Dat wordt dan kwart over 4

Dat wordt dan kwart over 4

Ha! Wilde net posten dat ik vandaag de eerste hoorde op het dak van het MZH (ze broeden daar elk jaar).
Ik reed naar de locatie en dacht 'waarom blijft het zo donker?!'. Pas langzaam drong tot mij door dat de klok was verzet .
Die van mij zit sinds een paar dagen ook weer voor mijn huis.
Volgens mij zag ik die vorig weekend op Terschelling.
Verschillende soorten vanochtend gezien voor het eerst dit jaar. Boerenzwaluw, gekraagde roodstaart en boompieper. Maar het mooiste was een kleine bonte specht, die in de boomtop boven me fourageerde en zong.
Een zingende specht?
Die kunnen ook heel mooi zingen. "You'll never walk alone."
De roep is anders dan de zang.

iKer schreef: ↑14 apr 2026, 16:52 Zondagochtend vroeg mijn bedje uit. Ik had een pod gehuurd bij Bunk Utrecht, en dronk daar snel een koffie.
Toen met de auto mensen oppikken achter Stadion Galgenwaard, en op naar de Biesbosch.
Het was mooi weer in De Biesbosch, zon en een stevig windje.
Dat klinkt aangenaam, maar dat was het niet. Het was koud.
Dat weerhield de nachtegaal niet om te zingen, de visarend niet om bij z'n nest in de hoogspanningsmast te zitten en een huiszwaluw niet om rond te vliegen. Ook zwartkopmeeuwen en drie pontische meeuwen lieten zich mooi zien.
Ook nieuwe jaarsoorten waren her en der te scoren: visdief, ringmus, tapuit, kleine plevier, kemphaan en koekoek allemaal te zien en horen.
Maar het mooiste most nog komen: het bleek in de avond, ik was allang weer terug, dat mijn jongste dochter even tijd voor me had.
Dus bij haar op visite geweest.
De volgende nacht bracht ik weer in mijn pod bij Bunk Utrecht door. Zie fotootje onderaan.
Maandagochtend nog steeds geen idee wat ik precies ging doen. Mijn plan was te beginnen aan de waddenkust bij Den Oever.
Maar daar was het als ik aan zou komen laagwater. Slecht om vogels te kijken.
Dan maar een ander plan. Flevoland, waar dichtbij elkaar dwergmeeuw, witvleugelstern en porseleinhoen zaten.
En met name dat hoen was fantastisch! Fouragerend op een paar meter afstand, zonder zich te bekommeren om de twintig mensen die stonden te kijken. Geweldig! Nooit eerder deze vogel zo mooi gezien. Echt een unicum die ik niet snel zal evenaren.
Alles verliep vrij vlotjes hier. Ik wilde niet veel lopen want mijn voet was erg pijnlijk na een paar dagen veel lopen.
Dus ging ik naar Fochteloërveen.
Grotendeel over saaie binnenwegen, waar je meestal maar 80 mag.
Ik had grote moeite wakker te blijven. Echt grote moeite.
Toen ik bijna achter het stuur in slaap viel ben ik maar even gestopt.
Koffie gedronken en een klein wandelingetje gemaakt.
Fochteloërveen was cool. Een eerste zingende grasmus, een vliegende kraanvogel en een paapje.
Het is dé plek in Nederland om deze vogel te zien. Een praatje met een lokale gids gaf wat inzicht over het gebied.
Maar omdat ik niet echt goed in staat was langere stukken te lopen ging ik naar De Onlanden.
De Onlanden vielen qua spectaculaire vogels enigszins tegen.
En ik wilde het hele weekend al een beflijster zien.
Wat niet gelukt was. Maar ergens in Midden-Drente, min of meer langs de route naar huis, was er eentje gezien.
Ik had sterk de indruk dat de laatste anderhalve kilometer over het fietspad erg illegaal was met de auto. Maar zo'n einde lopen zat er niet in. En die beflijster lonkte als een malle.
De auto was aangenaam, met een fijne podcast over Edward I. Maar geen beflijster vanuit het zijraam.
Dus ik keerde de auto verderop. Toch nog even stoppen en plassen buiten de auto.
Een laatste blik met de kijker over het veld en...
BINGO!
Je hebt vogels en je hebt vogels. Sommigen doen je weinig, sommigen wil je ieder jaar zien.
De beflijster valt in die laatste categorie. En ik voelde me dolgelukkig.
Ik kon naar huis, en viel daar snel in slaap.

