iKer & Oofje: een Winterswap

Wissel hier uw muzikale bijdrages uit doormiddel van een privéswap
Plaats reactie
Oofje
Knuffelnerd

iKer & Oofje: een Winterswap

Bericht door Oofje » 02 feb 2026, 17:41

Topictitel heeft rams bedacht iKer :lol:

Anywayz, we hebben besproken dat iKer 12 nummers doet en ik 8, aangezien progrock stukken meestal erg lang zijn. Beetje dub, beetje van dat, beetje progressieve rock. Het gaat een leuke Winterswap worden!
Tomorrow is yesterday's history and art will still be there, even if life terminates.

- Keith Emerson

iKer
Meganerd
Contacteer:

Re: iKer & Oofje: een Winterswap

Bericht door iKer » 02 feb 2026, 21:21

Yes madam.
Make Peace Not War

Rainy Day Woman
Forum Diva

Bericht door Rainy Day Woman » 02 feb 2026, 21:36

Leuk!
The company of women with opinions and fat asses.

Oofje
Knuffelnerd

Bericht door Oofje » 03 feb 2026, 08:38

:)

iKer, is er iets wat je echt niet wilt? ik zal je de 35 minuten lange nummers iig besparen!

Ik wil graag samenstellen wat ik leuk vind, maar moet ook rekening houden met jou. Lastig...
Tomorrow is yesterday's history and art will still be there, even if life terminates.

- Keith Emerson

iKer
Meganerd
Contacteer:

Bericht door iKer » 03 feb 2026, 22:13

Euhm… dingen moeten niet langdradig zijn. Maar dat is behoorlijk subjectief. Lange nummers zijn zelden een goed idee, maar naar mijn indruk wel een beetje inherent aan het genre.

Laten we zeggen dat de complete swap niet langer dan 50 minuten is.
Make Peace Not War

iKer
Meganerd
Contacteer:

Bericht door iKer » 03 feb 2026, 22:14

Oh ja, ik ben over het algemeen niet zo into folk. En gekweel bij een akoestische gitaar vind ik vreselijk.
Make Peace Not War

iKer
Meganerd
Contacteer:

Bericht door iKer » 03 feb 2026, 22:15

Trouwens, ik vind het erg leuk. Ben de hele dag dub aan het draaien.
Make Peace Not War

Oofje
Knuffelnerd

Bericht door Oofje » 04 feb 2026, 07:22

iKer schreef: 03 feb 2026, 22:13 Euhm… dingen moeten niet langdradig zijn. Maar dat is behoorlijk subjectief. Lange nummers zijn zelden een goed idee, maar naar mijn indruk wel een beetje inherent aan het genre.

Laten we zeggen dat de complete swap niet langer dan 50 minuten is.
Ik ben van mening dat je geduld moet hebben voor progrock. Er is altijd een opbouw en hoogtepunt in lange nummers en als je ze geluisterd hebt, krijg je een satisfying gevoel!

Anyway, prima 50 minuten zal mn best doen

- Keith Emerson

iKer
Meganerd
Contacteer:

Bericht door iKer » 04 feb 2026, 13:17

Doe maar 55, dan heb jij wat meer speling.
Make Peace Not War

gung ho
Forumgod

Bericht door gung ho » 04 feb 2026, 14:09

Ben zeer nieuwsgierig naar beide swaps!
This country makes it hard to fuck.

Oofje
Knuffelnerd

Bericht door Oofje » 05 feb 2026, 10:13

Heb een beginnetje gemaakt, kortste nummer duur 1:37, maar het einde geeft geen mooie overgang. Dus wellicht schrap ik die. Desbetreffende band moet er wel persé in, dus nog ff verder oriënteren.

Langste duurt 9:08. Wil zo dolgraag eentje van 35 minuten doen :lol: Bestaat uit meerdere segmenten, zal even kijken of ik kan knippen en plakken...

Oh ja, iKer. Hoe gaan we het doen? Ik heb geen brander, wel alles op vinyl. Dus kan desnoods teepen op een cassette. Of we sturen elkaar een digitaal linkje? Da's het makkelijkst lijkt me

Lemme know!

- Keith Emerson

iKer
Meganerd
Contacteer:

Bericht door iKer » 05 feb 2026, 10:18

Digitaal. Ik kan niks met een cassette, CD of vinyl.
Make Peace Not War

Oofje
Knuffelnerd

Bericht door Oofje » 09 feb 2026, 09:33

Je hebt een PM

Er staan enkele stukken in die extreem complex zijn, zelfs naar progressieve rocknormen :upup: Dus heel veel sterkte iKer!

