Treinreizen

Forumnerds doen niet aan sporten, maar praten erover kunnen ze wel.
Richardus
Meganerd

Re: Treinreizen

Bericht door Richardus » 16 aug 2025, 21:36

Conducteurs krijgen tegenwoordig dik in beeld waar je hebt ingecheckt, niet alleen óf. Best wel irritant, ik krijg nu soms opmerkingen van "oh jij hebt al een stukkie gehad" of "jij komt van ver" :yawn: weg privacy
aka Ri'shad, Parel van het Noordoosten

Nothing to be done

¯\_(ツ)_/¯

Rainy Day Woman
Forum Diva

Bericht door Rainy Day Woman » 17 aug 2025, 17:22

Ik was gisteren een dagje naar Antwerpen en bij het uitchecken heb ik uit automatisme per ongeluk met mijn ov chipkaart uitgecheckt in plaats van het treinkaartje voor de reis. Dus nu heb ik mezelf ten onrechte een 'vergeten in-/uitcheck' bezorgd. :down: mag ik dat weer gaan proberen te regelen terug te krijgen.
The company of women with opinions and fat asses.

Number9
Forum Diva

Bericht door Number9 » 20 aug 2025, 12:09

Afbeelding

:lol:
If Man is five and the Devil is six and God is seven, dan zal ik wel Number9 zijn.
6 afraid of 7, 'cause 7-8-9.

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 20 aug 2025, 13:31

Die bedenker rijdt duidelijk nooit met de trein...

Nothing to be done

¯\_(ツ)_/¯

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 21 aug 2025, 16:35

Nou wat raar, dit weekend geen treinen tussen Assen en Hoogeveen, je verwacht het niet hè

Nothing to be done

¯\_(ツ)_/¯

(klaz*)
Meganerd

Bericht door (klaz*) » 21 aug 2025, 19:03

Richardus schreef: 21 aug 2025, 16:35 Nou wat raar, dit weekend geen treinen tussen Assen en Hoogeveen, je verwacht het niet hè
:erm:

Rainy Day Woman
Forum Diva

Bericht door Rainy Day Woman » 21 aug 2025, 23:50

Number9 schreef: 20 aug 2025, 12:09 Afbeelding

Rainy Day Woman
Forum Diva

Bericht door Rainy Day Woman » 21 aug 2025, 23:52

O ja, breaking news: ik blijk vanuit de trein iKer te hebben gezien die in de trein die op dat moment op het tegenoverliggende spoor de andere kant op mijn trein kruiste aan het werk was!

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 22 aug 2025, 06:27

Hoe ben je daar achter gekomen dan, is er al een iKer-tracking app?

Nothing to be done

¯\_(ツ)_/¯

Rainy Day Woman
Forum Diva

Bericht door Rainy Day Woman » 22 aug 2025, 11:06

Nee, maar ik moest een poosje wachten op station Ommen (dat is op de lijn waar iKer op werkt) en was een beetje gaar, en toen keek ik in de forumnerds appgroep (die tegenwoordig kennelijk een kletsgroepje is geworden; ik lees er ook maar sporadisch) en las dat iKer in de trein aan het werk was. En aldus hebben we dat gededuceerd.

Oofje
Knuffelnerd

Bericht door Oofje » 23 aug 2025, 11:13

(Awwwww) :love:

Je hoeft ze geen eten te geven, maar kunt ze wel aaien. En ze zitten altijd op dezelfde plek. In de Spoorzone, het gebied achter het station van Zwolle, vind je sinds kort nieuwe ‘huiskatten’.

Je vindt de nepbeesten op verschillende bankjes, aan de achterkant van het station en vlak bij het Stadskantoor, langs de Koggelaan.

https://indebuurt.nl/zwolle/genieten-va ... es~348486/

Afbeelding
Tomorrow is yesterday's history and art will still be there, even if life terminates.

- Keith Emerson

deschrijver
Knuffelnerd

Bericht door deschrijver » 23 aug 2025, 12:08

Wat een gedrochten!
Only love, only love can leave such a mark. But only love, only love can heal such a scar.