Hij beluistert vanaf je tuin. De vogels zitten niet per se in je tuin. De scholekster (oystercatcher) is wsl. overvliegend gehoord. De rest kan prima in je tuin zitten.
eens per jaar doe ik een paar dagen vogels kijken met de auto. Aangezien ik twee financiële meevallers had laatste tien dagen kon het wel vond ik.Richardus schreef: ↑14 apr 2026, 17:09iKer schreef: ↑14 apr 2026, 16:52 Zondagochtend vroeg mijn bedje uit. Ik had een pod gehuurd bij Bunk Utrecht, en dronk daar snel een koffie.
Toen met de auto mensen oppikken achter Stadion Galgenwaard, en op naar de Biesbosch.
Het was mooi weer in De Biesbosch, zon en een stevig windje.
Dat klinkt aangenaam, maar dat was het niet. Het was koud.
Dat weerhield de nachtegaal niet om te zingen, de visarend niet om bij z'n nest in de hoogspanningsmast te zitten en een huiszwaluw niet om rond te vliegen. Ook zwartkopmeeuwen en drie pontische meeuwen lieten zich mooi zien.
Ook nieuwe jaarsoorten waren her en der te scoren: visdief, ringmus, tapuit, kleine plevier, kemphaan en koekoek allemaal te zien en horen.
Maar het mooiste most nog komen: het bleek in de avond, ik was allang weer terug, dat mijn jongste dochter even tijd voor me had.
Dus bij haar op visite geweest.
De volgende nacht bracht ik weer in mijn pod bij Bunk Utrecht door. Zie fotootje onderaan.
Maandagochtend nog steeds geen idee wat ik precies ging doen. Mijn plan was te beginnen aan de waddenkust bij Den Oever.
Maar daar was het als ik aan zou komen laagwater. Slecht om vogels te kijken.
Dan maar een ander plan. Flevoland, waar dichtbij elkaar dwergmeeuw, witvleugelstern en porseleinhoen zaten.
En met name dat hoen was fantastisch! Fouragerend op een paar meter afstand, zonder zich te bekommeren om de twintig mensen die stonden te kijken. Geweldig! Nooit eerder deze vogel zo mooi gezien. Echt een unicum die ik niet snel zal evenaren.
Alles verliep vrij vlotjes hier. Ik wilde niet veel lopen want mijn voet was erg pijnlijk na een paar dagen veel lopen.
Dus ging ik naar Fochteloërveen.
Grotendeel over saaie binnenwegen, waar je meestal maar 80 mag.
Ik had grote moeite wakker te blijven. Echt grote moeite.
Toen ik bijna achter het stuur in slaap viel ben ik maar even gestopt.
Koffie gedronken en een klein wandelingetje gemaakt.
Fochteloërveen was cool. Een eerste zingende grasmus, een vliegende kraanvogel en een paapje.
Het is dé plek in Nederland om deze vogel te zien. Een praatje met een lokale gids gaf wat inzicht over het gebied.
Maar omdat ik niet echt goed in staat was langere stukken te lopen ging ik naar De Onlanden.
De Onlanden vielen qua spectaculaire vogels enigszins tegen.
En ik wilde het hele weekend al een beflijster zien.
Wat niet gelukt was. Maar ergens in Midden-Drente, min of meer langs de route naar huis, was er eentje gezien.
Ik had sterk de indruk dat de laatste anderhalve kilometer over het fietspad erg illegaal was met de auto. Maar zo'n einde lopen zat er niet in. En die beflijster lonkte als een malle.
De auto was aangenaam, met een fijne podcast over Edward I. Maar geen beflijster vanuit het zijraam.
Dus ik keerde de auto verderop. Toch nog even stoppen en plassen buiten de auto.
Een laatste blik met de kijker over het veld en...
BINGO!
Je hebt vogels en je hebt vogels. Sommigen doen je weinig, sommigen wil je ieder jaar zien.
De beflijster valt in die laatste categorie. En ik voelde me dolgelukkig.
Ik kon naar huis, en viel daar snel in slaap.en nog door Onlanden ook, waar men al jaren probeert die kutbakken te weren die daar bv hermelijnen doodrijden. Je bent een klootzak voor de natuur, iKer, en qua voornemens een slappe opportunistische, egocentrische zak zonder ruggengraat
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast