner zijn en mobiliteit toegankelijker. Nu moet je het zelf zien te rooien met alle platformen en concurrentie, je eigen platen financieren, zorgen dat je veel draait en optreedt anders val je niet op. Ik denk dat de grenzen minimaal even lastig zijn.

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 06 nov 2019, 12:37

United Hope schreef:
06 nov 2019, 12:30
underground is geen underground het is retro-underground ze vinden het wiel opnieuw uit
Dat zal ten dele in jouw ogen zo zijn omdat het je allemaal bekend voorkomt. Ik kan me nog een ouwe hippie herinneren die klaagde over Sex Pistols. 'Dat deden de Stones ook al'. Terwijl hele horden jongeren dachten dat de SP radicaal nieuwe muziek was.

iKer
Meganerd

Bericht door iKer » 06 nov 2019, 12:41

United Hope schreef:
06 nov 2019, 12:32

digitaal moet zich kennelijk nog steeds ontwikkelen om het niveau te bereiken van analoog
Dat is puur smaak. Ik vind digitaal vele malen beter klinken. Puur omdat je complexere arrangementen kunt maken doordat alles veel preciezer kan.
En alles kan gesampeld. Moog samples zijn overal te downloaden. Klinkt het wat te koud? Sleutel wat aan je envelopes en het klinkt warmer.

United Hope
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door United Hope » 06 nov 2019, 12:45

Ik zat ooit ergens een biertje te drinken - komt er een jongen op me af "jij bent mijn held"
huh?! WTF ik ben niemands held ! "dankzij jou ben ik gaan kraken en heb nu een podium"
"Dat kan nooit mijn schuld zijn!"
"jawel jij had ons ooit in het voorprogramma van MDC gezet"
Bleek dat dat ooit een van de 14jarige jochies was uit een dorp in de provincie die we in het voorprogramma van een bekende punkband gezet hadden omdat we indertijd een van mening waren dat we dat soort jochies moesten aanmoedigen. Wist ik veel dat een van die lui geen carriere in de IT was begonnen.
Nu zou dat dus nooit meer kunnen want er zijn teveel verboden voor jonge mensen . Wie iemand onder de 18 zijn tent inlaat riskeert dat ze gaan drinken en dat zou het einde van de tent betekenen.
Wachten tot ze 18 zijn en inmiddels verslaafd aan hun smartphone baarddragen en quinoavretend - dan is het te laat .l

United Hope
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door United Hope » 06 nov 2019, 12:46

iKer schreef:
06 nov 2019, 12:41
United Hope schreef:

Dat is puur smaak. Ik vind digitaal vele malen beter klinken. Puur omdat je complexere arrangementen kunt maken doordat alles veel preciezer kan.
En alles kan gesampeld. Moog samples zijn overal te downloaden. Klinkt het wat te koud? Sleutel wat aan je envelopes en het klinkt warmer.
precies is kut

(klaz*)
Forumgod

Bericht door (klaz*) » 06 nov 2019, 13:02

Was het geklaag over dat vroeger alles beter en origineler was vroeger ook beter en origineler?

United Hope
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door United Hope » 06 nov 2019, 13:17

(klaz*) schreef:
06 nov 2019, 13:02
Was het geklaag over dat vroeger alles beter en origineler was vroeger ook beter en origineler?
Nee - dat is het enige dat we nu beter kunnen - omdat we eindelijk eens gelijk hebben

Ik verwachtte namelijk dat ik als ouwe lul zijnde zou klagen over te hard of te ruig of te dit of te dat

Nooit verwacht dat mijn klacht zou zijn dat het te braaf en te saai is .
Braaf en saai is natuurlijk iets waar ouderen van houden derhalve hoor je ook weinig geklaag .

(klaz*)
Forumgod

Bericht door (klaz*) » 06 nov 2019, 13:20

Misschien is braaf en saai wel het nieuwe hard en ruig en daarmee de ideale manier om je als jongere tegen de oudere generatie af te zetten.

Edit: oh nee, want ouderen houden van braaf en saai.

United Hope
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door United Hope » 06 nov 2019, 13:22

precies! daarbij zijn ze gek op muziek van die ouderen
de jongeman waarvan ik tabak koop maak ik praatjes mee over CAN waarvan hij denkt dat het supervreemd is dat ik dat ken :D

(klaz*)
Forumgod

Bericht door (klaz*) » 06 nov 2019, 13:23

Volgens mij is er in de ontwikkeling van humor en kleding van de afgelopen tien à vijftien jaar trouwens ook een tendens naar braaf te ontwaren.