Ik heb mn best gedaan om aan de gevraagde aantal minuten te voldoen, het is 1:02:46 geworden. En niet in je auto luisteren graag, je hebt een koptelefoon nodig.

Verder moet je geduld hebben en niet meteen bij de intro's denken 'nah'. Het is een reis! Alles is jaren '70, met uitzondering van 2 nummers uit 1968 en die zijn ook meteen de meest humorvolle

P.S. je mag tijdens deze swap drugs gebruiken om er doorheen te komen

- Keith Emerson

iKer
Meganerd
Contacteer:

Bericht door iKer » 09 feb 2026, 12:46

Dankjewel Oof.
Eerst moet ik de Tracklist beluisteren en daarna aan jouw swap werken. Waarschijnlijk doe ik dat afwisselend.

Ik ben in elk geval héél benieuwd! En ik zal mn koptelefoon erbij opzetten. Wie weet is er ergens nog MDMA in huis, moet ik even aan de missus vragen. Of mss koop ik wel een kant en klare joint. Dat heb ik al jaren niet meer gerookt.
Make Peace Not War

gung ho
Forumgod

Bericht door gung ho » 16 feb 2026, 11:54

iKer schreef: 03 feb 2026, 22:15 Trouwens, ik vind het erg leuk. Ben de hele dag dub aan het draaien.
Ik ben erg nieuwsgierig naar jouw gedeelte van de swap. Ik luister de laatste jaren steeds meer naar dub en hoor nu zelfs onderscheid tussen artiesten. :drink:

Vanochtend kocht ik via Bandcamp nog een dubplaat en nu luister ik Brendon Moeller. Uit 2026 en ik kan al verklappen dat die de eindlijst gaat halen.

gung ho
Forumgod

Bericht door gung ho » 16 feb 2026, 11:55

Maar eerst de bespreking van de swap van Oofje. Kom maar op. Ik zit er klaar voor. :music:

iKer
Meganerd
Contacteer:

Bericht door iKer » 18 feb 2026, 16:08

gung ho schreef: 16 feb 2026, 11:54
iKer schreef: 03 feb 2026, 22:15 Trouwens, ik vind het erg leuk. Ben de hele dag dub aan het draaien.
Ik ben erg nieuwsgierig naar jouw gedeelte van de swap.
De muziekwetenschappers alhier zullen met gefronste wenkbrauwen van mijn lekenverzameling kennisnemen. Wellicht vinden jij, David en Faces dat ik geband moet worden. Ik ben volkomen geen kenner van het genre. Maar heb met veel genoegen diverse platen beluisterd en als ik iets leuk vond heb ik het toegevoegd.
Daarnaast ben ik een beetje aandacht voor verwante stijlen en de hedendaagse verschijningsvormen van dub aan het verwerken. Ook dat zonder enige kennis van zaken. Laat staan dat ergens volledigheid gesuggereerd wordt.

In principe heb ik veel materiaal maar moet alles nog integraal beluisteren. Op dit moment teveel aan mijn hoofd om dat te doen.
Make Peace Not War

iKer
Meganerd
Contacteer:

Bericht door iKer » 18 feb 2026, 20:20

De nummers die ik nu heb zijn samen bijna 57,5 minuten. Verdeeld over 15 nummers.
Make Peace Not War

Oofje
Knuffelnerd

Bericht door Oofje » 19 feb 2026, 07:07

Het spijt me zoooo iKer, wat heb ik je aangedaan! Ik heb wel wat sterke pijnstillers voor je om tijdens de swap in te nemen, forget 'bout the drugs!

Ik adviseer je om om de dag slechts 1 nummer te luisteren, anders hakt het zo in 😭

- Keith Emerson

iKer
Meganerd
Contacteer:

Bericht door iKer » 19 feb 2026, 08:30

En dan ben ik in 3 a 5 dagen klaar?
:lol:
Make Peace Not War

gung ho
Forumgod

Bericht door gung ho » 19 feb 2026, 12:53

iKer schreef: 18 feb 2026, 16:08
gung ho schreef: 16 feb 2026, 11:54
Ik ben erg nieuwsgierig naar jouw gedeelte van de swap.
De muziekwetenschappers alhier zullen met gefronste wenkbrauwen van mijn lekenverzameling kennisnemen. Wellicht vinden jij, David en Faces dat ik geband moet worden. Ik ben volkomen geen kenner van het genre. Maar heb met veel genoegen diverse platen beluisterd en als ik iets leuk vond heb ik het toegevoegd.
Daarnaast ben ik een beetje aandacht voor verwante stijlen en de hedendaagse verschijningsvormen van dub aan het verwerken. Ook dat zonder enige kennis van zaken. Laat staan dat ergens volledigheid gesuggereerd wordt.

