Welke tv-serie heb je het laatst gezien?

Voor Film, TV, Boeken, Musea, Theater etc...
gung ho
Forumgod

Re: Welke tv-serie heb je het laatst gezien?

Bericht door gung ho » 20 mar 2025, 10:13

David schreef: 20 mar 2025, 10:04 Maar even over het boek: ik heb gewoon niks met fictie als het om geschiedschrijving gaat.
Ik heb meerdere biografieën over Mussolini maar M van Scurati is geschreven als een roman inclusief al die in mijn ogen totaal overbodige omschrijvingen van nevenzaken, mooischrijverij en suggestieve interpretaties.
Ik haak dan gewoon af. Het is gewoon een stijl waar ik niet van hou.
Bij waargebeurde historische feiten wil ik gewoon non- fictie boeken lezen.

Ik zeg ook niet dat het slechte boeken zijn (ben ook al na 2 hoofdstukken afgehaakt eigenlijk) maar ik vind ze onleesbaar. Omdat ik gewoon totaal niet van de stijl houd. Ik erger me dood aan al die typische roman kenmerken bij dit onderwerp.

Misschien moet ik de volgende keer zeggen dat ik ze onleesbaar vind en niet in algemene zin stellen dat ze onleesbaar zijn. De boeken zijn een hype geworden dus blijkbaar vind het klootjesvolk het juist prettig leesbaar.
Conclusie: je hebt het niet gelezen. Zelfs geen twee hoofdstukken.

Of je heb nog nooit een typische roman gelezen. Dat kan ook.
This country makes it hard to fuck.

(klaz*)
Meganerd

Bericht door (klaz*) » 20 mar 2025, 10:16

David schreef: 20 mar 2025, 10:04 Bij waargebeurde historische feiten
Met zo'n formulering in mijn proefschrift zou ik een tik op mijn vingers krijgen van mijn promotiebegeleider. :burka:

David
Knuffelnerd

Bericht door David » 20 mar 2025, 10:19

Ik ben inderdaad na 2 hoofdstukken afgehaakt omdat het duidelijk was dat dit de stijl was die ik bij waargebeurde geschiedschrijving niet trek.

Ik neem aan dat de stijl niet ineens radicaal verandert na de eerste 2 hoofdstukken.

En nee, ik hou doorgaans niet van romans. Heb dat al in het boekentopic aangegeven.
Er zijn wel wat uitzonderingen maar dat betreffen geen waargebeurde verhalen.
Noem het een smaak kwestie.
Laatst gewijzigd door David op 20 mar 2025, 10:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Probleemwolf

David
Knuffelnerd

Bericht door David » 20 mar 2025, 10:20

(klaz*) schreef: 20 mar 2025, 10:16
Met zo'n formulering in mijn proefschrift zou ik een tik op mijn vingers krijgen van mijn promotiebegeleider. :burka:
Sorry voor de pleonasmes.
Is het gegeven dat ik griep heb een verzachtende omstandigheid?
Probleemwolf

Oofje
Knuffelnerd

Bericht door Oofje » 20 mar 2025, 10:21

Forummen en griep gaan niet samen :nono:
Tomorrow is yesterday's history and art will still be there, even if life terminates.

- Keith Emerson

David
Knuffelnerd

Bericht door David » 20 mar 2025, 10:22

Dat blijkt.
Probleemwolf

Oofje
Knuffelnerd

Bericht door Oofje » 20 mar 2025, 10:23

Oh shit, je zat in mijn vijandenlijst :protest:
Tomorrow is yesterday's history and art will still be there, even if life terminates.

- Keith Emerson

gung ho
Forumgod

Bericht door gung ho » 20 mar 2025, 10:23

David schreef: 20 mar 2025, 09:57 Volgens mij is Gung Ho een beetje gefrustreerd dat ik hem zo vaak op zijn plek heb gezet. Hij is zo obsessief met me bezig. En maar sneren uitdelen.
Hoeveel hysterische lach emoticonnetjes dit keer?
Dat is toch wel een teken aan de wand hoe hoog de frustratie zit. Zie je veel op internet bij de sneue types. Overreactie in de vorm van dit soort uitingen.

Nou raas maar lekker voort mien jong.
Die pubertijd in warzone is bij jou ook nog overduidelijk aanwezig :upup:
Het is meer dat ik moe wordt van mensen die aantoonbare onzin verkondigen. In plaats van mijn schouders op te halen over onwetendheid, ga ik tegenwoordig de dialoog aan. Dat werkt verfrissend en is mijn vorm van protest in deze tijden.

Jij scoort zeer hoog op de onzinmeter en mag daarop worden bevraagd of aangesproken. Dat het voelt als obsessief vind ik heel vervelend voor je. Ik vind niet dat ik bovenmatig veel op jouw postjes reageer. Dat ik reageer met een sneer, klopt vast. Ik vind de meeste van je postjes weinig sympathiek.

(klaz*)
Meganerd

Bericht door (klaz*) » 20 mar 2025, 10:23

David schreef: 20 mar 2025, 10:20
(klaz*) schreef: 20 mar 2025, 10:16
Sorry voor de pleonasmes.
Is het gegeven dat ik griep heb een verzachtende omstandigheid?
Nou, vooruit. En beterschap! :flowers:
Laatst gewijzigd door (klaz*) op 20 mar 2025, 10:26, 1 keer totaal gewijzigd.

gung ho
Forumgod

Bericht door gung ho » 20 mar 2025, 10:24

Ja. Beterschap David!

David
Knuffelnerd

Bericht door David » 20 mar 2025, 10:38

gung ho schreef: 20 mar 2025, 10:23
David schreef: 20 mar 2025, 09:57 Volgens mij is Gung Ho een beetje gefrustreerd dat ik hem zo vaak op zijn plek heb gezet. Hij is zo obsessief met me bezig. En maar sneren uitdelen.
Dat is toch wel een teken aan de wand hoe hoog de frustratie zit. Zie je veel op internet bij de sneue types. Overreactie in de vorm van dit soort uitingen.

Het is meer dat ik moe wordt van mensen die aantoonbare onzin verkondigen. In plaats van mijn schouders op te halen over onwetendheid, ga ik tegenwoordig de dialoog aan. Dat werkt verfrissend en is mijn vorm van protest in deze tijden.

Jij scoort zeer hoog op de onzinmeter en mag daarop worden bevraagd of aangesproken. Dat het voelt als obsessief vind ik heel vervelend voor je. Ik vind niet dat ik bovenmatig veel op jouw postjes reageer. Dat ik reageer met een sneer, klopt vast. Ik vind de meeste van je postjes weinig sympathiek.
Ik beweer zelden onzin. Ben ook vaak gefundeerd in mijn argumenten.
Ben het alleen vaak met je oneens.
En jij kan dat slecht hebben als mensen je met argumenten klem zetten. Dan word je vals.
Dat ga je ontkennen uiteraard maar met mijn observeringsvermogen is weinig mis.

Ik zit er verder totaal niet mee trouwens. Het valt me gewoon op dat je erg obsessief met me bezig bent en ja , de hoeveelheid lach emoticons die je gebruikt geven aan hoe diep je frustratie zit.
Het is overreageren.

Dat je mijn bijdragen onsympathiek vindt kan ik inkomen. Het gaat er immers niet om wat je zegt maar hoe je iets zegt.
Je kan rake dingen sympathiek inpakken, of provocerend en ridiculiserend. Ik doe vaak dat laatste.

Maakt mijn meeste bijdragen niet minder waar, maar wel dermate irritatie opwekkend dat types als jij het graag wegzetten als pertinente onzin.
De bekende Ad Hominem.

Het is je vergeven.
Probleemwolf

gung ho
Forumgod

Bericht door gung ho » 20 mar 2025, 10:45

David schreef: 20 mar 2025, 10:38
gung ho schreef: 20 mar 2025, 10:23

Ik beweer zelden onzin. Ben ook vaak gefundeerd in mijn argumenten.
Ben het alleen vaak met je oneens.
En jij kan dat slecht hebben als mensen je met argumenten klem zetten. Dan word je vals.
Dat ga je ontkennen uiteraard maar met mijn observeringsvermogen is weinig mis.

Ik zit er verder totaal niet mee trouwens. Het valt me gewoon op dat je erg obsessief met me bezig bent en ja , de hoeveelheid lach emoticons die je gebruikt geven aan hoe diep je frustratie zit.
Het is overreageren.

Dat je mijn bijdragen onsympathiek vindt kan ik inkomen. Het gaat er immers niet om wat je zegt maar hoe je iets zegt.
Je kan rake dingen sympathiek inpakken, of provocerend en ridiculiserend. Ik doe vaak dat laatste.

Maakt mijn meeste bijdragen niet minder waar, maar wel dermate irritatie opwekkend dat types als jij het graag wegzetten als pertinente onzin.
De bekende Ad Hominem.

Het is je vergeven.
We zijn het vaker eens dan je denkt. Over de gevolgen van Brexit en 'Europa' zijn we het oneens, maar we stemmen waarschijnlijk dezelfde partij. Om verschillende redenen uiteraard.

En aangezien ik me niet kan verweren tegen je flauwe beschuldigingen (mee gaan in de discussie zou jij kunnen uitleggen als je gelijk, stoppen zou je vieren als een overwinning) geef ik jou hier het laatste woord. Net als bij de Brexitdiscussie weet ik voldoende.

David
Knuffelnerd

Bericht door David » 20 mar 2025, 10:50

O ja de brexit.
Blijft toch knap dat dat land in dat enorme economische en culturele verval dat zich van europa zou hebben afgekeerd zich opwerpt als de hoeder annex beschermer van Europa nu de VS wegvalt.

Tsja, ik weet met de brexit discussie ook voldoende :upup:
Probleemwolf

David
Knuffelnerd

Bericht door David » 20 mar 2025, 10:55

Blijft toch raar dat zoveel ogenschijnlijk intelligente mensen zich zo makkelijk in dat 'Engeland in groot verval' narratief laten verleiden.
Die EU propaganda werkt goed door.