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 06 nov 2019, 13:47

United Hope schreef:

Nee, heeft meer te maken met hoe mensen het gebruiken.
Er zijn nu andere dingen mogelijk dan veertig jaar terug, dat gaat onherroepelijk anders klinken. Hoeft niet per se slechter te zijn.
Wat ik wel denk is dat je met analoog veel eerder tegen bijna letterlijk fysieke) grenzen aanloopt. Digitaal is tamelijk onbegrenst. En niets is ooit 'af'. Dat staat het maken van harde keuzes in de weg, en dat heeft zo zijn gevolgen voor het eindresultaat.
Too Freud to live
Too Jung to die

United Hope
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door United Hope » 06 nov 2019, 13:49

(klaz*) schreef:
06 nov 2019, 13:23
Volgens mij is er in de ontwikkeling van humor en kleding van de afgelopen tien à vijftien jaar trouwens ook een tendens naar braaf te ontwaren.
yep het is de gehele cultuur

United Hope
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door United Hope » 06 nov 2019, 13:50

Krautsurfer schreef:
06 nov 2019, 13:47
United Hope schreef:

Er zijn nu andere dingen mogelijk dan veertig jaar terug, dat gaat onherroepelijk anders klinken. Hoeft niet per se slechter te zijn.
Wat ik wel denk is dat je met analoog veel eerder tegen bijna letterlijk fysieke) grenzen aanloopt. Digitaal is tamelijk onbegrenst. En niets is ooit 'af'. Dat staat het maken van harde keuzes in de weg, en dat heeft zo zijn gevolgen voor het eindresultaat.
sorry kraut maar je kunt een vette moog sampelen maar dan heb je nog geen vette moog omdat moogs doen waar ze zin in hebben

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 06 nov 2019, 13:51

iKer schreef:
06 nov 2019, 12:33
Krautsurfer schreef:
06 nov 2019, 12:26
iKer schreef:

Creativiteit drijft zeker boven. Nooit anders beweert.

Tuurlijk zijn de begrenzingen er. Ten eerste is de technologische ontwikkeling nog steeds een ratrace. Daar moet je je prettig bij voelen. Ten tweede is het niet iedereen gegeven de software te doorgronden. Ten derde is distributie van je muziek nog altijd een enorme uitdaging. Vroeger moest je binnen zien te komen bij platenmaatschappijen en die investeerden in je. Was je eenmaal binnen dan probeerden ze je op de radio te krijgen en later financierden ze je clips. Touren deed je zelf en later kwam daar een tourorganisatie bij. Dat laatste is nog steeds hetzelfde en iets simpeler omdat spullen kleiner zijn en mobiliteit toegankelijker. Nu moet je het zelf zien te rooien met alle platformen en concurrentie, je eigen platen financieren, zorgen dat je veel draait en optreedt anders val je niet op. Ik denk dat de grenzen minimaal even lastig zijn.
Dat zijn andere grenzen, maar die doen er ook toe, natuurlijk.
Ik bedoel meer de grenzen die een medium biedt.
Wat ik net al zij: Werk je digitaal, dan is eigenlijk nooit iets af, en de mogelijkheden zijn in principe onbegrenst. Dat maakt het lastig om, nu ja, buiten de doos te denken. De digitale doos is tamelijk enorm. Je hoeft geen harde, tot creativiteit dwingende, keuzes te maken. Nu ja, hier en daar een deadline natuurlijk, maar da's altijd al zo geweest.

Ik druk me niet duidelijk uit, vrees ik.
:erm:
Too Freud to live
Too Jung to die

United Hope
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door United Hope » 06 nov 2019, 13:56

de begrenzing is juist enorm @kraut

in theorie zou je een digitaal elk geluid kunnen nadoen maar in de praktijk ben je uren kwijt om maar in de buurt van het beoogde geluid te komen - dan komt samplen kijken wat analoog digitaliseren betekend .