(klaz*)
Meganerd

Bericht door (klaz*) » 23 aug 2025, 12:10

Oofje schreef: 23 aug 2025, 11:13 (Awwwww) :love:

Je hoeft ze geen eten te geven, maar kunt ze wel aaien. En ze zitten altijd op dezelfde plek. In de Spoorzone, het gebied achter het station van Zwolle, vind je sinds kort nieuwe ‘huiskatten’.

Je vindt de nepbeesten op verschillende bankjes, aan de achterkant van het station en vlak bij het Stadskantoor, langs de Koggelaan.

https://indebuurt.nl/zwolle/genieten-va ... es~348486/

Afbeelding
Schattig! :love:

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 03 sep 2025, 06:50

Topbankier Klaas Knot gaat geld zoeken voor de Lelylijn

Per 1 oktober gaat Klaas Knot aan de slag als gezant voor de Lelylijn. De voormalig president van De Nederlandsche Bank gaat onderzoek doen naar de financiële mogelijkheden en onmogelijkheden van het project rond de snelle spoorlijn tussen Groningen en de Randstad.

Knot nam in juli afscheid van De Nederlandsche Bank. Knot laat weten nu zijn tanden in de Lelylijn te willen zetten: “Ik beschouw het als een uitdaging om een bijdrage te leveren aan het helder maken van de mogelijkheden en onmogelijkheden van de Lelylijn.”

Ook René Paas, commissaris van de Koning in Groningen en voorzitter van de Stuurgroep voor de Lelylijn, is tevreden met de aanstelling van Knot: “Met zijn kennis en zijn ervaring van de financiële wereld én de persoon die Klaas Knot ís, verwacht ik dat zijn inbreng ons zeker een stap verder gaat helpen.”

Lege geldpot vullen
Het kabinet besliste in juli al dat er een speciale gezant moet komen voor de Lelylijn. Dat wordt dus Knot, die als ‘perspectiefverkenner’ op zoek moet naar geld om het project alsnog van de grond te krijgen. Het financiële plaatje en de praktische uitvoering van de Lelylijn moeten door Knot worden uitgewerkt in een masterplan.

Het plan voor de spoorlijn tussen de Randstad en Groningen ligt stil sinds april. Toen besloten de coalitiepartijen het potje van inmiddels 3,4 miljard euro voor de Lelylijn te gebruiken voor de Nedersaksenlijn tussen Groningen en Emmen en andere projecten. De Lelylijn zou in totaal 13,8 miljard euro kosten.
https://www.oogtv.nl/2025/09/oud-presid ... -lelylijn/

Nothing to be done

¯\_(ツ)_/¯

(klaz*)
Meganerd

Bericht door (klaz*) » 03 sep 2025, 07:46

Geld dat er allang was. :erm:

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 03 sep 2025, 08:01

Qua startkapitaal dan, gedeeltelijk (meen ik, toch?)

Nothing to be done

¯\_(ツ)_/¯

(klaz*)
Meganerd

Bericht door (klaz*) » 03 sep 2025, 08:02

Ja, maar nu lijkt het erop dat het weer vanaf 0 moet beginnen.

Wie weet kan trouwens een deel van het geld dat volgens het NAVO-akkoord aan defensie besteed moet worden wel in de Lelylijn gestopt worden.

Number9
Forum Diva

Bericht door Number9 » 03 sep 2025, 08:10

(klaz*) schreef: 03 sep 2025, 08:02 Ja, maar nu lijkt het erop dat het weer vanaf 0 moet beginnen.

Wie weet kan trouwens een deel van het geld dat volgens het NAVO-akkoord aan defensie besteed moet worden wel in de Lelylijn gestopt worden.
Daar zal ongetwijfeld serieus naar gekeken worden, en het is nog een logische besteding van die defensie(gerelateerde) miljarden ook: geen goede defensie zonder goede infrastructuur.
If Man is five and the Devil is six and God is seven, dan zal ik wel Number9 zijn.

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 03 sep 2025, 08:40

Goeie :up:

Nothing to be done

¯\_(ツ)_/¯

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 03 sep 2025, 09:51

Richardus schreef: 03 sep 2025, 08:40Goeie :up:
Wie belt Klaas?