En al wordt dat narratief er ingepompt door de EU gezinde massamedia, het blijft me verbazen omdat de realiteit zo zichtbaar genuanceerder ligt.
Probleemwolf

David
Knuffelnerd

Bericht door David » 20 mar 2025, 10:56

Maar dit terzijde.
Probleemwolf

gung ho
Forumgod

Bericht door gung ho » 20 mar 2025, 11:00

David schreef: 20 mar 2025, 10:56 Maar dit terzijde.
Ik snap dat het niet leuk is dat je iedere keer aantoonbaar door de mand valt als ik mijn muil opentrek.

Maar dat terzijde.

David
Knuffelnerd

Bericht door David » 20 mar 2025, 11:05

Je mag best je muil opentrekken maar er is 1 nuanceverschil: je hebt gewoon geen gelijk in dezen. Echt niet.
Nee, het gaat wat minder met de UK, maar dat geldt ook, in vergelijkbare mate, voor vergelijkbare Europese grootheden als Frankrijk en Duitsland.
Daar wordt in de media nauwelijks gehakt van gemaakt maar als het Engeland betreft is het ineens allemaal de schuld van Brexit.

Come on.. wees eens even niet zo bevooroordeld en denk zelf eens na.
En nogmaals: hoe kan een land dat zo'n enorme vrije val zou hebben gemaakt, en zich zo zou hebben vervreemd van Europa, zich zo sterk kunnen profileren op het Europese toneel momenteel?
Dat staat echt zo volkomen haaks op elkaar: beide narratieven.

Als er al iemand door de mand valt ben ik het in elk geval niet.
Probleemwolf

Ysidorus Fuchs
Meganerd

Bericht door Ysidorus Fuchs » 23 mar 2025, 14:16

roadrunner schreef: 19 mar 2025, 20:19 Af en toe langdradig maar indrukwekkend, gelukkig heb ik (bij mijn weten) geen kinderen in die leeftijd, een 7,3 :up:
Gisteren de eerste drie afleveringen van Adolescence gezien. Zeer zeker indrukwekkend. Misschien leek het langdradig voor je omdat elke aflevering one-take is?
“The forest was shrinking but the trees kept voting for the axe, for the axe was clever and convinced the trees that because his handle was made of wood he was one of them.”

David
Knuffelnerd

Bericht door David » 23 mar 2025, 14:28

Ik heb het gehypte Adolescence niet gezien maar wil wel even opmerken dat ik niet geloof in het one-take verhaal.

Toevallig kwam van de week die film 1917 op TV (slechte film trouwens) waarvan ook wordt beweerd dat het one-take is.
Maar ik ben er eens goed op gaan letten en ik zag wat slimme tactieken: zoals dat het hoofdpersonage langs een muurtje loopt en zodoende even 1 seconde uit beeld is. Als je het beeld dan terughaalt en vertraagt zie je nauwelijks merkbaar, maar toch zichtbaar, een kleine dissonantie in het panshot. Dat is dan toch duidelijk een montagemoment geweest.

Maar ook een TV aflevering van pakweg 50 minuten die écht in one-take is opgenomen is onmogelijk. Dat durf ik toch wel stellig te beweren.
Dat zou inhouden dat men bij elke fout (ook als het pas na ca 35 minuten plaatsheeft) alles weer overnieuw moet doen. Geen productiemaatschappij die daar aan begint.

Evenwel knap dat men dus de suggestie weet te geven dat het one-take is en dat het publiek het nog gelooft ook.
Probleemwolf

Ysidorus Fuchs
Meganerd

Bericht door Ysidorus Fuchs » 23 mar 2025, 14:36

Nou moe, wat een desillusie. :cry:

Dan maar een plaatje draaien...

Afbeelding
“The forest was shrinking but the trees kept voting for the axe, for the axe was clever and convinced the trees that because his handle was made of wood he was one of them.”

Krautsurfer
Meganerd

Bericht door Krautsurfer » 23 mar 2025, 14:37

Het publiek gelooft alles, onder de juiste omstandigheden.

Dat one-take verhaal leek me ook sterk, omdat je dan inderdaad alles maar dan ook alles overnieuw moet doen met iedereen tegelijk als er iets mis gaat.

Maar ik denk dat als het er uitziet alsof het in één take geschoten is, dus als alle cuts onzichtbaar zijn, je het met wat rekking van het begrip 'één take' best zo kunt noemen. Beter zou dan zijn: Het ziet er uit alsof het in één take geschoten is.

Maar van een beetje hypen is de entertainment-industrie nooit vies geweest, dus ik zou er maar niet van wakker liggen.
‘ik hoop dat je kanker krijgt’ - Oved
‘Goed bezig’ - Siegfried Stahl
‘een verongelijkte drammende janker’ -David
‘Lekker ding’ - RDW

Uw mening hier, voor slechts vijf euro per letter!
Grijp die kans!

