Nog helemaal aan het nagenieten van de geweldige Orville Peck-show gisteren en ondertussen vroeg ik me af, was er al een topic over dit ietwat verguisde genre?
Re: Kuntrie
Geplaatst: 25 jun 2026, 10:21
door Richardus
Verguisd? Ik ken een metalliefhebber die er helemaal fan van is, al net zo lang als van metal. Elk jaar naar Take Root enzo.
Zelf heb ik er vrijwel niks mee, pakt me niet.
Re: Kuntrie
Geplaatst: 25 jun 2026, 11:06
door (klaz*)
Ik vind dit een wonderschoon nummer. Maar verder heb ik niet zo veel met country.
Re: Kuntrie
Geplaatst: 25 jun 2026, 11:20
door frobbert
Richardus schreef: ↑25 jun 2026, 10:21
Verguisd? Ik ken een metalliefhebber die er helemaal fan van is, al net zo lang als van metal. Elk jaar naar Take Root enzo.
Veel mensen houden zowel van country als van metal. Ik denk dat Hank daar iets mee te maken heeft.
Ach ja, genres.... ¯\_(ツ)_/¯
Re: Kuntrie
Geplaatst: 25 jun 2026, 13:19
door Richardus
Precies. Ik snap ook niet zo goed waar je dat "verguisd" wegtrekt, uit je eigen omgeving? want er luisteren toch voldoende mensen naar? Dat het niet telkens in de Oor besproken wordt of op radio 538 gedraaid tsja ¯\_(ツ)_/¯
Re: Kuntrie
Geplaatst: 25 jun 2026, 14:06
door frobbert
Wéér niet goed?
¯\_(ツ)_/¯
Re: Kuntrie
Geplaatst: 25 jun 2026, 14:11
door frobbert
Goed, kuntrie dus:
Re: Kuntrie
Geplaatst: 25 jun 2026, 14:14
door frobbert
Vergeten pareltje
Re: Kuntrie
Geplaatst: 25 jun 2026, 14:17
door frobbert
Fraai staaltje Nederkuntrie, met Toots Thielemans
Re: Kuntrie
Geplaatst: 25 jun 2026, 16:52
door Siegfried Stahl
Helaas is de meeste kuntry ongeveer het Amerikaanse equivalent van onze Frans Bauer en Frans Duits. Ik heb heel wat kuntry plaatjes opgepikt bij de kringloop en 99.9% is echt troep.
Maar okee ; zo af en toe zit er wel eens wat geinigs tussen.
Re: Kuntrie
Geplaatst: 25 jun 2026, 16:53
door Siegfried Stahl
Zo heb ik ook 3 verzamelaars van Willie Nelson. En ook dat is 99.9% troep.
Behalve dit liedje dan. Dit is dan weer juist erg goed:
Re: Kuntrie
Geplaatst: 25 jun 2026, 17:00
door Flaaks
Het genre heet country. Met die knullige schrijfwijze wordt het verguizen al meteen in de hand gewerkt.
Re: Kuntrie
Geplaatst: 25 jun 2026, 17:01
door Siegfried Stahl
Ik heb overigens wel zelf eens een heuse kuntry cd gekocht : Harlon Howard! Eigenlijk alleen een liedjesschrijver maar heeft op een bepaald moment toch al zijn liedjes zelf eens op plaat gezet. Heel stel topmuzikanten erbij en best wel veel hits maakt dit een heel leuk kuntry plaatje.
Re: Kuntrie
Geplaatst: 25 jun 2026, 17:04
door Siegfried Stahl
Flaaks schreef: ↑25 jun 2026, 17:00
Het genre heet country. Met die knullige schrijfwijze wordt het verguizen al meteen in de hand gewerkt.
Absoluut maar ik wil die Zeeuw niet voor het hoofd stoten.
Re: Kuntrie
Geplaatst: 25 jun 2026, 17:04
door Siegfried Stahl
Je kunt hem iedere keer wel op zijn schrijffouten wijzen maar daar schiet zo'n jongen toch niks mee op.
Re: Kuntrie
Geplaatst: 25 jun 2026, 17:08
door Flaaks
Siegfried Stahl schreef: ↑25 jun 2026, 17:04
Je kunt hem iedere keer wel op zijn schrijffouten wijzen maar daar schiet zo'n jongen toch niks mee op.