In principe heb ik veel materiaal maar moet alles nog integraal beluisteren. Op dit moment teveel aan mijn hoofd om dat te doen.
Who cares wat anderen ervan vinden? Als er een paar aangename verrassingen op een swap staan, is het winst. Met een onontdekte artiest of plaat heb je goud in handen.

gung ho
Forumgod

Bericht door gung ho » 19 feb 2026, 12:54

Oofje schreef: 19 feb 2026, 07:07 Het spijt me zoooo iKer, wat heb ik je aangedaan! Ik heb wel wat sterke pijnstillers voor je om tijdens de swap in te nemen, forget 'bout the drugs!

Ik adviseer je om om de dag slechts 1 nummer te luisteren, anders hakt het zo in 😭
:lol:

Komt vast goed Oofje. Er zit tijd en liefde in, dus spijt lijkt me niet nodig.

Oofje
Knuffelnerd

Bericht door Oofje » 20 feb 2026, 09:54

Ik ben het nu weer aan het luisteren of het goed genoeg was, heb je de gevraagde downloadlink vanochtend nogmaals gestuurd iKer en moet zeggen met koptelefoon nummer 7 :clap: :worship: :bounce:

Anyway, neem de tijd voor jouw kant. Kan niet wachten iig :)

- Keith Emerson

iKer
Meganerd
Contacteer:

Bericht door iKer » 20 feb 2026, 11:03

Dank voor je link.
Zo dadelijk mijn koptelefoon opsnorren voor nummer 1.
Al verwacht ik wel telefoon en ligt er nog veel werk te wachten.

Mijn link is ook naar je gestuurd.

(Het is me niet gelukt de geluidsniveaus te masteren. Mijn excuses bij voorbaat.)
Make Peace Not War

Oofje
Knuffelnerd

Bericht door Oofje » 20 feb 2026, 11:26

Nummer 5 is een killer track, listening now :bounce:

thanx iKer!

- Keith Emerson

iKer
Meganerd
Contacteer:

Bericht door iKer » 20 feb 2026, 11:35

Beluistering De Winterswap
(made by Oofje).

Deel1.

Woord vooraf.
iKer is altijd een beetje afkerig geweest van progrock. Toen dat in zijn jeugd bij de generatie voor hem hoogtij vierde voelde hij dat zijn luisterervaring niet voldoende was voor deze toch enigszins intellectuele muziek. Punk intrigeerde me, en was uitgebroken toen ik rond de 11-12. Maar zelf bleek ik, toen ik eenmaal mijn smaak vormde, vooral gevoelig voor de esthetische boys (and girls) van de new wave. En daar dan uiteraard wel de wat zwaardere en creatievere kant van. Niet Duran Duran, wel Joy Division. Cindi Lauper legde het af tegen Einstürzende Neubauten en hoewel ik op feestjes kwam waar steevast ouwe muziek gedraaid werd (vaste ingrediënten The Doors, Stooges, Jimi Hendrix en Velvet Underground) bleven (de oude) Genesis en consorten aan mij voorbij gaan. Ook Queen was me te moeilijk (bovendien had ik een hekel aan de machismo-poses van Mercury). Het enige van die 'moeilijke' muziek dat doordrong was Pink Floyd. Je had ook Yes en Asia op gegeven ogenblik in de hitparade maar Yes vond en vind ik niet veel aan.
Muziek en muzieksmaak zijn ook een middel om niet buiten de groep te vallen. Dat zal zeker hebben meegespeeld want geen van mijn vrienden op de middelbare was progrockfan.

Daar gaan we dan.

1. Supersister - Radio 1972 Dat start erg goed, lichtvoetig en mild. Een nummer met humor, vaart en afwisseling. Was Supersister niet Nederlands, en speelde Ernst Jans van Doe Maar hier in? Geen zin uit te zoeken maar dit nummer was alleszins een prettige start. De horror komt vast later, lol.
NB: Het openingsnummer van mijn swap is controversieel. Sorry Oof. Pls don't get offended.

2. Vandergraaf Generator - Ooit wel met deze band in aanraking gekomen. Toen kon ik het wel hebben. Dit nummer klinkt stereotiep als progrock. Orgeltonen, gitaar. Wel een heerlijk gierende sax. Maar dit is het soort nummer waarbij ik denk 'wie ben jij om zo van mijn tijd gebruik te willen maken?' En dat is dan gericht aan de zanger. 8:22. Tijd genoeg om dat soort dingen te denken. Tegelijk: als het je niet irriteert is het geen kunst. En progrock is -uiteraard!- een muzikale kunstvorm met eigen idioom en wetten.
Make Peace Not War

Oofje
Knuffelnerd

Bericht door Oofje » 20 feb 2026, 12:01

iKer schreef: 20 feb 2026, 11:35 en speelde Ernst Jans van Doe Maar hier in?
what the heliooooo :lol: neeeeee iKer!