MarkS
Knuffelnerd
Contacteer:

Bericht door MarkS » 23 mar 2025, 17:00

Dope Thief. Twee kleine criminelen beroven kleine drugdealers, tot ze de verkeerde beroven.
Cliché gegeven, maar erg spannend uitgewerkt met goed acteerwerk.
Laatst gewijzigd door MarkS op 23 mar 2025, 19:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Feck!

Richardus
Meganerd

Bericht door Richardus » 23 mar 2025, 18:37

Vlogmania :upup:
aka Ri'shad, Parel van het Noordoosten

Nothing to be done

¯\_(ツ)_/¯

Oofje
Knuffelnerd

Bericht door Oofje » 23 mar 2025, 18:39

Richardus schreef: 23 mar 2025, 18:37 Vlogmania :upup:
die juf is leuk

- Keith Emerson

Krautsurfer
Meganerd

Bericht door Krautsurfer » 23 mar 2025, 22:18

Adolescence dus.

Confronterend. Het geeft een onthutsend kijkje in de problematiek van de huidige generatie jonge pubers.
Het was verdomd goed geacteerd en geschoten.
Ik heb absoluut geen zin om dit werk onder de microscoop te leggen om te zien of er nou wel of niet in gesneden is. Als het is gedaan dan heb ik het in ieder geval niet gemerkt.

Aanrader voor iedereen die iets meer van de huidige pubercultuur wil begrijpen.
‘Lekker ding’ - RDW

Grijp die kans!

David
Knuffelnerd

Bericht door David » 23 mar 2025, 23:38

Het is dat het thema van deze serie me niet interesseert anders had ik de geheime montage momenten wel even voor jullie uitgesherlockhomed.
Probleemwolf

Rainy Day Woman
Forum Diva

Bericht door Rainy Day Woman » 23 mar 2025, 23:40

Kom kom, dat heb je toch wel voor ons over?
The company of women with opinions and fat asses.

David
Knuffelnerd

Bericht door David » 23 mar 2025, 23:41

Ik vind dat de enige forumdeelnemer met een peperduur premium abonnement wel eens een keer mag worden ontzien.
Probleemwolf

MarkS
Knuffelnerd
Contacteer:

Bericht door MarkS » 28 mar 2025, 21:50

Krautsurfer schreef: 23 mar 2025, 22:18 Adolescence dus.

Confronterend. Het geeft een onthutsend kijkje in de problematiek van de huidige generatie jonge pubers.
Ik heb absoluut geen zin om dit werk onder de microscoop te leggen om te zien of er nou wel of niet in gesneden is. Als het is gedaan dan heb ik het in ieder geval niet gemerkt.

Durf er nog niet aan te beginnen…
Wist je trouwens dat The Electric State als serie op Netflix staat?
En dat is niet best. Saai! Clichématig! Verschrikkelijke Hollywood muziek! Ik ben na 5 minuten afgehaakt.
Feck!

Krautsurfer
Meganerd

Bericht door Krautsurfer » 28 mar 2025, 22:21

MarkS schreef: 28 mar 2025, 21:50

En dat is niet best. Saai! Clichématig! Verschrikkelijke Hollywood muziek! Ik ben na 5 minuten afgehaakt.
Film, toch?
Ik heb ‘m wel afgekeken.
Niet best..
Als ik Simon was geweest, had ik nu met een enorme klont in m’n buik gezeten, en een neiging tot huilen.
‘Lekker ding’ - RDW

Grijp die kans!

frobbert
Knuffelnerd

Bericht door frobbert » 28 mar 2025, 23:29

Ben ook aan Adolescence begonnen, ben al op de helft. Het zal me persoonlijk de bout hachelen of het wel of niet in één take is opgenomen maar het is zeker mooi gefilmd.
“I tell you, we are here on Earth to fart around, and don't let anybody tell you different.”
― Kurt Vonnegut, A Man Without a Country

MarkS
Knuffelnerd
Contacteer:

Bericht door MarkS » 29 mar 2025, 00:00

Krautsurfer schreef: 28 mar 2025, 22:21
MarkS schreef: 28 mar 2025, 21:50

Film, toch?
Ik heb ‘m wel afgekeken.
Niet best..
Als ik Simon was geweest, had ik nu met een enorme klont in m’n buik gezeten, en een neiging tot huilen.
Oh, is het een film. Nou ja, ga toch niet verder kijken. Ik denk niet dat Simon hier blij mee is geweest.
Feck!

gung ho
Forumgod

Bericht door gung ho » 29 mar 2025, 11:27

David schreef: 23 mar 2025, 14:28 Ik heb het gehypte Adolescence niet gezien maar wil wel even opmerken dat ik niet geloof in het one-take verhaal.

Toevallig kwam van de week die film 1917 op TV (slechte film trouwens) waarvan ook wordt beweerd dat het one-take is.
Maar ik ben er eens goed op gaan letten en ik zag wat slimme tactieken: zoals dat het hoofdpersonage langs een muurtje loopt en zodoende even 1 seconde uit beeld is. Als je het beeld dan terughaalt en vertraagt zie je nauwelijks merkbaar, maar toch zichtbaar, een kleine dissonantie in het panshot. Dat is dan toch duidelijk een montagemoment geweest.