Je kunt hem toch ook tegen zichzelf beschermen? Misschien denkt hij wel oprecht dat het grappig is, want laten we wel wezen van de humor moet hij het niet hebben.
Re: Kuntrie
Geplaatst: 25 jun 2026, 17:24
door Siegfried Stahl
Tja...waar wel van?
Re: Kuntrie
Geplaatst: 25 jun 2026, 17:30
door Flaaks
Siegfried Stahl schreef: ↑25 jun 2026, 17:24
Tja...waar wel van?
Een ziekelijke neiging tot het indelen van muziek in genres, onderwijl ons smekend te bevestigen dat genres er niet toe doen. Net alsof dat hem zal genezen.
Re: Kuntrie
Geplaatst: 25 jun 2026, 18:58
door Krautsurfer
niet zoveel.
Re: Kuntrie
Geplaatst: 25 jun 2026, 19:14
door MarkS
Re: Kuntrie
Geplaatst: 25 jun 2026, 19:25
door Siegfried Stahl
Dat zeg ik: 99.9% troep
Re: Kuntrie
Geplaatst: 25 jun 2026, 20:17
door roadrunner
Prima muziek voor de warmste en langste nacht ooit, de nacht van de airco's
Re: Kuntrie
Geplaatst: 25 jun 2026, 20:40
door roadrunner
Re: Kuntrie
Geplaatst: 25 jun 2026, 20:42
door frobbert
Tsja, genres bestáán gewoon. Dat heb ik niet verzonnen. Dat die genres er tegenwoordig niet meer zoveel toe doen doet daar niets aan af. Case in point:
Als er sowieso iets is dat mijn bijdrages aan dit topis bewijzen is dat ik het zelf met die genre-grenzen niet zo nauw neem. De aanleiding was notabene Orville Peck, iemand uit de punkhoek die op zijn laatste plaat samenwerkt met mensen als Beck en Elton John.
Enfin, u ziet 't. Van mijn kant al weken geen onvertogen woord maar dat maakt dus kennelijk geen flikker uit.
¯\_(ツ)_/¯
Re: Kuntrie
Geplaatst: 25 jun 2026, 21:08
door Flaaks
frobbert schreef: ↑25 jun 2026, 20:42
Enfin, u ziet 't. Van mijn kant al weken geen onvertogen woord maar dat maakt dus kennelijk geen flikker uit.
¯\_(ツ)_/¯
Hoezo? Je wordt toch zeer vriendelijk bejegend? Ga vooral zo door!
Re: Kuntrie
Geplaatst: 26 jun 2026, 20:21
door frobbert
Anyway, kuntrie dus:
Re: Kuntrie
Geplaatst: 26 jun 2026, 21:57
door Flaaks
Prachtig. GP en Grievous Angel zijn hele mooie platen.
Re: Kuntrie
Geplaatst: 27 jun 2026, 08:52
door frobbert
Re: Kuntrie
Geplaatst: 27 jun 2026, 09:21
door Siegfried Stahl
Nou vooruit...een stukje mooie kuntrie:
Voor de liefhebber; de officiële videoclip
Re: Kuntrie
Geplaatst: 27 jun 2026, 10:06
door frobbert
Ben er niet zo bekend mee, de Nitty Gritty Dirt Band, en heb ook niet het idee dat het iets voor mij gaat zijn maar heb wel fijne herinneringen aan dit nummer
Re: Kuntrie
Geplaatst: 27 jun 2026, 10:12
door Siegfried Stahl
frobbert schreef: ↑27 jun 2026, 10:06
Ben er niet zo bekend mee, de Nitty Gritty Dirt Band, en heb ook niet het idee dat het iets voor mij gaat zijn maar heb wel fijne herinneringen aan dit nummer
Komt van een dubbel cd met zowaar 2 leuke liedjes. En de rest is troep.
Veel mensen kennen dit liedje alleen vanwege de Robbie Williams versie. Heel erg. ze kunnen toch ook naar deze versie luisteren. Veel mooier.
Re: Kuntrie
Geplaatst: 27 jun 2026, 11:40
door frobbert
Re: Kuntrie
Geplaatst: 27 jun 2026, 23:35
door Ysidorus Fuchs
Siegfried Stahl schreef: ↑27 jun 2026, 09:21
Nou vooruit...een stukje mooie kuntrie:
Ik kende lange tijd enkel deze versie:
Re: Kuntrie
Geplaatst: 28 jun 2026, 14:36
door frobbert
Re: Kuntrie
Geplaatst: 28 jun 2026, 19:27
door gung ho
Hé, weer een topic over een genre. Opvallend.
