Tracklist 2025

Waslijstjes, boodschappenlijstjes, jaarlijstjes en checklijstjes dump ze hier zolang ze maar over muziek gaan
Radiohoofdnz
Forumjunk
Forumjunk
Contacteer:

Re: Tracklist 2025

Bericht door Radiohoofdnz » 08 mar 2026, 23:15

Had al die jaren bijdrage ooit op mijn telefoon laten staan. Maar die telefoon is inmiddels gecrasht.
Nu alleen dit jaar op mijn tijdelijke telefoon....
Vivadixiesubmarinetransmissionplot

Radiohoofdnz
Forumjunk
Forumjunk
Contacteer:

Bericht door Radiohoofdnz » 08 mar 2026, 23:33

Mijn vijftien van dit bijzondere lijstje;
1. A 14 Rdw
2. A12 Flaaks
3. D11 Iker
4. D6 nummer 9
5. B6 flaaks
6. B4 number 9
7. C5 number 9
8. A7 Gung go
9. B9 gung ho
10. B10 ruw
11. B12 scalle
12. A6 flaaks
13. C7 klaz
14. C8 Scalle
15. C14 de schrijver

Radiohoofdnz
Forumjunk
Forumjunk
Contacteer:

Bericht door Radiohoofdnz » 08 mar 2026, 23:36

Oofje schreef: 08 mar 2026, 18:07 Goh Steven Wilson en the Cardiacs. Toppie Radiohoofdnz :up:
Thank joe
En Magnolia ?

Siegfried Stahl
Meganerd
Contacteer:

Bericht door Siegfried Stahl » 09 mar 2026, 00:46

Rainy Day Woman schreef: 08 mar 2026, 12:09

A09 Anton Anishchanka - Pałyn (Scalle)
met 14 punten! (2x 5 en 1x 4)

En daarmee heeft het Belgske Scalle opnieuw de winnende track ingezonden!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
" what the fuck are you talking about! Have you no ears (laughs)".
Johnny Lydon 1983

Siegfried Stahl. Lidnr.66.

gung ho
Forumgod

Bericht door gung ho » 09 mar 2026, 10:14

Rainy Day Woman schreef: 08 mar 2026, 12:09 EN.. het Forumnerds.nl Tracklist 2025 Tracklistgala kan beginnen!

[Na het 'ongelukje' van vorig jaar is de showtrap achterwege gelaten en schrijdt Rainy vanuit de coulissen het podium op. De piekfijn uitgedoste deelnemende nerds aan de tafeltjes vooraan proberen de spanning op hun gezichten te verbergen.]

*ahem* Dank u, dank u allemaal. Welkom aan alle forumnerds en stiekeme meelezers die ook dit jaar weer in groten getale op het Tracklistgala zijn afgekomen. En natuurlijk een bijzonder warm welkom aan alle nerds die hebben meegedaan!

In deze duistere tijden was het mij weer een bijzonder genoegen om dit lichtpuntje op het forum in goede banen te leiden. Maar zoals altijd was dit alles niet mogeljk geweest zonder jullie allen die hebben ingezonden, geluisterd, besproken, gewikt en gewogen en gestemd. Een groot applaus dus voor de deelnemende forumnerds!

Laten we nu dan snel overgaan tot het uitreiken van de Tracklist Award. Het nummer dat de meeste punten heeft behaald, en daarmee

de winnaar van de Forumnerds.nl Tracklist 2025, is ....

A09 Anton Anishchanka - Pałyn (Scalle)
met 14 punten! (2x 5 en 1x 4)

En daarmee heeft het Belgske Scalle opnieuw de winnende track ingezonden!
Gefeliciteerd Scalle!