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 06 nov 2019, 13:58

United Hope schreef:
06 nov 2019, 13:50
Krautsurfer schreef:
06 nov 2019, 13:47
United Hope schreef:

sorry kraut maar je kunt een vette moog sampelen maar dan heb je nog geen vette moog omdat moogs doen waar ze zin in hebben
Sorry Rams, maar da's precies wat ik bedoel.
Die Moog heeft zo zijn kuren, en is een ander instrument dan een sampler. Dus zal er andere muziek uit komen. fysiek werken met kabels, knoppen en pluggen levert gewoon andere dingen op dan met een muis bepaalde schuiven op en neer te halen.
Dus werken met gesamplede Moog-geluiden kan nooit hetzelfde zijn als werken met een Moog. Maar met een Moog kun je weer geen sampler nadoen...

Werken met een gitaar levert wezenlijk andere muziek op dan werken met een piano. Omdat de fysieke uitgangspunten anders zijn. Je handen moeten anders werken, en lopen dus tegen andere beperkingen aan, en dat zal dus andere muziek opleveren. Niet per se betere of slechtere, maar andere.

Kortom.
Het gaat niet helemaal om de spullen, maar om wat je er mee doet. Hoe kan je de specifieke beperkingen en mogelijkheden van een instrument of studio of medemuzikant het beste inzetten.
Too Freud to live
Too Jung to die

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 06 nov 2019, 14:01

United Hope schreef:
06 nov 2019, 13:56
de begrenzing is juist enorm @kraut

in theorie zou je een digitaal elk geluid kunnen nadoen maar in de praktijk ben je uren kwijt om maar in de buurt van het beoogde geluid te komen - dan komt samplen kijken wat analoog digitaliseren betekend .
Ik denk dat ik andere grenzen bedoel dan jij.
Ik heb het altijd onzin gevonden om een synthesizer als een traditioneel instrument te laten klinken. Een synthesizer moet als een synth klinken.
Een sampler zou niet als een Moog moeten proberen te klinken, maar als een sampler.
Je kan er een ander type muziek mee maken.

En als een side-note: Ik heb helemaal niets tegen digitaal geluid, en vind die hele warm/koud discussie volkomen de plank misslaan.
Je hebt iets, wat doe je ermee.
Daar gaat het om.
Laatst gewijzigd door Krautsurfer op 06 nov 2019, 14:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Too Freud to live
Too Jung to die

United Hope
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door United Hope » 06 nov 2019, 14:03

We zijn het ergens wel eens hoor

Maar jaren en jaren muziek gemaakt met de roland d-10 wat heb ik mijn best gedaan om ook maar een beetje analoog te klinken .
Het is andere materie inderdaad en ik hou gewoon niet zo van digitaal omdat het niet doet wat ik wil : namelijk niet doen wat ik wil
leuke paradox niet?
Neemt niet weg dat ik digitaal niet gebruik - helaas muziekmaken met een peuter aan je arm is niet te doen ..... ik zal moeten wachten tot ze wat ouder is en ik aan de slag kan - ach nog maar een dik jaar en ze is kleuter .

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 06 nov 2019, 14:05

United Hope schreef:
06 nov 2019, 13:49
(klaz*) schreef:
06 nov 2019, 13:23
yep het is de gehele cultuur
Ja. Het is zeker een heel stuk braver dan het ooit was.
Kwam laatst ergens een stukje tegen van dat programma van Spaan en Vermegen. Pisa. Waarin Mamaloe onder de ogen van Pipo de clown een even lekker geneukt werd door klukkluk en de Dikke Deur.
Dat moet ergens begin jaren '80 geweest zijn, zo rond de tijd dat iedereen na de aardappels aan de koffie zat.

Vergeeeet dat maar, tegenwoordig.
Too Freud to live
Too Jung to die

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 06 nov 2019, 14:09

United Hope schreef:
06 nov 2019, 14:03
We zijn het ergens wel eens hoor

Maar jaren en jaren muziek gemaakt met de roland d-10 wat heb ik mijn best gedaan om ook maar een beetje analoog te klinken .
Het is andere materie inderdaad en ik hou gewoon niet zo van digitaal omdat het niet doet wat ik wil : namelijk niet doen wat ik wil
leuke paradox niet?
Neemt niet weg dat ik digitaal niet gebruik - helaas muziekmaken met een peuter aan je arm is niet te doen ..... ik zal moeten wachten tot ze wat ouder is en ik aan de slag kan - ach nog maar een dik jaar en ze is kleuter .
Je moet ook niet analoog willen klinken op een digitaal apparaat.
Net zoals je niet digitaal moet willen klinken met een Marshall versterker en een Fender.