- Keith Emerson

iKer
Meganerd
Contacteer:

Bericht door iKer » 20 feb 2026, 12:05

Oofje schreef: 20 feb 2026, 12:01
iKer schreef: 20 feb 2026, 11:35 en speelde Ernst Jans van Doe Maar hier in?
what the heliooooo :lol: neeeeee iKer!
Ik heb de link gevonden. Ernst Janz was medeoprichter van CCC Inc.
"Supersister-drummer Marco Vrolijk was in 1972 enige tijd lid van het gezelschap, maar werd later dat jaar opgevolgd door communelid Johnny Lodewijks."
Make Peace Not War

iKer
Meganerd
Contacteer:

Bericht door iKer » 20 feb 2026, 12:18

(made by Oofje).

Deel2.

3. Soft Machine - Why Am I So Short. Het antwoord weet ik niet maar de zanger heeft voorkeur voor thee. Fijn nummer, dat een flinke shot psychedelica heeft. Dit nummer is dan weer best wel kort (1m 38 sec). Top!

4. Gentle Giant - Knots. In mijn beleving een typisch progrock-nummer. Artsy, humor in het intro. Ik zie een aantal stijve Britten voor me die onderkoeld en met pokerface de eerste anderhalve minuut doen. Dan wordt het wat meer rock. Weer een grappig intermezzo. Dan weer rock, ditmaal ietsjes dreigender. Ik betrap me erop dat ik wel sympathie heb hiervoor. Het gaat wat van de hak op de tak. Vermoedelijk kwam er live weleens ingehouden verwarring aan te pas bij de bandleden. Als muzikant zou je snel kunnen vergeten welk stuk van dit stuk aan de beurt was.

Nu weer terug naar het echte leven. De koptelefoon is ook leeg.
Make Peace Not War

Oofje
Knuffelnerd

Bericht door Oofje » 20 feb 2026, 17:30

Goed, ik heb de eerste luisterbeurt achter de rug en zal de eerste vijf nummers bespreken

1) Ten Commandments door de Jaimacaanse Prince Buster uit 1965! I love the 60s. Geweldige eerste nummerkeuze. Ik moest wel lachen om de lyrics, want al die 10 geboden schend ik all the time. Zoals deze o.a.

"Neither shalt thou call my attention
To anything that may be for sale in any stores"

De muziek vond ik ook erg leuk en passend bij de tekst. Het begeleid zijn versie van de tien geboden als het ware met leuke blaasinstrumenten en een repetetieve begeleidingsband. Leuk! Ik ga meer van Prince Buster uitchecken

2) Max Romeo en The Upsetters met I Chase the Devil, uit de 70s. Aanstekelijke reggae, goede basslijn plus (religieuze) lyrics. Ik begon het refrein al gelijk mee te zingen en dat zegt iets

3) Return of Django door The Upsetters. Een instrumentaal nummer, leuk voor de afwisseling. Erg catchy en weer die 60s vibes zoals bij Prince Buster.

4) King Tubby Meets Rockers Uptown. Ah dit is DUB, iets wat ik persoonlijk nooit opzet, maar wel leuk vind om te ontdekken ter afwisseling. Het is laid back relaxing music. Ik denk dat ik een kopje lavendel thee nodig heb bij dit. Af en toe hoor je zacht "Baby I Love You So". Ja, mooi

5) King Tubby, North Circular Dub. Het kopje lavendel thee begint in te kicken, nu nog een dikke joint erbij (maar dat mag niet van ram6). Mega bass! Instrumentaaltje, nice. Leuke effecten ook

- Keith Emerson

Oofje
Knuffelnerd

Bericht door Oofje » 22 feb 2026, 13:04

Ik ga op deze regenachtige zondag verder met iKer's winterswap voor wat meer Sunny vibes

6) Mikey Dread is next. Aangenaam dub instrumentaaltje. Staat een heel schattig meisje op de hoes in een rode jurk. Heerlijk ritmische basslijntje, af en toe blaasinstrumenten en ik krijg een heel relaxed gevoel van dit nummer. Toppie

7) Prince Far I, "nucleair weapon is a disease" beginnen ze mee. Mijn hoofd gaan ritmisch op en neer met dit nummer, best lekkere muziek moet ik zeggen. Hoor ik daar een elektrische gitaar? Trouwens ook erg leuke toetsen (takes me back to my own progrock haha)