Maar ook een TV aflevering van pakweg 50 minuten die écht in one-take is opgenomen is onmogelijk. Dat durf ik toch wel stellig te beweren.
Dat zou inhouden dat men bij elke fout (ook als het pas na ca 35 minuten plaatsheeft) alles weer overnieuw moet doen. Geen productiemaatschappij die daar aan begint.

Evenwel knap dat men dus de suggestie weet te geven dat het one-take is en dat het publiek het nog gelooft ook.
Elke aflevering van ‘Adolescence’ is spektakelstuk van één lang shot

De hitserie ‘Adolescence’ raakt maatschappelijk een rauwe zenuw, maar is ook filmtechnisch een sensatie. Hoe werkt de spectaculaire one shot-techniek, en waarom werd deze serie zo opgenomen?

Netflix’ miniserie Adolescence raakt een rauwe zenuw, maar is ook filmtechnisch een sensatie. Elk van de vier afleveringen van 51 tot 65 minuten is namelijk in één doorlopend shot gefilmd. Een dure en riskante methode: één verspreking of struikelpartij en je kan drie kwartier film over doen.

Regisseur Philip Barantini en schrijver-acteur Stephen Graham hebben er ervaring mee. Het duo kent elkaar als acteurs van Spielbergs oorlogsserie Band of Brothers (2001). Barantini combineerde acteren jarenlang noodgedwongen met keukenwerk en klom op tot chef. Die ervaring gebruikte hij in zijn hitfilm Boiling Point (2021), waar we in een hectisch Londens restaurant in één doorlopend shot de teloorgang van chef Andy Jones beleven, gespeeld door Stephen Graham.

Boiling Point speelde zich af rond één restaurant: veel overzichtelijker dan Adolescence, waar we de moord van de dertienjarige Jamie Mills op zijn klasgenootje Katie exploreren: de arrestatie en verhoor (aflevering 1), het politieonderzoek op school (2), Jamies psychologische evaluatie (3) en zijn ouderlijk huis, dertien maanden na dato (4). Vooral de finale van de tweede aflevering is een huzarenstuk: Na een enerverende achtervolging rijdt een politieman met zijn zoon langs scholieren die naar huis wandelen, waarna de camera plots de lucht invliegt en op de parkeerplaats landt waar Katies lichaam werd gevonden – we zien Jamies vader daar bloemen leggen tussen de knuffels en waxinelichtjes.

Hoe dat werkte? Bij Adolescence gebruikte men lichte, digitale camera’s – die immers soms een uur moesten worden rondgedragen – bevestigd aan een gimbal, een tuigje met stabilisators. Zo’n camera kun je met één klik losmaken om op een motorkap of aan een drone te bevestigen.

De aflevering met het politieonderzoek op school was sowieso lastig te maken, met honderden jonge figuranten die de assistent-regisseur op de juiste tijden op de juiste plaats moest drillen: een kwestie van zorgvuldige planning en langdurige repetitie. Ook qua script stelde de one shot-methode hoge eisen. De camera mag niet te lang onderweg zijn tussen scènes, dan ‘voel’ je de aanwezigheid van de cameraman. In Adolescence zwenkt de camera daarom vaak abrupt weg van personages om een voorbijganger te volgen: een advocaat, twee roddelende scholieren. Die nieuwe personages moeten het verhaal wel verder helpen, anders ervaar je ze als ‘vullertjes’.

One shot-film heeft geen editor nodig voor de montage, en dat scheelt een hoop werk. Een doorsnee speelfilm bevat ruim duizend shots; een drama zo’n achthonderd shots, een actiefilm zo’n 1.900 shots die gemiddeld slechts vier seconden duren. Daar staat een langdurige voorbereiding, hoge kosten en veel risico tegenover. Maar dan heb je wat: meer dynamiek, urgentie, empathie en authenticiteit. Bij one shot-film voel je je continu aanwezig, zonder de emotionele distantie die gerommel met tijd en plaats onwillekeurig met zich meebrengt.

Tien minuten
Filmmakers weten dat al heel lang, maar met analoge film was een echte one shot-film onmogelijk: een filmspoel is na tien minuten vol en moet dan worden verwisseld. In zijn nep-one-shot-kamerspel Rope (1948) liet Alfred Hitchcock de camera daarom elke zeven tot tien minuten langs een effen oppervlakte glijden – een witte muur, een zwarte jas – waar je een cut om van spoel te wisselen niet merkte. Zulke trucjes – plus digitale manipulatie, plus time lapse – zetten ook moderne nep-one take-films in: denk aan Birdman (2014) of het oorlogsepos 1917 (2019), een tocht van twee soldaten door niemandsland die eigenlijk uit 39 shots bestaat.