Nothing to be done

¯\_(ツ)_/¯

Flaaks
Forum Diva

Bericht door Flaaks » 03 sep 2025, 10:53

Richardus schreef: 03 sep 2025, 09:51
Richardus schreef: 03 sep 2025, 08:40Goeie :up:
Wie belt Klaas?
Dat weet hij allang. De Lelylijn kwam al meteen voorbij in de media toen het ging over Rutte zijn trucje. Wat dit betreft is BBB-plan om het budget te jatten voor een noord-zuid-lijn in Saksen handig, want daar heb je voor de verdediging van Europa weinig aan. Misschien krijgen we nu wel beide! En hoe meer spoorlijnen, hoe beter. Nu nog Wageningen aan het spoor!
Voorheen Vlaecks. Nu nóg groener en nóg linkser, maar altijd genuanceerd.

Oofje
Knuffelnerd

Bericht door Oofje » 03 sep 2025, 12:29

Flaaks schreef: 03 sep 2025, 10:53 hoe meer spoorlijnen, hoe beter.
en die arme weilanden dan?
Tomorrow is yesterday's history and art will still be there, even if life terminates.

- Keith Emerson

deschrijver
Knuffelnerd

Bericht door deschrijver » 03 sep 2025, 17:34

Richardus schreef: 03 sep 2025, 06:50 Per 1 oktober gaat Klaas Knots aan de slag als gezant voor de Lelylijn. De voormalig president van De Nederlandsche Bank gaat onderzoek doen naar de financiële mogelijkheden en onmogelijkheden van het project rond de snelle spoorlijn tussen Groningen en de Randstad.
Onderzoek is al jaren het enige dat men gedaan krijgt.
Only love, only love can leave such a mark. But only love, only love can heal such a scar.

Rainy Day Woman
Forum Diva

Bericht door Rainy Day Woman » 03 sep 2025, 19:08

Number9 schreef: 03 sep 2025, 08:10
(klaz*) schreef: 03 sep 2025, 08:02 Ja, maar nu lijkt het erop dat het weer vanaf 0 moet beginnen.

Daar zal ongetwijfeld serieus naar gekeken worden, en het is nog een logische besteding van die defensie(gerelateerde) miljarden ook: geen goede defensie zonder goede infrastructuur.
Ja, treinen zijn zeer belangrijk in oorlogstijd zoals bekend uit het verleden. :drink:

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 03 sep 2025, 19:11

godwin

Nothing to be done

¯\_(ツ)_/¯

deschrijver
Knuffelnerd

Bericht door deschrijver » 03 sep 2025, 19:11

Rainy Day Woman schreef: 03 sep 2025, 19:08

Ja, treinen zijn zeer belangrijk in oorlogstijd zoals bekend uit het verleden. :drink:
:clown:

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 10 sep 2025, 06:24

Onderwerp beetje breder trekken, naar busvervoer;

Provincie mag zelf openbaar vervoersbedrijf oprichten: “Hoe rendabel een lijn is wordt veel minder belangrijk”

Dat provincies een eigen openbaarvervoersbedrijf mogen oprichten is erg goed nieuws. Dinsdag stemde een Kamermeerderheid in met een wetsvoorstel van GroenLinks-PvdA en NSC dat provincies in de toekomst een eigen openbaarvervoersbedrijf mogen beginnen.

“Het is natuurlijk even afwachten of hiervoor de handen ook op elkaar gaan in de Provinciale Staten in onze provincie,” zegt De Waard. “Maar het besluit van de Kamer is een hele goede stap. Provincies hebben nu de mogelijkheid om een einde te maken aan de marktwerking in het openbaar vervoer, en dat heeft verschillende voordelen. Als samenleving heb je daardoor veel meer te zeggen hoe je het openbaar vervoer wilt inrichten, waar de bushaltes moeten komen en ook de omstandigheden van de chauffeurs kun je hiermee verbeteren. De effecten op de prijzen van kaartjes zullen beperkt zijn, omdat we daar via het OV-bureau al veel aan kunnen doen.”

Aanbesteding pakt niet altijd goed uit
Het initiatief komt van Kamerleden Habtamu de Hoop (GroenLinks-PvdA) en Olger van Dijk (NSC). Zij schreven de nieuwe wet omdat ze zagen dat bussen en treinen minder vaak reden en onrendabele lijnen werden geschrapt. Tot op heden zijn provincies verplicht het regionaal openbaar vervoer aan te besteden. Dat dit niet altijd goed uitpakt, zag men in de provincie Zeeland waar geen enkel ov-bedrijf zich inschreef op een aanbesteding. Op dit moment hebben alleen de steden Amsterdam, Den Haag en Rotterdam een gemeentelijk vervoersbedrijf. Met het wetsvoorstel wordt dit uitgebreid naar regio’s waar marktwerking door beperkte concurrentie geen toegevoegde waarde heeft.