8) Twilight Circus Mets Cevin Key. Ik heb het even opgezocht en het wordt beschreven als "interstellar dub". Coolness! Hele gave hoes bij dit nummer ook. Het komt wat 'heavier' over dan de voorgaande nummers en erg leuke geluidseffecten. Ik kan me minder focussen op wat ze zeggen door de heerlijke spacy sounds, maar dat geeft niet. Wederom een goede bass. Ik zou wel willen weten welke apparatuur ze hebben gebruikt, klinkt tof

9) Garvey's Ghost. Ik steek even een cigarillo op if you don't mind. Trouwens veel Jamaicanen in deze swap, leuk. Erg leuke outro met die drums. Niks mis met dit nummer

10) Lee Perry - Horns Dub Plate. Wat me opvalt is het atmosferische gehalte van het geheel, erg aangename combinatie van baslijn, blaasinstrumenten en algehele beat.

11) Rico Rodriguez, bekend van zijn werk met The Specials lees ik. Ik vind die overheersende toeters wat minder naar mijn smaak om eerlijk te zijn. Dat hoeft van mij niet zo. Of het kan liggen aan mijn huidige staat van zijn. Dus nah

12) LTJ Bukem. Downtempooooooo oh nee! Dit kan goed in een romantische zwijmelscène. Sorry iKer, niet iets wat ik normaliter op zou zetten

13) Nogmaals LJT Bukem. Mag dat wel in een swap? Een artiest meerdere malen? :D

14) Thievery Corporation. iKer verrast me hiermee, want het is een Perzische dame die in het Farsi zingt! Dagen en dagen alleen zingt ze als intro, onderbouwd met een prachtige muzikale elektronische sfeer. I love it

15) The Orb feat. Lee Scratch Perry. Van naam gehoord, maar ken het niet zoals alles in deze swap. Van de narrator moet ik water pakken, want warempel heb ook nog eens dorst. Ik vind het wel een geinig nummer. Lyrics en muziek begeleiden elkaar perfect

- Keith Emerson

Ysidorus Fuchs
Meganerd

Bericht door Ysidorus Fuchs » 22 feb 2026, 15:34

Oofje schreef: 20 feb 2026, 17:30 1) Ten Commandments door de Jaimacaanse Prince Buster uit 1965!
Madness deed een aardig eerbetoon:
“The forest was shrinking but the trees kept voting for the axe, for the axe was clever and convinced the trees that because his handle was made of wood he was one of them.”

iKer
Meganerd
Contacteer:

Bericht door iKer » 22 feb 2026, 16:19

Oofje schreef: 22 feb 2026, 13:04 Ik ga op deze regenachtige zondag verder met iKer's winterswap voor wat meer Sunny vibes

12) LTJ Bukem. Downtempooooooo oh nee! Dit kan goed in een romantische zwijmelscène. Sorry iKer, niet iets wat ik normaliter op zou zetten

13) Nogmaals LJT Bukem. Mag dat wel in een swap? Een artiest meerdere malen? :D
LTJ Bukem was degene die de compilaties waarvan deze twee songs komen samenstelde. Ik dacht dat alles goed was gegaan met labeling van artiesten etc. Sorry.

12 Poets of Thought met The Rhyme Goes On
13 Rollercone met Fictions
Make Peace Not War

iKer
Meganerd
Contacteer:

Bericht door iKer » 22 feb 2026, 19:43

Oof, heel erg bedankt voor je leuke en positieve bespreking.
Make Peace Not War

Oofje
Knuffelnerd

Bericht door Oofje » 22 feb 2026, 19:48

Jij ook bedankt voor de leuke swap en de moeite, energie en tijd die je er in hebt gestoken. :)

- Keith Emerson

iKer
Meganerd
Contacteer:

Bericht door iKer » 22 feb 2026, 20:22

(made by Oofje).

Deel3.

5. Eloy - Mutiny. Vandaag zit iKer met totaal andere energie in de wedstrijd. Herstel: in de bespreking bespreking. Wsl. omdat na bijna twee weken buffelen morgen een paar dagen rust beginnen.
Het intro is best wel behoorlijk gevoelig en subtiel. Het woord 'schoonheid' komt in me op. Dan gaat het tempo omhoog. De iKer uit pakweg 1980-1985 kon hier weinig mee, maar inmiddels ben ik natuurlijk rijper. Ervaren en gerijpt. Wat zeg ik? Van binnen is het rottingsproces al volop gaande! Maar ik dwaal af.
Dit nummer zweeft ergens het universum uit. Komt dan terug in een baan om de aarde. De bas bevalt me wel. Maar even verder dat orgeltje dat John Lord ... nee, ik houd mijn mond. Want wat weet ik ervan? De baslijntjes bevallen me enorm, dat orgel orgelt vrij hinderlijk door. Dit heeft wel echt een typische seventiessound. En de lengte van dit nummer is 9 minuten, waarvan ik er al zeven zonder morren volhoudt. Plots komt de vraag in me op of Ddavid hier zijn liefde voor de toetsen vandaan heeft gehaald. De progrock bedoel ik. Of Ddavid dit... Houd je kop iKer, want...
Een mooie wending opeens! Het outro zet in. Dat is wel echt een magistraal einde als contrast met de rest. Het brengt me opeens vanuit de seventies de eeuwigheid in. Ofwel: een tijdsbeeld wat opeens eindigt in eeuwigheidswaarde. Sorry als ik dom begin te lullen, bel de witte jassen anders even.

