Welke film heb je het laatst gezien?
Re: Welke film heb je het laatst gezien?
Törst/Dorst - I. Bergman, 1949
aka Ri'shad, Parel van het Noordoosten
Het is maar een forum, een internetforum!
¯\_(ツ)_/¯
¯\_(ツ)_/¯
Horizonte https://letterboxd.com/film/horizon-2024-4/
Prachtig, indringend en stiekem een dystopische, alwel enigszins hoopvolle, parabel
Ik zou hem graat nog eens zien maar een interessante film als dit draait maar summier tgv een hele stortvloed aan massameuk (vind ik dan hè, de massa brengt het geld, dat snap ik, maar kwaliteit lijdt er vaak wel onder). Helpt ook natuurlijk niet dat ik (wel/nog) werk, en een lang weekend weg ben straks. Bummer.
Prachtig, indringend en stiekem een dystopische, alwel enigszins hoopvolle, parabel
Ik zou hem graat nog eens zien maar een interessante film als dit draait maar summier tgv een hele stortvloed aan massameuk (vind ik dan hè, de massa brengt het geld, dat snap ik, maar kwaliteit lijdt er vaak wel onder). Helpt ook natuurlijk niet dat ik (wel/nog) werk, en een lang weekend weg ben straks. Bummer.
¯\_(ツ)_/¯
¯\_(ツ)_/¯
Een vraag aan jou.
Met een aantal mensen heb ik een gesprek gevoerd over de laatste scène. Die in The Globe. Had jij kippenvel of vond je die te ver gaan?
This country makes it hard to fuck.

Een film die mij past als een skinny jeans. Een heerlijk tempo, net genoeg aanknopingspunten in het plot, goed acteerwerk en prachtige enscenering. Meesterwerk.
Sommarlek/Zomer Intermezzo - I. Bergman, 1951
¯\_(ツ)_/¯
¯\_(ツ)_/¯
- Ysidorus Fuchs
- Meganerd

Geen gegriezel, behalve dan misschien door het geleverde vaak houterig acteerwerk (ze waren natuurlijk wel in een woud!). Mooi in beeld gebracht. De natuurgeluiden waren fijn en brachten een vreemd soort rust die stadsbewoners wellicht onbekend is. Het merendeel van de muziek hoefde dan weer echt niet. Tja...Mickey (Zelda Adams), a young cancer survivor, discovers an inoperable abdominal tumor giving her only six months to live, but she refuses to accept her fate and seeks out Solveig, a mysterious woodland healer she connects with through dreams. Accompanied by her skeptical father Jake (John Adams), Mickey arrives at Solveig's moss-covered home for a three-day ritual.
“Not out to stud – Not out to pasture – Just out to lunch”
- Ysidorus Fuchs
- Meganerd

Wat een verschrikking.
“Not out to stud – Not out to pasture – Just out to lunch”
Ghost Elephants https://letterboxd.com/film/ghost-elephants/ Slecht, saai, vaag. Vooral de o zo gewichtige stem van Herzog, met teksten alsof hij geweldige filosofische poëtische wijsheden en vondsten verkondigt, maakt het nogal potsierlijk, pretentieus en bovenal heel knullig. Geen idee wat er nou zo bijzonder is aan dit Westers wetenschappelijk kolonialisme, en zelfs de afsluiter maakt zich er met een vage mededeling vanaf. Een artikel op CNN https://edition.cnn.com/science/ghost-e ... ew-spc-c2e geeft iets meer duidelijkheid maar vooral dat de basispremisse, de connectie met grootste (afgeschoten uiteraard) olifant ooit, Henry, nog steeds onduidelijk is..en daar leunt de hele docu op, lol.
Bepaalde elementen (natuur, KhoiSan cultuur) maken het nog wel het aanzien waard, maar de warrige structuur, spaarzame informatie en bombastisch pogen tot poëtisch opblazen van het geheel maken het tot een zwak aftreksel van een gemiddelde gewone NatGeo docu. En Herzog moet gewoon z'n bek houe.
Ga maar Whispers i/t Woods in de bios kijken, nu het nog kan op sommige plekken, dies 1000x zo mooi.