Country is de meest luie muzieksoort die er is. Ok, op blues na dan. Natuurlijk zijn er in ieder genre uitschieters naar boven en dat geldt bij country ook, toch is er heel, heel veel kaf en er zijn vrijwel geen uitschieters naar beneden omdat het basisniveau zo laag ligt. Ik zet af en toe een lijstje 'alternative country' op als een bevriend stel komt eten en dat is te hachelen als ik het volume laag houd. Du moment dat die mensen zijn vertrokken, gaat het volume zes tandjes harder en zet ik normale muziek op.
Re: Kuntrie
Geplaatst: 28 jun 2026, 19:35
door gung ho
In een postje van een aantal maanden geleden heb ik country behoorlijk verguisd. Jammer genoeg kan ik dat postje niet meer terugvinden. Was een nuttige bijdrage geweest in dit topic.
Re: Kuntrie
Geplaatst: 28 jun 2026, 19:54
door frobbert
Ach, laten we wel wezen, de meeste Kuntrie is natuurlijk ook verschrikkelijk. Maar dat concert van Orville Peck (de aanleiding voor dit topic) was geweldig. Jaarlijstjesmateriaal
Een beetje kenner van het genre zal trouwens zeggen dat dit geen ‘echte’ kuntrie is. Net als de meeste bijdragen aan dit topic tot nu toe.
Maar dat doet er dus niet zoveel toe ¯\_(ツ)_/¯
Re: Kuntrie
Geplaatst: 28 jun 2026, 20:08
door Siegfried Stahl
frobbert schreef: ↑28 jun 2026, 19:54
Een beetje kenner van het genre zal trouwens zeggen dat dit geen ‘echte’ kuntrie is.
Hij mag dus een grappig maskertje dragen en van top tot teen getatoeëerd zijn; dit is gewoon 13 in een dozijn country hoor.
Daar doet een verleden als punker niks aan af.
Groeten van een ''kenner'' !
Er is trouwens een leuk liedje over punkers die de country als uitweg zoeken:
Re: Kuntrie
Geplaatst: 28 jun 2026, 20:12
door Siegfried Stahl
Het laatste regeltje tekst doet het hem.
Re: Kuntrie
Geplaatst: 28 jun 2026, 20:32
door Flaaks
Eén van de mooiste.
Re: Kuntrie
Geplaatst: 28 jun 2026, 20:47
door David
Zoals gewoonlijk kent men hier alleen de geijkte namen.
Het countrygenre heeft geweldige nummers voortgebracht. En zeker ook hilarische. Vooral in de jaren 40 en 50.
Dit is echt wel een dubieus klassiekertje
Re: Kuntrie
Geplaatst: 28 jun 2026, 21:04
door frobbert
David schreef: ↑28 jun 2026, 20:47
Zoals gewoonlijk kent men hier alleen de geijkte namen.
Het countrygenre heeft geweldige nummers voortgebracht. En zeker ook hilarische. Vooral in de jaren 40 en 50.
Dit is echt wel een dubieus klassiekertje
Leuk
Maar inderdaad, er is ook best veel dubieuze kuntrie
Re: Kuntrie
Geplaatst: 28 jun 2026, 21:06
door frobbert
Re: Kuntrie
Geplaatst: 28 jun 2026, 21:30
door David
Jammer van de verbastering in de topictitel want er zijn echt coole countrynummers gemaakt die een serieuze topictitel verdienen.
Re: Kuntrie
Geplaatst: 28 jun 2026, 21:31
door frobbert
Maak je toch zelf een topic aan? ¯\_(ツ)_/¯
Re: Kuntrie
Geplaatst: 28 jun 2026, 21:36
door David
Country ook voorloper van de surf natuurlijk
Re: Kuntrie
Geplaatst: 28 jun 2026, 21:47
door David
Zelfs met enige goede wil voorlopers van de drone
Re: Kuntrie
Geplaatst: 28 jun 2026, 21:49
door David
frobbert schreef: ↑28 jun 2026, 21:31
Maak je toch zelf een topic aan? ¯\_(ツ)_/¯
Ach, ben nu al lekker bezig hier te spammen.
Ik ben een kenner van dit genre (vooral in combie met surf).