Openbaar vervoer is een heel belangrijke voorziening, zeker in een provincie als Groningen. Je wilt dat wijken en dorpen goed bereikbaar zijn. De afhankelijkheid is groot, omdat vijftig procent van onze inwoners geen rijbewijs of auto tot zijn beschikking heeft.”

Meer: https://www.oogtv.nl/2025/09/provincie- ... elangrijk/

Nothing to be done

¯\_(ツ)_/¯

(klaz*)
Meganerd

Bericht door (klaz*) » 10 sep 2025, 07:16

Lijkt me een goede eerste stap. :up:

iKer
Meganerd
Contacteer:

Bericht door iKer » 10 sep 2025, 07:32

Ik hoop dat het electriciteitsnet versterkt wordt en (vooral) datakabels minder kwetsbaar.
Make Peace Not War

Rainy Day Woman
Forum Diva

Bericht door Rainy Day Woman » 13 sep 2025, 12:09

Zo'n tegenvaller als je vanuit de verte denkt nog een lege tweezitter te zien, maar naderbij blijkt dat daar gewoon een wat kleiner persoon zit wiens hoofd niet boven de rugleuning uitkomt.

iKer
Meganerd
Contacteer:

Bericht door iKer » 13 sep 2025, 12:18

Oofje schreef: 03 sep 2025, 12:29
Flaaks schreef: 03 sep 2025, 10:53 hoe meer spoorlijnen, hoe beter.
en die arme weilanden dan?
We hebben zat weilanden in Nederland. Het probleem is dat die enorm beschermd worden door de agrarische lobby, die overal haar tentakels heeft.
Make Peace Not War

iKer
Meganerd
Contacteer:

Bericht door iKer » 13 sep 2025, 12:19

Rainy Day Woman schreef: 13 sep 2025, 12:09 Zo'n tegenvaller als je vanuit de verte denkt nog een lege tweezitter te zien, maar naderbij blijkt dat daar gewoon een wat kleiner persoon zit wiens hoofd niet boven de rugleuning uitkomt.
Herkenbaar.
Make Peace Not War

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 20 sep 2025, 09:17

Here we go again.

Zelden zo volle 1e klas gezien ook. Kleinst mogelijke treintje op drukste tijdstip van de zaterdag (en daar ben ik vaak ook net schuldig aan, zoals nu)

Nothing to be done

¯\_(ツ)_/¯

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 20 sep 2025, 09:33

Idioot ook dat je, zelfs in 1e klas, in de nieuwe dubbeldekkers geen prullenbakjes hebt behalve bij de vierzitters. Oftewel overal afval met name als je je tafeltje naar beneden klapt... :down: Zo druk en vies is treinreizen echt niet tof. Doordeweeks, zoals ik donderdag ervoer, is het trouwens ook flink kut. Op die manier snap ik prima dat mensen dan liever in de auto zitten...
Laatst gewijzigd door Richardus op 20 sep 2025, 09:57, 2 keer totaal gewijzigd.

Nothing to be done

¯\_(ツ)_/¯

Krautsurfer
Meganerd

Bericht door Krautsurfer » 20 sep 2025, 09:40

Richardus schreef: 20 sep 2025, 09:33 Idioot ook dat je, zelfs in 1e klas, in de nieuwe dubbeldekkers geen prullenbakjes hebt behalve bij de vierzitters. Oftewel overal afval met name als je je tafeltje naar beneden klapt... :down: Zo druk en vies is treinreizen echt niet tof. Doordeweeks zoals donderdag is het ook flink kut trouwens, heb ik gemerkt. Op die manier snap ik prima dat mensen dan liever in de auto zitten...
Ik ook, na jarenlang forenzen.
‘ik hoop dat je kanker krijgt’ - Oved
‘Goed bezig’ - Siegfried Stahl
‘een verongelijkte drammende janker’ -David
‘Lekker ding’ - RDW

Uw mening hier, voor slechts vijf euro per letter!
Grijp die kans!