Bepaalde elementen (natuur, KhoiSan cultuur) maken het nog wel het aanzien waard, maar de warrige structuur, spaarzame informatie en bombastisch pogen tot poëtisch opblazen van het geheel maken het tot een zwak aftreksel van een gemiddelde gewone NatGeo docu. En Herzog moet gewoon z'n bek houe.
Ga maar Whispers i/t Woods in de bios kijken, nu het nog kan op sommige plekken, dies 1000x zo mooi.
¯\_(ツ)_/¯
¯\_(ツ)_/¯
- Rainy Day Woman
- Forum Diva
Okidoki Gung.
Ik kreeg wel een soort van tranen in mijn ogen bij het einde. Maar ik snap je vraag wel, het heeft iets sentimenteels.Met een aantal mensen heb ik een gesprek gevoerd over de laatste scène. Die in The Globe. Had jij kippenvel of vond je die te ver gaan?
Wat vond jij ervan?
The company of women with opinions and fat asses.
Wil, MOET ik ook zien!!!
On topic:

My cousin Vinny van Joanthan Lynn, uit 1992.
Want te streamen op VRT max, waar het met het niveau altijd wel goed zit.
Zo niet met deze: dit is één van de slechtste films die ik de laatste jaren gezien heb.
Met een ronduit irritante Joe Pesci - die hier andermaal zijn karikatuurrol van Brooklyn rough guy speelt.
En de vergeten, gelukkig iets minder vervelende, zeer knappe Marisa Tomei.
Die een wel héél gevleid oscaartje voor haar vertolking kreeg.
Iedereen schuldig dus?
Neeje.
Maar ik wel.
Want ik had maar naar iets anders moeten kijken.
Please enter the telephone number, then press https://soundcloud.com/boomboomboom/crazy-date
Het had zeker iets sentimenteels. Dat was zo'n beetje de kritiek, vals sentiment. Ik vond het mooi en had niet 'een soort van' tranen, maar tranen. Al ben ik geen goede maatstaf, ik huil al bij een reclame voor Calgon. Van mij mag een film mikken op sentiment. Hier wist ik wat Zhao deed en ik liet me graag meevoeren.Rainy Day Woman schreef: ↑12 apr 2026, 21:26
Ik kreeg wel een soort van tranen in mijn ogen bij het einde. Maar ik snap je vraag wel, het heeft iets sentimenteels.
Wat vond jij ervan?
Je ziet maar weer hoe subjectief filmbeleving is. Ik probeerde met paar vrienden dit weekend ook the secret agent maar we zijn halverwege de zaal uitgelopen.
We kwamen er maar niet in. De ergenis groeide wel naarmate het vehikel voortduurde. Spanningsboog van nul. En voor een indringend tijdsbeeld van de Braziliaanse dictatuur van weleer voldeed het mi ook niet. Daarvoor kabbelde het allemaal te vrijblijvend voort wat zorgde voor de nodige gaapmomenten. Toen de hoofdpersoon ook nog eens heel voorspelbaar vrijwel meteen een relatie kreeg met de nieuwe aantrekkelijke buurvrouw met overbodige flikflooi momenten tot gevolg wat voor ons de maat vol.
Jammer want de openingsscène was veelbelovend.
Misschien was de tweede helft briljant. Ik zal het nooit weten.
Ik denk dat ik maar geen prijswinnende Cannes-films meer ga kijken.
Ik vind dat doorgaans bijna net zo slecht als de winnaars van de Oscars.
Vaak misplaatste hypes.
We kwamen er maar niet in. De ergenis groeide wel naarmate het vehikel voortduurde. Spanningsboog van nul. En voor een indringend tijdsbeeld van de Braziliaanse dictatuur van weleer voldeed het mi ook niet. Daarvoor kabbelde het allemaal te vrijblijvend voort wat zorgde voor de nodige gaapmomenten. Toen de hoofdpersoon ook nog eens heel voorspelbaar vrijwel meteen een relatie kreeg met de nieuwe aantrekkelijke buurvrouw met overbodige flikflooi momenten tot gevolg wat voor ons de maat vol.
Vaak misplaatste hypes.