Ook al mijn punten gingen naar dit nummer. :flowers:

En jij, organisator van lichtpuntjes, verdient het grootste applaus. Dank je wel. :flowers:
This country makes it hard to fuck.

gung ho
Forumgod

Bericht door gung ho » 09 mar 2026, 10:22

Mijn stemmen gingen naar:

1. A09 - Anton Anishchanka - Pałyn - Scalle
2. B05 - SSTROM - Ihålig Förskjutning - Scalle
3. B10 - Automatic - Black Box - Rainy Day Woman
4. D03 - Michael J. Blood - GT WHT UUUU GIIVE - Scalle
5. B03 - Qu'ran Shaheed - 3am Wine Drunk - Ysidorus Fuchs

Van B05 wist ik al dat Scalle die had ingezonden. A09 en D03 leken me ook wel iets voor Klaz*. Dat B10 van Rainy was, kon ik ook raden. Alle vijf zijn prachtige inzendingen en ik ga later de gehele platen van deze artiesten checken. A09 is echt wonderschoon trouwens.

gung ho
Forumgod

Bericht door gung ho » 09 mar 2026, 10:26

Op de longlist, en op mijn lijstje in Mediaplayer staan verder nog:

A08 - DRP - Wuni, hörst du mich? - deschrijver
A02 - Ela Minus - QQQQ - iKer
A10 - Cardinals - Barbed Wire - Radiohoofdnz
B08 - Jorge Espinal - pan con chicharrón - (klaz*)
B12 - Who Cares? - Pussycat - Scalle
C02 - Crystal Sting - HD Umbrella - Ysidorus Fuchs
C05 - Die Wilde Jagd & Metropole Orkest - The Balance of Isidor - Number9
D08 - Mark Pritchard & Thom Yorke - Happy Days - Radiohoofdnz
D09 - Snapped Ankles - Personal Responsibilities - Rainy Day Woman

gung ho
Forumgod

Bericht door gung ho » 09 mar 2026, 10:28

Ik had jou niet meteen geassocieerd met A08 Deschrijver. :lol:

iKer
Meganerd
Contacteer:

Bericht door iKer » 09 mar 2026, 10:31

Mag ik iedereen bedanken voor de inzendingen?
Want bij mijn vier beluisteringen viel mij op dat ik het echt moeilijk vond.
Al heb ik niet op het nummer gestemd, het hield me wel even bezig op emotioneel niveau.

De Winnaar:

Make Peace Not War

iKer
Meganerd
Contacteer:

Bericht door iKer » 09 mar 2026, 10:35

Rainy Day Woman schreef: 08 mar 2026, 17:44
De overige 17 nummers hebben geen punten.
Kanye West blijkt hier niet echt aan te slaan. Terwijl ik het nog wel zo'n goed nummer vond. Voor een symbiose van gek en geniaal artiest.
Make Peace Not War

gung ho
Forumgod

Bericht door gung ho » 09 mar 2026, 10:57

Mijn inzendingen waren:

A07 - Makaya McCraven - Battleships (feat. Jeff Parker)

McCraven is een jazzdrummer en hij bracht afgelopen jaar het prachtige album Off the record uit. Gek genoeg lenen de individuele nummers zich niet zo goed voor het inzenden, omdat ik liever het hele album tot me neem. Ik wilde echter heel graag een nummer van hem inzenden dus hier heb ik het langs over getwijfeld.

B09 - Osees - GLÜE

Voor de zoveelste keer een inzending van Osees en voor de zoveelste keer komen ze in mijn eindlijst over 2025. Er was heel even twijfel over deze inzending. Scalle wist meteen dat die van mij was bijvoorbeeld. Dit inzenden was echter een noodzakelijkheid. Dwyer maakt zich boos over de de wereld en dat uit zich voor mij in de zinsnede 'But I don't know what to do'. Dat in combinatie met de drums en cirkzelzaaggitaar maakt het toch gewoon weer één van de best nummers van het jaar.

C10 - Elkotsh - Alshakhlo'a

Heerlijk nummer van een fantastische plaat. Kant A is ongeveer dit; shaabi, muziek voor bruiloften. Kant B is iets rustiger, maar wat een feest! Kan niet wachten op Elkotsh' tweede plaat.