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 20 sep 2025, 18:08

Afbeelding
Wtf :lol:

Het ligt 2 kilometer ten noorden van Purmerend, in de wijk Overwhere, die zijn naam dankt aan de ligging − vanuit het centrum van Purmerend gezien − aan de overkant van het riviertje de Where.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Station ... _Overwhere

De Where, Weere of Weer is het restant van een rivier, tegenwoordig een kanaal, in Noord-Holland en ligt in Purmerend, dat hieraan is ontstaan.

Ondanks dat de rivier vrijwel is verdwenen, leeft de naam Where in Purmerend volop voort. Zo bestaan nog de Weerwal, Wheredijk, Wherekant, Whereplantsoen, Overweersepolderdijk, net als de wijk Overwhere vernoemd naar de ligging aan de overzijde van de toenmalige Where. Ook de Wheermolen is naar de rivier vernoemd en een kleine nieuwbouwwijk nabij het centrum aan de Purmerringvaart kreeg de naam "Klein Where".
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Where_(water)

Nothing to be done

¯\_(ツ)_/¯

(klaz*)
Meganerd

Bericht door (klaz*) » 21 sep 2025, 08:39

Ja, da's een mooie. :D

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 27 sep 2025, 10:00

Ook wel apart

Afbeelding
Eindhoven Strijp-S

Nothing to be done

¯\_(ツ)_/¯

Rainy Day Woman
Forum Diva

Bericht door Rainy Day Woman » 27 sep 2025, 10:01

Nou nog een keer naar Waddinxveen Triangel. :yes:

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 27 sep 2025, 10:03

Ik was er een paar week geleden in de buurt. Ach, ik kom er vast nog wel ns langs

Sterker nog, ik ben er met die grijsrooie regionale trein wel eens langsgekomen op weg naar Boskoop. Staat me nog vaag bij ook nu ik de treinroute op de kaart zie.

Nothing to be done

¯\_(ツ)_/¯

deschrijver
Knuffelnerd

Bericht door deschrijver » 27 sep 2025, 12:07

In december 50 jaar geleden dat de eerste treinkaping in Nederland plaats had. Wellicht wordt hieromtrent nog iets georganiseerd?

Number9
Forum Diva

Bericht door Number9 » 27 sep 2025, 14:13

(klaz*) schreef: 21 sep 2025, 08:39 Ja, da's een mooie. :D
Het is altijd wel wat problematisch om de trein te pakken bij Purmerend Nowhere, al gaat voert daar wel een straat naartoe:

(klaz*)
Meganerd

Bericht door (klaz*) » 27 sep 2025, 14:17

Ik moest bij die thumbnail meteen denken aan deze! :eek:

Krautsurfer
Meganerd

Bericht door Krautsurfer » 27 sep 2025, 14:31

Overstappen

‘ik hoop dat je kanker krijgt’ - Oved
‘Goed bezig’ - Siegfried Stahl
‘een verongelijkte drammende janker’ -David
‘Lekker ding’ - RDW

Uw mening hier, voor slechts vijf euro per letter!
Grijp die kans!

(klaz*)
Meganerd

Bericht door (klaz*) » 27 sep 2025, 14:32

:D

deschrijver
Knuffelnerd

Bericht door deschrijver » 27 sep 2025, 22:03

deschrijver schreef: 27 sep 2025, 12:07 In december 50 jaar geleden dat de eerste treinkaping in Nederland plaats had. Wellicht wordt hieromtrent nog iets georganiseerd?
Niemand gaat hier wat aan doen?

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 28 sep 2025, 06:20

Oh, wou je een forumtreinuitje naar van Purmerend Overwhere naar Waddinxveen Triangel ofzo, zwaaiend met Molukse vlaggen?

Nothing to be done

¯\_(ツ)_/¯

deschrijver
Knuffelnerd

Bericht door deschrijver » 28 sep 2025, 08:13

Dan eerder naar De Punt.

deschrijver
Knuffelnerd

Bericht door deschrijver » 28 sep 2025, 08:14

Met als lunch witte puntjes met mayonaise.

deschrijver
Knuffelnerd

Bericht door deschrijver » 28 sep 2025, 08:47

Als maaltijd kan Papeda natuurlijk ook.

https://www.24kitchen.nl/recepten/papeda#recipe

Plaats reactie