Probleemwolf
De titel dekt de lading bijzonder slecht inderdaad.David schreef: ↑13 apr 2026, 11:31 Je ziet maar weer hoe subjectief filmbeleving is. Ik probeerde met paar vrienden dit weekend ook the secret agent maar we zijn halverwege de zaal uitgelopen.
We kwamen er maar niet in. De ergenis groeide wel naarmate het vehikel voortduurde. Spanningsboog van nul. En voor een indringend tijdsbeeld van de Braziliaanse dictatuur van weleer voldeed het mi ook niet. Daarvoor teveel gaapmomenten.
Dat het toch indringend werd, kwam voor mij door het onderhuidse. Er blijft veel onuitgesproken en zit weggestopt in het absurde. Waar we in het westen konden griezelen bij de haai uit Jaws, was Brazilië een land waar haaien gedumpte lijken aten. De tweede helft was ongeveer hetzelfde als de eerste helft, maar het einde kwam bij mij aan als een mokerslag, al was ook dat einde onnadrukkelijk. De film blijkt te gaan over waarheidsvinding, herinneringen en de lange gevolgen van die dictatuur. I'm still here (Netflix) gezien? Over die verdwenen vader. Ook sterk, maar niet zo goed als deze.
O, en de popculturele referenties vond ik ook om van te smullen. Dit nummer kende ik niet en is om op verliefd te worden.
ja, de soundtrack was inderdaad wel goed. Ook dat nummer in het begin (is dat deze youtube?).
Het onderhuidse was er vast, maar werd door mij en mijn gezelschap niet als zodanig beleefd.
Maar nogmaals: filmbeleving is zo subjectief.
Ik vond destijds Roma van Alfonso Cuaró, over het roerige Mexico van de jaren '70 een beetje vergelijkbaar qua sfeer maar zo ontzettend veel sterker.
Wellicht ook doordat ik daar echt kon meeleven met het hoofdpersonage. Dat had ik bij The secret agent totaal niet.
Nu was Roma ook 1 van de Oscarwinnaars destijds dus de stelling dat dat altijd meuk is gaat niet op.
Het onderhuidse was er vast, maar werd door mij en mijn gezelschap niet als zodanig beleefd.
Ik vond destijds Roma van Alfonso Cuaró, over het roerige Mexico van de jaren '70 een beetje vergelijkbaar qua sfeer maar zo ontzettend veel sterker.
Wellicht ook doordat ik daar echt kon meeleven met het hoofdpersonage. Dat had ik bij The secret agent totaal niet.
Nu was Roma ook 1 van de Oscarwinnaars destijds dus de stelling dat dat altijd meuk is gaat niet op.
Probleemwolf
Roma vind ook prachtig.David schreef: ↑13 apr 2026, 14:12 ja, de soundtrack was inderdaad wel goed. Ook dat nummer in het begin (is dat deze youtube?).
- MarkS
- Knuffelnerd
- Contacteer:
Sirât
Heftige film met een fantastiese soundtrack (van Kangding Ray) die de film echt op een hoger plan tilt.
De eerste helft is een hypnotiserende roadmovie in de Marokaanse woestijn, in de tweede helft zijn er heftige gebeurtenissen die je als kijker naar adem doen happen.
https://www.focusarnhem.nl/agenda/sirat ... gJEcvD_BwE
https://www.imdb.com/title/tt32298285/? ... _0_q_sirat
Heftige film met een fantastiese soundtrack (van Kangding Ray) die de film echt op een hoger plan tilt.
De eerste helft is een hypnotiserende roadmovie in de Marokaanse woestijn, in de tweede helft zijn er heftige gebeurtenissen die je als kijker naar adem doen happen.
https://www.focusarnhem.nl/agenda/sirat ... gJEcvD_BwE
https://www.imdb.com/title/tt32298285/? ... _0_q_sirat
Feck!
-
roadrunner
- Forumjunk

In de herhaling een 7,3
- Rainy Day Woman
- Forum Diva
Ah, nee, vals vond ik het niet. (En ik krijg ook snel tranen hoor.gung ho schreef: ↑13 apr 2026, 11:08Het had zeker iets sentimenteels. Dat was zo'n beetje de kritiek, vals sentiment. Ik vond het mooi en had niet 'een soort van' tranen, maar tranen. Al ben ik geen goede maatstaf, ik huil al bij een reclame voor Calgon. Van mij mag een film mikken op sentiment. Hier wist ik wat Zhao deed en ik liet me graag meevoeren.Rainy Day Woman schreef: ↑12 apr 2026, 21:26
Ik kreeg wel een soort van tranen in mijn ogen bij het einde. Maar ik snap je vraag wel, het heeft iets sentimenteels.
Wat vond jij ervan?
Dan vond ik dat stukje waarin Shakespeare over de zee uitkijkt en murmelt: "to be ... Or not to be ..." suffer. Zo van: Jaaa mensen, dit is Shakespeare hoor!
Niks ten nadele van Paul Mescal uiteraard.
The company of women with opinions and fat asses.
- MarkS
- Knuffelnerd
- Contacteer:
- MarkS
- Knuffelnerd
- Contacteer:
Ik zag Caché voor de tweede keer, maar nu met een q&a met de cameraman, Christian Berger.
Voegde niet heel veel toe maar duurde wel erg lang.
Voegde niet heel veel toe maar duurde wel erg lang.
Feck!
Heb je hem nog gevraagd waarom ze zo opzichtig dat originele sleutelthema van David Lynch' 'Lost Highway hebben gejat'?
Probleemwolf
Dat de hoofdpersonen steeds video's van hun huis krijgen opgestuurd van onbekenden.
Lynch introduceerde dat creepy gegeven en Haneke en co hebben het opzichtig gejat.
Lynch heeft het wel 100 x sterker uitgewerkt.
Lynch introduceerde dat creepy gegeven en Haneke en co hebben het opzichtig gejat.
Lynch heeft het wel 100 x sterker uitgewerkt.
Probleemwolf
- MarkS
- Knuffelnerd
- Contacteer:
Dat is geen thema, maar een motief.
Hoe dan ook: ik heb een bizar slecht geheugen voor films en boeken, dus dat weet ik niet (voordeel is wel dat ik films meerdere keren kan zien en elke keer verrast kan worden
)
Hoe dan ook: ik heb een bizar slecht geheugen voor films en boeken, dus dat weet ik niet (voordeel is wel dat ik films meerdere keren kan zien en elke keer verrast kan worden
Feck!

The color of money van Martin Scorsese, uit 1986.
Voor de 2de keer.
Met een geweldige Paul Newman (hij kreeg een oscaartje hiervoor).
Maar ook Mary Elizabeth Mastrantonio: uitstekend.
En ja zelfs Tom Cruise is goed (dat semi-bloempotkapsel stond hem beeldig)
Goede film.
Please enter the telephone number, then press https://soundcloud.com/boomboomboom/crazy-date

t Leven, ze kunnen me nog meer vertellen.
Wat een nerdhype, die film
¯\_(ツ)_/¯
¯\_(ツ)_/¯
Trouwens, als het zo doorgaat binnenkort geen films meer in wellicht het mooiste filmhuis van het land:
https://archive.is/VA9Sx
https://archive.is/VA9Sx
Probleemwolf
Oh kut
lui zitten veel te exclusief te doen met hun tentoonstellingen enzo. Betere en actievere filmprogrammering zou goed zijn. Kijken naar KINO en Forum
¯\_(ツ)_/¯
¯\_(ツ)_/¯
- Siegfried Stahl
- Meganerd
- Contacteer:
" what the fuck are you talking about! Have you no ears (laughs)".
Johnny Lydon 1983
Siegfried Stahl. Lidnr.66.
Johnny Lydon 1983
Siegfried Stahl. Lidnr.66.