De digitale camera, die in principe eindeloos kan opnemen, maakte one shot-film echt mogelijk: daarvan zijn er nu zo’n zestig. De Russische maestro Aleksandr Sokoerov pionierde in 2002 met Russian Ark, waarin de camera in 96 minuten door 43 zalen van de Hermitage rolt en de Russische geschiedenis aan ons voorbijtrekt: knap zoals een kathedraal gebouwd van lucifers dat is. In de 21ste eeuwse film is de one shot-techniek een gimmick in praatfilms of in smoezelig, slecht belicht actiewerk als PCV-1 (2007). Doeltreffend was het wel in het Duitse Victoria (2015), waarin een feestbeest na een nachtje stappen in een overval belandt, of in Utøya, July 22 (2018), dat in ‘real time’ een slachtoffer van Anders Breiviks moordpartij volgt. En nu in Adolescence.

Auteur Coen van Zwol

gung ho
Forumgod

Bericht door gung ho » 29 mar 2025, 11:30

En nog een artikel dat verscheen in de mainstreammedia. Met meer informatie over hoe bepaalde scenes zijn geschoten.

https://www.theguardian.com/tv-and-radi ... didnt-know

gung ho
Forumgod

Bericht door gung ho » 29 mar 2025, 11:32

David schreef: 23 mar 2025, 23:38 Het is dat het thema van deze serie me niet interesseert anders had ik de geheime montage momenten wel even voor jullie uitgesherlockhomed.
O nee! Je gaat een uitdaging niet aan!

Dat komt als een schok zeg.

David
Knuffelnerd

Bericht door David » 29 mar 2025, 12:02

gung ho schreef: 29 mar 2025, 11:27
Tien minuten
Filmmakers weten dat al heel lang, maar met analoge film was een echte one shot-film onmogelijk: een filmspoel is na tien minuten vol en moet dan worden verwisseld. In zijn nep-one-shot-kamerspel Rope (1948) liet Alfred Hitchcock de camera daarom elke zeven tot tien minuten langs een effen oppervlakte glijden – een witte muur, een zwarte jas – waar je een cut om van spoel te wisselen niet merkte. Zulke trucjes – plus digitale manipulatie, plus time lapse – zetten ook moderne nep-one take-films in: denk aan Birdman (2014) of het oorlogsepos 1917 (2019), een tocht van twee soldaten door niemandsland die eigenlijk uit 39 shots bestaat.

De digitale camera, die in principe eindeloos kan opnemen, maakte one shot-film echt mogelijk: daarvan zijn er nu zo’n zestig. De Russische maestro Aleksandr Sokoerov pionierde in 2002 met Russian Ark, waarin de camera in 96 minuten door 43 zalen van de Hermitage rolt en de Russische geschiedenis aan ons voorbijtrekt: knap zoals een kathedraal gebouwd van lucifers dat is. In de 21ste eeuwse film is de one shot-techniek een gimmick in praatfilms of in smoezelig, slecht belicht actiewerk als PCV-1 (2007). Doeltreffend was het wel in het Duitse Victoria (2015), waarin een feestbeest na een nachtje stappen in een overval belandt, of in Utøya, July 22 (2018), dat in ‘real time’ een slachtoffer van Anders Breiviks moordpartij volgt. En nu in Adolescence.
Dat het technisch mogelijk is geloof ik meteen. Maar daar gaat het me ook helemaal niet om.
De auteur legt in dit stuk niet uit (laat staan dat het wordt bewezen) waarom de films in de laatste alinea wel echt one-shot zijn, itt de 'nep-one take' films in de voorlaatste alinea.
Hij heeft het alleen over de technische kant. Dat het qua opnametechnieken mogelijk is.

Maar ik ben ervan overtuigd dat ook de films/serie in de laatste alinea nep one-take zijn. Om eerdergenoemde redenen.

Met als enige uitzondering 'Russian Ark': dat is een documentaire waarin 'enkel' langs schilderijen wordt gelopen met commentaar erbij. Dat is in wezen weinig meer dan een rondleiding zoals je die ook in een museum kunt aanvragen. Daar is minder gevaar voor dingen die mis (kunnen) gaan.
Daar is het enkel een kwestie van goede cameravoering en mensen op tijd het beeld in laten lopen. Er komt nauwelijks tot geen acteerwerk aan te pas met complexe dramatische ontwikkelingen.
Probleemwolf

gung ho
Forumgod

Bericht door gung ho » 29 mar 2025, 12:06

David schreef: 29 mar 2025, 12:02

Met als enige uitzondering 'Russian Ark': dat is een documentaire waarin 'enkel' langs schilderijen wordt gelopen met commentaar erbij. Dat is in wezen weinig meer dan een rondleiding zoals je die ook in een museum kunt aanvragen. Daar is minder gevaar voor dingen die mis (kunnen) gaan.
Daar is het enkel een kwestie van goede cameravoering en mensen op tijd het beeld in laten lopen. Er komt nauwelijks tot geen acteerwerk aan te pas met complexe dramatische ontwikkelingen.
Saaie kutfilm. Afgezet.

David
Knuffelnerd

Bericht door David » 29 mar 2025, 12:09

gung ho schreef: 29 mar 2025, 11:32
David schreef: 23 mar 2025, 23:38 Het is dat het thema van deze serie me niet interesseert anders had ik de geheime montage momenten wel even voor jullie uitgesherlockhomed.