Algemene opmerking: compositorisch is het allemaal wel erg goed gedaan. Breed uitwaaierend en ver van de primitieve en directe punkenergie die mij vooral aan de seventies aansprak. Ik weet dat ik bewust afgezien heb van deze stroming, maar als ik er de tijd voor neem (zoals nu) kan ik de schoonheid wel ontdekken.

6. The Nice - Happy Freuds. Very Bri'ish. Het frenetieke bevalt me. Dit is eerder rammelrock dan het gestileerd geproduceerde Eloy van 5. Eerder Britpop dan progrock zo op het gehoor. Oh! Verrassing! Alweer afgelopen. De tekst is vermoedelijk grappig-kritisch bedoeld. 'Here's to all those people that know themselves (know themselves). They look into the mirror and they know themselves (know themselves).' Een soort van voorloper van Blur ten tijde van Modern Life Is Rubbish t/m Great Escape. Maar ik dwaal alweer af. The Nice. Nice.

7. Emerson Lake and Palmer - Dit nummer heb ik ooit weleens gehoord toen ik jong was. Want ELP was wel cool en mannelijk, vermoedelijk. In iKers puberale macho-universumpje.
Dit heeft overrompelende power, en heeft ook een tamelijk hoge abstractiegehalte. Je hebt me bij de lurven, Oof. Want dit mixt ongebruikelijke geluiden en voelt voor mij niet aan als clichématige prog. Erg creatief en artistiek en... en... Jammer wel dat het gefreak me na 7 minuten wel de keel uithangt. Maar een paar minuten had dit mijn volle aandacht!
Make Peace Not War

Oofje
Knuffelnerd

Bericht door Oofje » 23 feb 2026, 07:40

:clap: :worship:

Ik vind het heeeerlijk om je bespreking te lezen over mijn favoriete progrock bands, je beschrijving is voortreffelijk!

- Keith Emerson

iKer
Meganerd
Contacteer:

Bericht door iKer » 24 feb 2026, 15:53

(made by Oofje).

Deel4.

8. Genesis - The Musical Box. Nummertje acht alweer van deze toch goed te genieten swap. Genesis voordat het kut werd. Want Genesis werd op gegeven ogenblik kut nadat Peter G. vertrok. Zoveel weet ik er wel van.
Is dit van Selling England By The Pound? Want die plaat heb ik weleens geluisterd bij iemand thuis. En in mijn herinnering klonk die sound wel een beetje als dit nummer. Vroeger deed ik dat als jochie weleens. Bij iemand een volledige plaat uitzitten. Omdat ik te dociel was te zeggen 'okay, ik moet gaan. Want dit hangt me de keel uit. Kost teveel van mijn tijd. Vergt teveel van mijn aandacht.' Daarin ben ik wel veranderd. Hoewel ik ook te beroerd ben dit forum te verlaten. Maar dat is een ander verhaal. Toch?
Wat zal ik zeggen: ik krijg hier visioenen van dromerige landschappen van, waarin dwergen vreedzaam leven tussen paddestoelen. Dan, op een dag, likken ze aan die paddestoelen. En spacen ze het universum in.
Op de helft van het nummer hoor ik 'he gone for his pipe, and he gone for his bow'. Zingen ze dat echt? Of heb ik aan een paddestoel gelikt? En daar gaan we, de gevreesde gitaarsolo zet in rond 6 minuut 30. Begint rond 7 minuut 20 lame te klinken. Dan de stem van Gabriel. En die heeft wel wat. Toch is mijn geduld met het nummer wel een beetje op. Helaas nog krap 2 minuten. Ik zwijg even. Maar het wordt er niet echt beter op. Net even teveel instrumentaal gemasturbeer zonder relevant te klinken.
9. The Mahavishnu Orchestra - Open Country Joy. Deze bandnaam ken ik al mijn hele leven, en even hoopte ik dat ik eindelijk deze band ga omarmen. Maar dat wordt me niet gemakkelijk gemaakt. Want dit nummer bestaat vooral uit gefreak op de gitaar. Niet dat het dom is, want het klinkt behoorlijk intelligent, en steekt zo op het eerste gehoor muzikaal wel erg goed in elkaar. De vaart in dit nummer bevalt me wel, en eerlijk is eerlijk: er is genoeg te beleven qua verrassingen. Opeens een countrydingetje. Is deze band uit de VS? Of Groot Brittanië?
Ik zoek het op en het blijkt Amerikaans. Altijd gedacht dat het Brits was. Het nummer heeft wel een goeie lengte. Ondertussen verlang ik wel nogal naar een moppie hedendaagse muziek. Of wacht! Dub is ook wel even lekker ;)
Make Peace Not War