Kan wel, maar zal raar klinken in het begin.
Doe je het lang genoeg, kom je misschien nog wel interessante dingen tegen.

Vrije tijd als ouder is een schaars goed, ik weet het. Het wordt iets beter, met de jaren.
Ik mis de dagen dat ik een Korg MS10 had, een viersporen recorder, een drumcomputer van de bart smit voor een tientje, een zooi effectpedalen voor gitaar (die prima klonken als je de MS10 er doorheen luste) en een selectie mondharpen, om maar te zwijgen van een complete band waar ik elke week mee oefende.

Oh ja, en zeeën van tijd natuurlijk.
Too Freud to live
Too Jung to die

United Hope
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door United Hope » 06 nov 2019, 14:41

ja precies
armoe en toch muziek willen maken
ik had ook een distortion een phaser en dergelijke eropaan geknupt en teepjes uitelkaar schroeven om een loop te maken
veel vreemds gemaakt helaas is veel weggeraakt :(

United Hope
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door United Hope » 06 nov 2019, 14:42

en ik wilde analoog klinken en had geen geld voor een dure moog die waren onbetaalbaar en dat zijn ze nog steeds

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 06 nov 2019, 14:54

United Hope schreef:
06 nov 2019, 14:42
en ik wilde analoog klinken en had geen geld voor een dure moog die waren onbetaalbaar en dat zijn ze nog steeds
Ze zullen er niet goedkoper op worden.

Wat trouwens wel eens zou kunnen schelen (ik heb het nooit geprobeerd) is als je dan toch digitaal (want goedkoop) werkt, je niet met een muis moet werken, maar met zo'n bak waar net zulke schuiven en knoppen aanzitten als op een traditionele synthesizer. Misschien dat je er dan wat intuitiever mee zou kunnen werken?
Too Freud to live
Too Jung to die

United Hope
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door United Hope » 06 nov 2019, 15:58

ik wou gewoon een vet geluid (vet in de zin van dik)

dat ik er mogelijk niet mee om zou kunnen gaan was van later zorg

(klaz*)
Forumgod

Bericht door (klaz*) » 06 nov 2019, 16:44

Ontopic:

Afbeelding

Aindulmedir | The Lunar Lexicon [2019]

Link

Aindulmedir is a music project by Pär Boström, based in the north of Sweden. Winter music for bibliophiles and hermits. Minimalistic, melodic ambient music crossing the borderlands of a novel Pär is writing.

United Hope
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door United Hope » 06 nov 2019, 17:44

moet je nou perse on topic klaz :(

het gíng eens een keer ergens over

(klaz*)
Forumgod

Bericht door (klaz*) » 06 nov 2019, 17:46

Praat gerust verder hoor.

United Hope
Forumjunk
Forumjunk

Bericht door United Hope » 06 nov 2019, 17:50

denk dat kraut in de trein zit naar huis en gaat eten en dan is ie te moe

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 06 nov 2019, 17:54

United Hope schreef:
06 nov 2019, 15:58
ik wou gewoon een vet geluid (vet in de zin van dik)

dat ik er mogelijk niet mee om zou kunnen gaan was van later zorg
Gewoon een goed distortion-pedaal eroverheen gooien. Een 'Rat' of zoiets. :up:
En dan twee keer inspelen, op twee sporen, en terug mixen naar één.
:up:
Too Freud to live
Too Jung to die

Krautsurfer
Forum Diva

Bericht door Krautsurfer » 06 nov 2019, 17:56

United Hope schreef:
06 nov 2019, 17:50
denk dat kraut in de trein zit naar huis en gaat eten en dan is ie te moe
Kraut zit nog op z'n werk (vanaf acht uur al) en gaat zo op de fiets naar huis, door de regen, met Krautsurfette achterop. Want die had ik al eerder opgehaald vandaag. Die zit hier te relaxen met een ipad. En dan diepvriespizza's scoren, wegens te besodemieterd om een fatsoenlijke maaltijd in elkaar te draaien.

Daarna zal ik tamelijk afgedraaid zijn, denk ik inderdaad. Als ik dan al forum is het op zo'n klein kuttelefoontje waarop alles drie keer lastiger is.
Too Freud to live
Too Jung to die

Plaats reactie