Dat wordt een topnotering in mijn vijandenlijst meneer Stahl 
Probleemwolf
¯\_(ツ)_/¯
¯\_(ツ)_/¯
Richardus schreef: ↑15 feb 2026, 09:34Ja, misschien was ik wat te moe en had ik wat teveel hoofdpijn, kon er niet helemaal van genieten. Maar ik zie ook wel te vaak dezelfde verhaaltjes langskomen, dan moet de film het van de stijl hebben (die hier best aardig snor zit, vooral dankzij de muziek) of de efficiëntie (emotioneel dan wel qua diepgang van, en überhaupt, een boodschap), en die vond ik hier wel te standaard en niet indrukwekkend. Vooral de afwikkeling, van het 70s lijntje vooral, vond ik te abrupt. Maar ook die in huidige tijd ging uit als een nachtkaars.Flaaks schreef: ↑14 feb 2026, 22:45Gisteren ook gezien. Prachtige film. Het gaat niet zo zeer om de inhoud maar om het gevoel: de beklemming van een dictatoriaal regiem met al z'n gekkigheid en wetteloosheid. Leuke vondst ook om de link met nu te leggen. Het is nog niet zo lang geleden en kan zo weer gebeuren.Richardus schreef: ↑13 feb 2026, 18:27 The secret agent https://letterboxd.com/film/the-secret-agent-2025/ apart, wel weer een "style over substance", toch leuke muziek, en Udo Kier! bij vlagen beetje maf maar het heeft inhoudelijk weinig om het lijf
¯\_(ツ)_/¯
¯\_(ツ)_/¯
Ik vond Roma trouwens overschat, maar die ene andere...Argentijnse? van laatst, over die vrouw, vond ik juist weer erg sterk. Ook niet teveel stilistische geintjes maar een verhaal met diepte en emoties sterk vertolkt. Ik miste dat bij Secret Agent toch allemaal wat, dat had km bij Bacaurat ook al trouwens, regisseur ligt me blijkbaar nie zo
¯\_(ツ)_/¯
¯\_(ツ)_/¯
I'm still here? Ook Braziliaans.Richardus schreef: ↑16 apr 2026, 11:30 Ik vond Roma trouwens overschat, maar die ene andere...Argentijnse? van laatst, over die vrouw, vond ik juist weer erg sterk. Ook niet teveel stilistische geintjes maar een verhaal met diepte en emoties sterk vertolkt. Ik miste dat bij Secret Agent toch allemaal wat, dat had km bij Bacaurat ook al trouwens, regisseur ligt me blijkbaar nie zo
Voor mij zat alle emotie juist in de laatste momenten van de film. Het is lastig om daar iets over te zeggen zonder spoilers, dus dat laat ik achterwege, maar juist door de lichte vervreemding die over de film hangt, kwam het meer binnen dan een film die vooral gáát over die diepte van emoties. Hoe goed die vrouw (Fernanda Torres) acteerde.
Ja die
¯\_(ツ)_/¯
¯\_(ツ)_/¯
Omdat ze daar nadruk leggen op verhalen vertellen, leek me wel geschikt voor je aangezien je dat lijkt te appreciëren
¯\_(ツ)_/¯
¯\_(ツ)_/¯
Ja ik weet dat jij meer houdt van een zweverige sfeer en jonge Aziatische meisjes.
Weet niet welke streamingsdienst dit aanbiedt.
Weet niet welke streamingsdienst dit aanbiedt.
The secret agent is ook gratis illegaal te rippen via het internet.
Maar hoe graag ik dat ook zou willen om Snif een plezier te doen, zelfs gratis wil ik dat onding niet eens afkijken.
Maar hoe graag ik dat ook zou willen om Snif een plezier te doen, zelfs gratis wil ik dat onding niet eens afkijken.
Probleemwolf
Je mag 'm downloaden hoor. Ter compensatie had al ik een extra kaartje gekocht voor The Secret Agent.
Dat neem je terug!
Anders eindig je boven Siegfried in mijn vijandenlijst!
Anders eindig je boven Siegfried in mijn vijandenlijst!
Probleemwolf
Lekker met Richardus Dune 3 kijken.
Ik wens je veel plezier. Doe een regenpak aan tegen het gekwijl, doe oordoppen in tegen het gekreun en klap je paraplu uit om je te beschermen tegen de popcorn.
En o ja, zet je verstand op nul.
Doorgaans niet zo moeilijk voor een forumnerd.
Probleemwolf
Ik graas niet tijdens een film 
¯\_(ツ)_/¯
¯\_(ツ)_/¯