iKer
Meganerd
Contacteer:

Bericht door iKer » 24 feb 2026, 16:34

(made by Oofje).

Deel5.

Ik kan het niet laten, ik luister door. Een goed teken? Of wil iKer dit achter de rug hebben? Heeft hij misschien iets lastigs op te lossen? Iker zweert dat het dat laatste is... Het is woggen. Werk uitstellend gedrag. Liever deze bespreking doen dan een nieuwe schuurmachine kopen en aan de slag met houtplamuur. Want dat is het alternatief.

On with it!

10. Gong - Master Builder. Dit kom meer over als jazz dan progrock. En dat is wel een goed ding, want dit kan ik goed hebben. Een groovende baslijn en een saxofoon die klinkt als een koe die in het voorjaar de wei in mag. De energie en levensvreugde spat ervan af. Jammer dat na een dikke 3 minuten iemand er artsy doorheen gaat zingen. Vroeger had ik zoiets reuze positief, artistiek en gewaagd gevonden. Nu vooral een beetje irritant, want dat saxuele gemasturbeer op de... juist, saxofoon, vond ik erg leuk. Gelukkig gaat pakt de sax het snel weer op en ... hmm, een gitaar tussendoor. Niet heel slecht maar de jazzvibe verdwijnt hierdoor wel. Toch is dit al bij al een erg cool nummer.
11. P.F.M. Zware gitaar en bas in het begin, dat groovend en rockend een matig orgeltje over zich heen krijgt. Of is het een synth? Nevermind, de gitaarsound klinkt erg cool. Sonisch vind ik dit het beste nummer tot nu toe. Maar dat is slechts part of the joy. Wat ik gek vind is dat die blokfluit zo gedateerd klinkt, maar andere delen veel minder. Ik kan het met nadenken vast verklaren, maar ik háát nadenken vandaag.
Laatst gewijzigd door iKer op 24 feb 2026, 16:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Make Peace Not War

Oofje
Knuffelnerd

Bericht door Oofje » 24 feb 2026, 16:36

Je het het achter de rug iKer! :bounce:

Fantastische bespreking, ik heb echt genoten van je first reaction naar deze nummers :clap: Jammer dat ik het niet heb kunnen filmen :lol:

Thank you voor deze samenwerking!

- Keith Emerson

iKer
Meganerd
Contacteer:

Bericht door iKer » 24 feb 2026, 16:51

Jij dank voor de mogelijkheid te onderzoeken waarom ik progrock gemeden heb als de pest.

Mijn bevindingen:
- Vrijwel niemand in mijn omgeving draaide deze muziek. Dus ik kon dit niet oppikken in mijn directe sociale omgeving. Al herinner ik me vriendjes die oudere broers hadden die elpees hadden. En die wij dan beluisterden. Maar dat was meestal hardrock, geen prog.
- iKer kreeg van huis uit slechts kerkorgel mee. En een moeder die als ze zong uitsluitend 'Muß zich denn' van Elvis zong. Dus moest mij geheel zelfstandig muzikaal vormen, en in mijn eerste jaren nam ik vooral Nederlandstalig en machomuziek tot mij. Toen ik 12-15 jaar was, en mijn eerste muziek consumeerde, was ik nogal gevoelig voor de power van hardrock (NWOBHM, Accept enzo. Maar ook Deep Purple, Y&T, Metallica en Rainbow bijv.). Ietsjes later kwam ik via vroege Cure en Fisher Z in aanraking met new wave. En vond daarin meer het artistieke mysterie en de puntigheid en elegantie die ik in de hardrock en metal mistte. Er was weinig plaats voor oudere muziek zoals progrock, die ik bovendien wel als pretentieus en 'oud' ervoer.
- De nummers zijn lang en het gemis aan primitivisme en de overdaad aan gefreak waren niet aan mijn onervaren oortjes besteed.