D01 - lullahush - Maggie na bhFlaitheas

Nog meer feest, maar dit keer op z'n Iers. En wat ligt feestmuziek wereldwijd dan dichtbij elkaar. Het ritme omhoog, wat hoge tonen, of ze nu van een fluit komen of uit een synthesizertje, een harp of nepblazers eronder en Gung ho is fan.

D07 - أحمد [Ahmed] - Isma'a [Listen]

Free jazz van de beste soort. Namelijk nog net begrijpelijk. Dit nummer bevat de beste minuten muziek van 2025 (na minuut 7.50) De vier nummers van deze plaat spreiden zich uit over vier plaatkanten. Dat is al bijzonder, meer bijzonder wordt het als je weet dat de vier nummers bewerkingen zijn van het album Jazz Sahara van Ahmed Abdul-Malik (1958). De herkenbaarheid van die nummers is soms vluchtig, maar wat een kracht spreekt hieruit.

Number9
Forum Diva

Bericht door Number9 » 09 mar 2026, 11:08

Mijn inzendingen waren:

A01 - 't Hof van Commerce - Kommer / Kwel
Leuk liedje, hoewel zeker niet de beste inzending in de Tracklist. Dus heb ik er vrede mee dat deze (als enige van mijn inzendingen ;) ) geen punten heeft behaald. Hoewel: het was met het openingsschot wel een mooie opener van de Tracklist 2025, dus het gegeven dat RDW de Tracklist hiermee heeft geopend voelt moreel wel als een puntje.

B04 - SWANS - Red Yellow
Nummers van Swans zijn in de regel nogal lang, dus eigenlijk is dit de single van de 3LP Birthing.

C05 - Die Wilde Jagd & Metropole Orkest - The Balance of Isidor
Mijn favoriet van m'n eigen vijf inzendingen. Live gezien op Roadburn 2024, waar Lux tenera - A Rite to joy, waarvan The balance of Isidor de afsluiter is, in première ging. De plaat verscheen begin 2025. De inzending voor de Tracklist is de studioversie die op de plaat staat. Beide zo prachtig. Een heel orkest op Roadburn, met verstilling en crescendo. Redefining heaviness is het parool van Roadburn, en dat is hiermee ook weer zeker het geval. De studioversie is van een grote schoonheid.

Live op Roadburn:

Studioversie op plaat:

C11 - Biosphere - The Way of Time (On and On)

D06 - Pulp - The Man Comes Around
If Man is five and the Devil is six and God is seven, dan zal ik wel Number9 zijn.
6 afraid of 7, 'cause 7-8-9.

deschrijver
Knuffelnerd

Bericht door deschrijver » 09 mar 2026, 11:20

gung ho schreef: 09 mar 2026, 10:28 Ik had jou niet meteen geassocieerd met A08 Deschrijver. :lol:
:lol:

Het scheelde weinig of het nummer had mijn inzendingen niet gehaald. Maar bleef in mijn hoofd zitten en vind het vooral hilarisch.
Suede viel net buiten de boot, al had ik wel een ander nummer dan iKer gekozen. ("dancing with the europeans").

Is het wel eens voorgekomen dat eenzelfde nummer door twee (of meer) nerds werd ingezonden?
Only love, only love can leave such a mark. But only love, only love can heal such a scar.

deschrijver
Knuffelnerd

Bericht door deschrijver » 09 mar 2026, 11:22

Number9 schreef: 09 mar 2026, 11:08 C05 - Die Wilde Jagd & Metropole Orkest - The Balance of Isidor
Mijn favoriet van m'n eigen vijf inzendingen. Live gezien op Roadburn 2024, waar Lux tenera - A Rite to joy, waarvan The balance of Isidor de afsluiter is, in première ging. De plaat verscheen begin 2025. De inzending voor de Tracklist is de studioversie die op de plaat staat. Beide zo prachtig. Een heel orkest op Roadburn, met verstilling en crescendo. Redefining heaviness is het parool van Roadburn, en dat is hiermee ook weer zeker het geval. De studioversie is van een grote schoonheid.
Erg mooi!
Only love, only love can leave such a mark. But only love, only love can heal such a scar.

gung ho
Forumgod

Bericht door gung ho » 09 mar 2026, 11:30

Rainy Day Woman schreef: 01 mar 2026, 13:06
Flaaks schreef: 01 mar 2026, 12:59
Rainy Day Woman schreef: 01 mar 2026, 11:51 Wat is dat trouwens met al die wereldmuziekachtige tracks? Een nieuwe hippe stroming die ik gemist heb?
De term wereldmuziek is niet meer van deze tijd. :nono:
O pardon. Hoe noem je dat dan? Diverse global music?
Ik heb wel nagedacht over deze opmerking. Het lijkt er inderdaad op alsof er dit jaar meer gekozen is voor muziek die verbonden is aan andere regio's dan die uit de V.S. of G.B. dan andere jaren. Al dan niet bewerkte traditionele instrumenten en stemmen uit o.a. Egypte, Wit-Rusland, Ierland en Peru lijken een trend.

O, en even over de term wereldmuziek. Wiki zegt dit:
De term wordt als problematisch gezien. De benaming "wereldmuziek" wordt door westerse personen aan niet-westerse muziek gegeven. Al deze verschillende soorten muziek hebben heel verschillende kenmerken, die soms nauw verbonden zijn aan een bepaalde cultuur, boodschap of traditie. Door alle muziek uit één werelddeel, bijvoorbeeld Afrikaanse muziek, met daarin verschillende culturen, landen, bevolkingsgroepen en geschiedenissen onder een noemer te vangen, doe je de verscheidenheid oneer aan.

Met name in de VS wordt dit als onbevredigend ervaren. Daardoor wordt daar al enige jaren de term Global Music gebruikt. De organisatie van de Grammy Awards heeft dat erkend en heeft in 2021 de Grammy voor Best World Music Album omgedoopt in Best Global Music Album. De organisatie maakte bekend dat "We onze taal updaten om een meer passende categorisering te bedenken die de huidige reikwijdte van muziek van over de hele wereld wil aanspreken en vieren. We hebben gesprekken gevoerd met artiesten, etnomusicologen en taalkundigen van over de hele wereld die vaststelden dat er een mogelijkheid was om de categorie World Music Album te updaten naar de relevantere, modernere en inclusievere term Global Music Album."[1]

Hoogleraar etnomusicologie Carl Rahkonen definieerde wereldmuziek als “een algemene term voor muziek die geen deel uitmaakt van de belangrijkste hedendaagse westerse stromingen zoals pop, rock, klassiek, jazz, rap en elektronische muziek, en die etnische of traditionele componenten bevatten.

gung ho
Forumgod

Bericht door gung ho » 09 mar 2026, 11:31

deschrijver schreef: 09 mar 2026, 11:20
gung ho schreef: 09 mar 2026, 10:28 Ik had jou niet meteen geassocieerd met A08 Deschrijver. :lol:
:lol:

Het scheelde weinig of het nummer had mijn inzendingen niet gehaald. Maar bleef in mijn hoofd zitten en vind het vooral hilarisch.
Suede viel net buiten de boot, al had ik wel een ander nummer dan iKer gekozen. ("dancing with the europeans").

Is het wel eens voorgekomen dat eenzelfde nummer door twee (of meer) nerds werd ingezonden?
Ja, ik heb wel eens een mailtje gekregen van een organisator met de mededeling dat ik eenzelfde nummer had ingestuurd. Toen mocht ik wat anders inzenden.

gung ho
Forumgod

Bericht door gung ho » 09 mar 2026, 11:33

deschrijver schreef: 09 mar 2026, 11:20
Hilarisch is het zeker. Maar nu staat het dus wel in een lijstje van mij. :up:

Plaats reactie