Voor jou doe ik sowieso niks.

Maar los daarvan: weet je wel hoeveel werk dit kost?
Waar je verder helemaal geen ruk aan hebt?

Ik vind het al een hele prestatie dat ik die boutfilm '1917' heb uitgezeten en daar vele stiekeme montagemomentjes heb lopen ontwaren.
Terwijl de halve wereld nog steeds heilig gelooft dat het allemaal one-take is.
Waaronder die waardeloze van Koolhoven.
Die kan het allemaal leuk brengen maar manoman wat lult die een onzin over films zeg.
Kan zo forumnerds.nl op.
Probleemwolf

David
Knuffelnerd

Bericht door David » 29 mar 2025, 12:11

gung ho schreef: 29 mar 2025, 12:06
Saaie kutfilm. Afgezet.
Eens, vond er ook weinig aan.
Maar het ging erom dat ik daar onmiddellijk geloof dat het wel 1 take is.
Bij documentaires is het ook geen probleem. Vergelijk het met een handycam. Je kan zelf ook zo een langere reportage schieten vanuit de hand met een beetje voorwerk.

Bij langere complexe dramaseries/films met meerdere acteurs en lange dialogen geloof ik het gewoon niet. Al gaan ze op hun kop staan.
Probleemwolf

gung ho
Forumgod

Bericht door gung ho » 29 mar 2025, 12:14

David schreef: 29 mar 2025, 12:09
gung ho schreef: 29 mar 2025, 11:32

Voor jou doe ik sowieso niks.

Maar los daarvan: weet je wel hoeveel werk dit kost?
Waar je verder helemaal geen ruk aan hebt?

Ik vind het al een hele prestatie dat ik die boutfilm '1917' heb uitgezeten en daar vele stiekeme montagemomentjes heb lopen ontwaren.
Terwijl de halve wereld nog steeds heilig gelooft dat het allemaal one-take is.
Waaronder die waardeloze van Koolhoven.
Die kan het allemaal leuk brengen maar manoman wat lult die een onzin over films zeg.
Kan zo forumnerds.nl op.
Doe het voor de mensheid David!

Bij 1917 is het zeer duidelijk. Vooral dat gedeelte met dat water. Ook een film van niks trouwens. Is er serieus door mensen gedacht dat die film in één take is geschoten?

En kom niet aan Martin Koolhoven. Voor je het weet word je geroyeerd door Rainy.

David
Knuffelnerd

Bericht door David » 29 mar 2025, 12:25

gung ho schreef: 29 mar 2025, 12:14

Voor je het weet word je geroyeerd door Rainy.
Zal niet snel gebeuren.
Die leeft royaal van de inkomsten van mijn forumnerds premium abonnement.
Probleemwolf

gung ho
Forumgod

Bericht door gung ho » 29 mar 2025, 12:25

Of verwar je realtime met one-take?

David
Knuffelnerd

Bericht door David » 29 mar 2025, 12:30

Ivm mijn kritiek op Koolhoven bedoel je?

In mijn herinnering zat hij destijds bij DWDD hysterische loftuitingen te geven over 1917 en dat het zo uniek was dat het zonder montage geschoten is.

Hij vond het ook de beste oorlogsfilm ooit gemaakt.

Ja dan heb je het niet begrepen.
Probleemwolf

frobbert
Knuffelnerd

Bericht door frobbert » 29 mar 2025, 17:19

Ik heb niet zo’n probleem met Koolhoven. ‘t Is een beetje een rechtse bal, zeker t.a.v. het Israël-gebeuren (al heb ik inmiddels het idee dat dit een typisch Amsterdams dingetje is, zie ook Hans Teeuwen en co.) maar de filmcolleges die hij hier eens in het halfjaar geeft zijn altijd erg onderhoudend.
“I tell you, we are here on Earth to fart around, and don't let anybody tell you different.”

David
Knuffelnerd

Bericht door David » 29 mar 2025, 17:28

Onderhoudend is het ook wel (ik zei ook: hij kan het allemaal leuk brengen).
Maar inhoudelijk is het meer dan mager en bovendien kloppen veel conclusies die hij trekt niet.

Maar in het leven gaat het bij de massa nu eenmaal meer om hoe iets gezegd wordt, dan wat er gezegd wordt.
Oftewel: heeft iemand de sympathiefactor dan is hij/zij populair en wordt geloofd.
En is iemand niet sympathiek dan wordt hij/zij niet gevolgd en geloofd.

En dus komt Koolhoven overal mee weg want hij is zo enthousiast en bevlogen.

Ja, dat is Trump ook.
Probleemwolf

frobbert
Knuffelnerd

Bericht door frobbert » 30 mar 2025, 00:10

David schreef: 29 mar 2025, 17:28 Onderhoudend is het ook wel (ik zei ook: hij kan het allemaal leuk brengen).
Maar inhoudelijk is het meer dan mager en bovendien kloppen veel conclusies die hij trekt niet.