Was het het waard hier eens in te duiken? Jazeker! Al vond ik sommige dingen meer jazz(rock) dan progrock. Maar het was het waard om nu met geoefende oren te luisteren naar deze kunstvorm.
Ik dwaal af: sommige dingen vond ik leuker dan anderen. En bij deze open deur laat ik het even.
Laatst gewijzigd door iKer op 24 feb 2026, 20:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Make Peace Not War

Oofje
Knuffelnerd

Bericht door Oofje » 24 feb 2026, 17:47

iKer schreef: 24 feb 2026, 16:51
Er was weinig plaats voor oudere muziek zoals progrock, die ik bovendien wel als pretentieus en 'oud' ervoer.
Ik moet even mijn excuses aanbieden. Ik heb bewust voor jaren '70 gekozen, omdat ik daar het allermeest van houd. Tegenwoordig zijn er genoeg bands die ook progressieve rockmuziek maken en spelen. Er komen elke jaar nieuwe progrock platen uit. Dus het moet niet perse geassocieerd worden met 'oud'. Persoonlijk heb ik dat nieuwere werk niet uitgecheckt nog. Maar het bestaat dus wel

Ik heb wat complexe nummers in de swap gezet en kan me voorstellen dat het voor iemand die niks met progrock heeft, wat 'zwaar' valt en dat het niks voor je zou zijn

Toch vind ik het knap dat je er open voor stond en de hele rit hebt uitgezeten. Maar schuif deze geweldige genre nog niet helemaal weg iKer, er bestaan dus ook moderne hedendaagse progrock bands!

- Keith Emerson

United Hope
Forumgod

Bericht door United Hope » 24 feb 2026, 19:33

Moet begrijpen dat iker op zijn ouwe dag echt niet van die lange drukke nummers meer kan verdragen.
Voer Iker muzikale papjes in kleine hapjes.
JOEPIE, FLAAKS GAAT NAAR SINT KILDA

iKer
Meganerd
Contacteer:

Bericht door iKer » 24 feb 2026, 20:46

Oofje schreef: 24 feb 2026, 17:47
iKer schreef: 24 feb 2026, 16:51
Er was weinig plaats voor oudere muziek zoals progrock, die ik bovendien wel als pretentieus en 'oud' ervoer.
Ik moet even mijn excuses aanbieden. Ik heb bewust voor jaren '70 gekozen, omdat ik daar het allermeest van houd. Tegenwoordig zijn er genoeg bands die ook progressieve rockmuziek maken en spelen. Er komen elke jaar nieuwe progrock platen uit. Dus het moet niet perse geassocieerd worden met 'oud'. Persoonlijk heb ik dat nieuwere werk niet uitgecheckt nog. Maar het bestaat dus wel
iKer is zich daarvan bewust. Erger nog: in een dronken bui tijdens mijn scheiding ooit met Ratzeratz een progband gezien en in de pauze de band vanaf het podium te kakken gezet. Bijna nog klappen voor gekregen. Ratz lag dubbel, maar het was niet helemaal okay natuurlijk.
Oofje schreef: 24 feb 2026, 17:47 Ik heb wat complexe nummers in de swap gezet en kan me voorstellen dat het voor iemand die niks met progrock heeft, wat 'zwaar' valt en dat het niks voor je zou zijn

Toch vind ik het knap dat je er open voor stond en de hele rit hebt uitgezeten. Maar schuif deze geweldige genre nog niet helemaal weg iKer, er bestaan dus ook moderne hedendaagse progrock bands!
iKer schuift deze geweldige genre nog niet weg hoor. Hij is nu oud en rijp genoeg om dit uit te zitten. Het is ook een tijd van het jaar waarin dat kan, toevallig kon ik de tijd nemen voor de concentratie. Maar er zijn nu wel weer 8 andere genres die ik komende tijd een knuffel moet geven. Deze swap zaten echt steengoeie dingen tussen, die ik eerder opwindend dan saai vond. Muziek beleven is een eeuwige reis.

Dankjewel Oof (& Ram6).
Make Peace Not War

iKer
Meganerd
Contacteer:

Bericht door iKer » 06 mar 2026, 21:02

Voor iedereen die wil:

Dublist, zo goed besproken door Oof.
Nu voor iedereen die wil.
https://k00.fr/mo3fnnxa | wachtwoord: 788557
Make Peace Not War

Oofje
Knuffelnerd

Bericht door Oofje » 07 mar 2026, 07:14

iKer schreef: 06 mar 2026, 21:02 Voor iedereen die wil:

Dublist, zo goed besproken door Oof.
Nu voor iedereen die wil.
https://k00.fr/mo3fnnxa | wachtwoord: 788557
Top, maar ik denk dat niemand op die van mij zit te wachten 😅

- Keith Emerson

Plaats reactie