Maar in het leven gaat het bij de massa nu eenmaal meer om hoe iets gezegd wordt, dan wat er gezegd wordt.
Oftewel: heeft iemand de sympathiefactor dan is hij/zij populair en wordt geloofd.
En is iemand niet sympathiek dan wordt hij/zij niet gevolgd en geloofd.

En dus komt Koolhoven overal mee weg want hij is zo enthousiast en bevlogen.

Ja, dat is Trump ook.
Ik heb niks gezegd over de sympathiefactor, noch over zijn eventuele enthousiasme of bevlogenheid. Dat zijn gewoon weer van die uit de lucht gegrepen Davidiaanse conclusies die erbij gesleept worden om vervolgens tot in den treure herhaald te worden. Zo'n aardige man lijkt het me ook niet per sé maar daar is het me ook niet om te doen als ik zo'n filmcollege bijwoon.

Wat de inhoudelijkheid en de eventuele juistheid van 's mans conclusies betreft, ik ben er bij dhr. Koolhoven tamelijk zeker van dat hij de films die hij aanhaalt daadwerkelijk gezien heeft en ook daadwerkelijk kennis heeft genomen van de bronnen die hij citeert. Ik hecht dus meer waarde aan dhr. Koolhoven's oordeel dan aan dat van iemand die de boeken die hij afkraakt nauwelijks tot zelfs helemaal niet gelezen heeft. Nou jij weer :clown:

frobbert
Knuffelnerd

Bericht door frobbert » 30 mar 2025, 00:23

Afijn, on-topic. Net klaar met Adolescence. Niet bepaald om te lachen maar ik snap de hype wel te dezent. Ik moest onwillekeurig een beetje aan de films van Larry Clarke denken die wel eens heeft beweerd dat zijn films een waarschuwing zouden zijn, hetgeen m.i. ietwat onderuit gehaald wordt door de gretigheid waarmee hij snuivende en seksende tieners in beeld brengt. De makers van Adolescence delen dezelfde zorgen over de jeugd van tegenwoordig maar doen eigenlijk precies het tegenovergestelde. De derde aflevering vond ik misschien wel het meest indrukwekkend omdat het 50 minuten feitelijk niets meer is dan een verhoor van de hoofdverdachte en ze het toch boeiend weten te houden. Echt razendknap.

Erg deprimerend, dat wel, dus zijn we als troost maar begonnen aan Families Like Ours. Deense dystopische sci-fi waarin de waterspiegel dusdanig aan het stijgen is dat Denemarken op slot gaat en de hele bevolking naar elders geevacueerd wordt. Lollig detail: Nederland ging ze reeds voor. De waterwerken werden dusdanig duur dat het land failliet is gegaan en heel Europa wordt overspoeld met Nederlandse vluchtelingen. Ja, ik hou wel van een beetje opbeurende televisie :D

iKer
Meganerd
Contacteer:

Bericht door iKer » 30 mar 2025, 07:54

David schreef: 20 mar 2025, 10:55 Blijft toch raar dat zoveel ogenschijnlijk intelligente mensen zich zo makkelijk in dat 'Engeland in groot verval' narratief laten verleiden.
Die EU propaganda werkt goed door.

En al wordt dat narratief er ingepompt door de EU gezinde massamedia, het blijft me verbazen omdat de realiteit zo zichtbaar genuanceerder ligt.
Dat 'groot verval' is uiteraard een bullshit zinsnede. Feiten zijn wel dat 1. de immigratie is vergroot, en 2. de economie en gevoelige knauw heeft gekregen.

Maar dat men daar collectief aan de bedelstaf is geraakt is natuurlijk onzin.

Verder ben ik blij dat ze initiatief tonen inzake Europese defensie. Want dat is hoog- en broodnodig in mijn beleving.
Make Peace Not War

iKer
Meganerd
Contacteer:

Bericht door iKer » 30 mar 2025, 08:03

David schreef: 20 mar 2025, 11:05Nee, het gaat wat minder met de UK, maar dat geldt ook, in vergelijkbare mate, voor vergelijkbare Europese grootheden als Frankrijk en Duitsland.
Het is al vaker opgemerkt: elke neergang heeft zijn oorzaak.
Bij Duitsland is het de concurrentie uit Azië en het wegvallen van China als markt. De autoindustrie heeft liggen slapen. (Iets wat je al 15 jaar kon zien. Dus een verrassing is het niet.)
Frankrijk gaat eigenlijk al heel lang niet best, wat de oorzaak is weet ik niet.

En voor GB is dus de Brexit aan te wijzen, iets wat ze aan zichzelf te danken hebben.

En nu ophouden met mokken, Ddavid.
Make Peace Not War

MarkS
Knuffelnerd
Contacteer:

Bericht door MarkS » 31 mar 2025, 20:24

Net ook deel 3 van Adolescence gezien. Wat kan dat joch acteren! En hij is nog maar 13 of 14 :eek:
Moest ook denken aan Made in Britain, de eerste en meteen fantastiese rol van Tim Roth. Ook een soort commentaar op de jeugd van tegenwoordig.
Feck!

Plaats reactie